David Cohen/Flash90

"כרגע יכולים לייצור 10-8 מיליון מסכות בחודש, בהמשך יעלה ל-50 מיליון"

יו"ר ועדת המחירים באוצר התייחס למחירי המסכות ואמר: "הגבלה של המחירים על היבואנים עלולה להביא למצב שלא יהיה כדאי לייבא מסיכות". מנהל אגף הכלכלה במשרד הבריאות: "אנחנו עושים פיילוט לייצור המוני של מסיכות רב פעמיות במטרה לחלקן בחינם"

הוועדה לנושא נגיף הקורונה בראשות ח"כ עפר שלח קיימה היום (חמישי) דיון על סוגיית הפיקוח על מחירי המסכות: "נושא המסכות הוא הנחיה מחייבת אך לא ברורות סמכויות האכיפה לגביה. אזרחי ישראל מבינים, וטוב שכך, שהם צריכים ללכת עם מסיכות. במדינות אחרות בהן התחילו לפתוח בחזרה את המשק, הולכים עם מסיכות. לכן עולה השאלה – מה קורה עם המסכות כמוצר צריכה? היה על זה דיון עם מסקנות שנראות לנו לא סבירות", אמר שלח.

ח"כ משה ארבל יוזם הדיון אמר כי "בהינתן שכל אזרח מחויב בצו בריאות העם לשים מסיכה וזאת חובה שמצילה חיים, צריך להסתכל על הנושא הזה בצורה אחרת. לא דין תקופה וולונטרית של עטיית מסיכה כדין חובה על כלל הציבור. כמובן שיהיה מי שיגיד שיש כאן פגיעה עם פיקוח על מחירים, אני ער ומודע לזה".

"חייבים להבין שהמצב הקיים היום בו משלמים עשרות שקלים על מסיכות מביא לתוצאה הפוכה לחלוטין ממה שמשרד הבריאות התכוון- אנשים משתמשים במסכה שימוש חוזר כמה פעמים ונוצר כשל בריאותי. קבלת ההחלטה בדיון הממשלתי הייתה בלי נתונים, אנחנו מבקשים לקבל את הנתונים והאם יש כאן כשל שוק שמחייב מעורבות", אמרה ארבל.

כפיר בטט, יו"ר ועדת המחירים במשרד האוצר השיב למה הוחלט שלא לפקח על מחירי המסכות: "בוועדה ישבו איתנו גם נציגי משרד הבריאות, כך שמדובר בהחלטה משותפת של משרדי האוצר והבריאות. התבקשנו לגבש חוות דעת לגבי פיקוח על מחירים. על בסיס המידע הקיים שאני חייב להודות שהוא לא מלא, קיבלנו את ההחלטה. ההחלטה נעצרה בשלב מאוד התחלתי משום שהחשש שלנו הוא שאם נעשה פיקוח אנחנו נוביל בדיוק לתוצאה הפוכה ונייצר מחסור".

רוב מוחלט מהמסכות שנמכרות היום לציבור הישראלי מיוצר בחו"ל, ובעולם יש מלחמת מחירים. הגבלה של המחירים על היבואנים עלולה להביא למצב שלא יהיה כדאי לייבא מסיכות. המסכות שנמכרות כיום לציבור הישראלי מיובאות על ידי יבואנים פרטיים. מסיכות שמיוצרות בישראל עולות ליצרן 2 ₪". לשאלת ח"כ ארבל האם נשקלה בריאות הציבור השיב בטט: "השיקולים הבריאותיים והכלכליים משתלבים. החלופה היא שלא יהיו מספיק מסיכות בישראל".

נתנאל היימן, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים: "כרגע יכולים לייצור בין 10-8 מיליון מסיכות בחודש. יכולות יצור בהמשך של 50 מיליון בחודש. בגלל התנודתיות כל פיקוח שיעשה הוא מאוד נקודתי ויכול ליצור מחסור. לפני שמדברים על מחיר שוב, שקודם כל יהיו מסיכות".

חיים הופרט, מנהל אגף כלכלה במשרד הבריאות: "משרד הבריאות רוכש כרגע רכש מאסיבי של מסכות בעיקר עבור צוותים רפואיים. עשינו סקר על מחירים בעולם והמחירים בארץ אינם גבוהים במיוחד ביחס למקומות אחרים. אנחנו עושים פיילוט לייצור המוני של מסיכות רב פעמיות במטרה לחלקן בחינם ואנחנו בקשר ישיר עם משרד הכלכלה על נושא הייצור המקומי".

היו"ר ח"כ עפר שלח סיכם את הדיון: "ברור שיש פה כשל. מצד אחד מטילים על האוכלוסייה חובה, זה הולך להיות תנאי לחזרה לשגרה ומצד שני יש פה יד קלה מידי על הדק ה"לא". מתייחסים לזה כאל סוגית פיקוח על המחירים אבל יש פה סיטואציה אחרת שצריכה להילקח בחשבון".

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מד חום דיגיטלי כלה 8 ש היום 25

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו