Gershon Elinson/FLASH90

52% מהעובדים בביתר עילית הוצאו לחופשה ללא תשלום או פוטרו

דו"ח שירות התעסוקה: 70% מהעובדים באילת הוצאו לחופשה ללא תשלום או פוטרו, נצרת עם 47% אחוזי האבטלה, מודיעין עילית החרדית 35%, בני ברק 34%, בית שמש 29% וירושלים עם 26%. מספר המובטלים מכלל כוח העבודה גדל ב-6000%

70% מהעובדים באילת הוצאו לחופשה ללא תשלום או פוטרו – כך עולה מדו"ח סיכום חודש מרץ של שירות התעסוקה המתפרסם היום (ראשון) ומתייחס לנזקי משבר הקורונה. הסיבה היא שרוב תושבי אילת מתפרנסים מעבודה במלונאות ובעסקי מזון ופנאי. אחריה במפתיע העיר החרדית ביתר עילית עם 52%. הדבר נובע כנראה מהוצאה לחל"ת של הרבה מאוד מורים בעמותות פרטיות, תלמודי תורה, ישיבות ואף בתי ספר לבנות.

מתברר שמלבד אילת, כל הערים בצמרת טבלת האבטלה שייכות לאוכלוסייה הערבית או החרדית. במקום השלישי נצרת עם 47% אחוזי האבטלה ונראה שגם היא סובלת מהפגיעה בעסקי התיירות והמזון וכן בחינוך הפרטי. אחריה מודיעין עילית החרדית (35%), בני ברק (34%), רהט (33%), אום אל פחם 33% ובית שמש המתחרדת – 29%. אחריהן באות שורה של ערים שידועות כחלשות מבחינה סוציו-אקונומית. במקום התשיעי לוד עם 28% ואחריה בת ים וירושלים עם 26%.

על פי שירות התעסוקה, מספר דורשי העבודה מכלל כוח העבודה גדל בכמעט 6000% במרץ. העלייה החדה ביותר בשיעור דורשי העבודה מאז קום המדינה. עוד מעריכים בשירות התעסוקה כי אילו כל העובדים שהוצאו לחל"ת היו יכולים לחזור לעבודתם, היה שיעור דורשי העבודה מתוך כלל כוח העבודה עומד על 5.3% לעומת 3.9% נכון לסוף פברואר. לצד זאת, בחודש מרץ הושמו בעבודה 3,268 ישראלים, בסיוע שירות התעסוקה.

מניין המובטלים עומד כעת על כ-1,050,000 ישראלים, מתוכם 887,283 שנרשמו בלשכת התעסוקה מאז החל משבר הקורונה בתחילת מארס. 89% ממבקשי העבודה הינם עובדים שהוצאו לחל"ת. כמו כן, 78 אלף ישראלים תבעו בחודש שעבר הבטחת הכנסה – עלייה של 31% לעומת התקופה שלפני המשבר.

רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה אמר כי "בין אם תהיה חזרה איטית ומדודה לשגרה ובין אם תהיה מהירה יותר, יש לאמץ כלי מדיניות מקיפים להשבת כמה שיותר מהישראלים שהוצאו לחל"ת או פוטרו, לעבודה. עבור מובטלים שיתקשו לחזור לשוק, או קבוצות הסובלות מחסמים מרובים, יידרשו מאמצים משמעותיים לחיזוק הכישורים וההון האנושי".

"אנו בשירות התעסוקה, נערכים ליישום תוכניתנו המקיפה לשילוב מסיבי מחדש של הישראלים בשוק העבודה, שיפור מיומנויות והכשרות מקצועיות, בכדי להקל עליהם בהתמודדות. ברור גם שישנם ענפים שידרשו התייחסות מיוחדת בשל הפגיעה הדרמטית בהם (כמו תיירות – שבגלל המצב אנו רואים שאילת היא ממש עיר דורשת אבטלה – מסעדנות, מכירות ועוד). ככל שהחזרה לשגרה תהיה מהירה יותר, כך העובדים מקבוצות חלשות יישארו פחות מאחור במעבר לשוק העבודה העתידי".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו