צילום: Flash90

מרתון חקיקת קורונה: אישור בידוד, הארכת התקש"ח, הטבות כלכליות ועוד

אושרו סופית: הארכת התקנות להגבלת פעילות, הארכת ההגבלות על מספר עובדים במקומות עבודה • אושרו בקריאה ראשונה: הארכת התקנות המאפשרות להטיל הגבלות על אזורים בהן קיימת התפרצות, הארכת הוראת השעה המסדירה את החיוב בבידוד

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) במרתון הצבעות שורת הצעות חוק להמשך המאבק בנדיף הקורונה, בהסכמות בין הקואליציה והאופוזיציה. הארכת תוקפן של תקנות שעת חירום להגבלת פעילות בעקבות נגיף הקורונהה והגבלות על מספר עובדים הרשאים לשהות במקומות עבודה יוארכו ב -45 ימים נוספים, אושרו באופן סופי בקריאה שניה ושלישית.

בנוסף, אשרו בקריאה ראשונה הארכת תוקפן של תקנות המאפשרות להטיל הגבלות על אזורים בהן קיימת התפרצות קורונה, הארכת הוראת השעה המסדירה את החיוב בבידוד. הצעות החוק יועברו לוועדות הרלוונטיות בכנסת ולאחר דיונים והצבעות בועדות, יחזרו למליאת הכנסת לאישור סופי בקריאה שניה ושלישית

כמו כן הצביעו הח"כים בקריאה ראשונה על הצעת החוק לפיה בחודשיים הקרובים חיילים משוחררים יוכלו לממש את כספי הפיקדון לכל מטרה, וכן מענק הסתגלות מיוחד לבני 67 ומעלה שנפלטו משוק העבודה בעקבות נגיף הקורונה.

אושר סופית: להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום להגבלת פעילות בעקבות נגיף הקורונה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – הגבלת פעילות), התש"ף-2020. בעד הצביעו 17 ו-2 נמנעו.

הצעת החוק מחליפה את התקנות שהותקנו בידי הממשלה ביום כ"ה באדר התש"ף (21 במרס 2020). עפ"י הצעת החוק החדשה, נקבעו למשך 45 יום הוראות שמטרתן צמצום התפשטות נגיף הקורונה ומניעת הדבקה בנגיף באמצעות מגבלות שונות שמטרתן ריחוק חברתי. התקנות בחוק החדש מסדירות את התנאים לפעילותם של מקומות הפתוחים לציבור, מסחר ועסקי בילוי ופנאי במטרה לצמצם את סיכון ההדבקה במקומות אלה.

נוסף על כך התקנות מגבילות את פעילותם של מקומות ועסקים שבהם מתרחשת התקהלות משמעותית ומתקיים לגביהם חשש לבריאות הציבור כגון מקומות עבודה, גני שעשועים, מקוואות ועוד. כמו כן, התקנות קובעות כללי התנהגות במרחב הציבורי, במקומות עבודה ועוד.

בדברי ההסבר נכתב: "בהעדר יכולת לפנות לכנסת בתאריך התקנת התקנות, ובשים לב לצורך החיוני והדחוף להתאים את המגבלות השונות למצב התחלואה ולנסיבות התפשטות הנגיף בישראל כדי להגן על בריאות הציבור, נאלצה הממשלה להשתמש בכלי של תקנות שעת חירום. בימים אלה מקדמת הממשלה את הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה כדי להקנות לממשלה את הסמכויות הנדרשות להמשך ההתמודדות עם נגיף הקורונה, בחקיקה ראשית. חוק זה ייתן לממשלה את הכלים המתאימים להתמודדות כאמור, בין השאר, במקום תקנות הגבלת פעילות".

אושר סופית: ההגבלות על מספר עובדים הרשאים לשהות במקומות עבודה יוארכו ב -45 ימים נוספים

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק לתיקון ולהארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – הגבלת מספר העובדים במקום עבודה לשם צמצום התפשטות נגיף הקורונה החדש), התש"ף-2020. ההצעה מבקשת להאריך ב-45 יום המגבלות על מספר העובדים הרשאים לשהות במקום עבודה, לשם צמצום התפשטות נגיף הקורונה. בקריאה שלישית תמכו בהצעה 31 לעומת 4 שהתנגדו

לפי הצעת החוק יכול מעסיק לאפשר שהייה של כלל העובדים במקום העבודה, בתנאי שהוא עומד בתנאי "התו הסגול", בהם עטיית מסכות, בדיקת חום, צמצום קרבה פיזית בין העובדים, מינוי "ממונה על קורונה" ועוד. אם מקום העבודה אינו עומד בתנאי "התו הסגול", רשאים לשהות בו 10 עובדים או 30% מכוח העבודה (הגבוה מבניהם), זאת למעט מספר מקומות עבודה, אשר התקנות קובעות לגביהם אחרת (לדוגמה: 60% מעובדי מפעל תומך ביטחון רשאים לשהות בו, 50% מעובדי תעשייה ביטחונית, 100% מעובדי בנייה ועוד).

אושר בקריאה ראשונה: הארכת הוראת השעה המסדירה את החיוב בבידוד

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש) (בידוד במקום לבידוד מטעם המדינה), התש"ף-2020. 22 תמכו 1 התנגד וההצעה תועבר לוועדת הקורונה להמשך דיון.

מוצע לקבוע כי תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש) (בידוד במקום לבידוד מטעם המדינה), התש"ף–2020, יוארך ב-45 ימים, וזאת כדי לאפשר את המשך תחולתן של ההוראות הקבועות בהן עד להשלמת הליך החקיקה והכניסה לתוקף של חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (בידוד במקום לבידוד מטעם המדינה וצווי סגירה מינהליים) (הוראת שעה), התש"ף–2020. תקנות שעת חירום אלה קובעות הוראות בדבר המקרים שבהם חוזרים מחו"ל או אזרחים שלגביהם נקבע שהיו במגע הדוק עם חולה, יחויבו בשהייה בבידוד במקום לבידוד מטעם המדינה, במטרה לצמצם את התפשטות נגיף הקורונה, ולשמור על בריאות הציבור בישראל.

בדברי ההסבר נכתב: "תקנות הבידוד מסדירות את האפשרות לפיקוח הדוק יותר על חוזרים מחוץ לארץ ועל אנשים שנדרשים להימצא בבידוד ולא יכולים לקיים את תנאי הבידוד במלואם בבית מגוריהם, זאת על ידי חיובם, בשהייה במקום לבידוד מטעם המדינה, קרי במקום המיועד לבידוד שהוא מלון או אכסניה שנקבעו בידי המדינה ובמימונה, והסדרת המקרים שבהם גורם מהגורמים המפורטים בתקנות הבידוד יורה לחוזר או לאדם הנדרש להימצא בבידוד, לשהות במקום לבידוד מטעם המדינה. לצד זאת, נקבעו בתקנות הבידוד הסדרים בדבר הספקת המזון וחומרי הניקיון למקום בידוד כאמור, השגה וביקורת שיפוטית על החלטות הגורמים המוסמכים לפי תקנות הבידוד, ענישה בשל הפרת הוראות הבידוד, וסמכויות נלוות לשם אכיפת התקנות."

אושר בקריאה ראשונה: הארכת תוקפן של תקנות המאפשרות להטיל הגבלות על אזורים בהן קיימת התפרצות קורונה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש) (אזור מוגבל), התש"ף-2020. 22 תמכו אחד התנגד וההצעה תועבר לוועדת הקורונה להמשך דיון.

הצעת החוק מבקשת להאריך את תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף קורונה החדש) (אזור מוגבל), התש"ף–2020 המסמיכות את ועדת השרים להכריז על אזורים שבהם קיים צבר תחלואה כאזורים מוגבלים ולקבוע הגבלות שונות שמטרתן יצירת ריחוק חברתי באזור המוגבל והגברת האכיפה באזור זה.

בדברי ההסבר נכתב: "קביעת הגבלות והגברת האכיפה באזור מוגבל יעילות יותר במניעת התפשטות המגפה מהחמרת ההגבלות על כל שטח המדינה, שכן כך מתאפשרת הקטנת שיעור ההדבקה בתוך האזור המוגבל, בגלל הישארות קפדנית יותר של האוכלוסייה בבית, ומהאזור המוגבל לאזורים אחרים עקב ירידה ביצוא של ההדבקה מהאזור המוגבל החוצה. התקנות מסדירות את המסגרת להכרזה על אזור כאזור מוגבל, את ההגבלות שניתן לקבוע על הכניסה לאזור המוגבל והיציאה ממנו במטרה לצמצם את הסיכון לייצא את ההדבקה החוצה מהאזור המוגבל, את ההגבלות על היציאה מהבית למרחב הציבורי של מי שמתגורר באזור המוגבל ואת פעילות החנויות והעסקים באזור המוגבל, כדי לצמצם את הסיכון להדבקה בתוך האזור האמור בפרט ובתוך המדינה בכלל.

אושר בקריאה ראשונה: מענק הסתגלות מיוחד לבני 67 ומעלה שנפלטו משוק העבודה בעקבות נגיף הקורונה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק מענק הסתגלות מיוחד לבני 67 ומעלה (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש), התש"ף-2020. 52 תמכו ללא מתנגדים וההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע היכן יתקיים המשך הדיון.

במטרה לסייע לבני 67 ומעלה שנפלטו משוק העבודה בשל התפשטות נגיף הקורונה במהלך החודשים מרץ עד יוני, מוצע לקבוע כי הם יהיו זכאים למענק הסתגלות בסכומים משתנים כתלות בהכנסה שהרוויחו לפני הפסקת עבודתם ולעגן בחקיקה ראשית את ההוראות שנקבעו לעניין זה בתקש"ח. כמו כן מוצע להעניק מענקים חלקיים לבני 67 ומעלה שהיו מחוסרי עבודה בחודשים מאי ויוני וחזרו לעבוד במהלך חודשים אלה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: הגבלות שהוטלו בעקבות משבר הקורונה אלה לא אפשרו לקיים שגרת עבודה רגילה. בעקבות זאת מעסיקים רבים הוציאו את עובדיהם לחופשה ללא תשלום או, לחלופין, פיטרו את עובדיהם. יצוין כי מיום ט' באייר התש"ף (3 במאי 2020) הסירה הממשלה חלק ניכר מהמגבלות על מקומות העבודה, ואולם חיפוש עבודה של בני 67 ומעלה היא סוגיה מורכבת בשל היותם קבוצת סיכון.

אושר בקריאה ראשונה: בחודשיים הקרובים חיילים משוחררים יוכלו לממש את כספי הפיקדון לכל מטרה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק קליטת חיילים משוחררים (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש) (מימוש חלק מהפיקדון לכל מטרה), התש"ף-2020. להצעה זו הוצמדה הצעה דומה של ח"כ עפר שלח. בהצעה הממשלתית תמכו 75 ללא מתנגדים ואחד נמנע.בהצעה הפרטית תמכו 51 ללא מתנגדים ונמנע אחד. שתי ההצעות יועברו לוועדת העבודה והרווחה להמשך דיון.

בהוראת שעה שתעמוד בתוקפה לחודשיים מוצע לאפשר לחיילים המשוחררים להשתמש ביתרת הפיקדון העומדת לזכותם עד לסכום של 4,000 שקלים חדשים לכל מטרה.עוד מבהירה ההצעה כי חייל משוחרר לא יידרש להוכיח לצורך מימוש הכספים עמידה בתנאים כלשהם, זולת עצם הזכאות לפיקדון.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "עקב משבר הקורונה רבים מן החיילים המשוחררים נקלעו או עלולים להיקלע למצוקה כלכלית. הדבר נכון בעיקר לגבי חיילים שהשתחררו בשנה שלפני תחילת משבר הקורונה ופוטרו או הוצאו לחופשה ללא תשלום, אך לא יכלו לקבל דמי אבטלה כיוון שלא צברו את תקופת האכשרה הנדרשת."

שר במשרד הביטחון מיכאל ביטון הציג את ההצעה ואמר: "ממשלת אחדות חייבת להיות קונצרט של נגנים שעובדים ביחד ופה ראינו קונצרט גם של קואליציה, ליכוד וכחול לבן, וגם של אופוזיציה שעובדת איתנו על מטרה משותפת. זה מה שעם ישראל רוצה בימים אלה. המעורבות הזו היא ביטוי אמיתי לכך שחיילי ישראל הם חיילים של כולנו ורק מאמץ בין משרדי, בן מפלגתי ,בין אופוזיציה לקואליציה עם ראייה כוללת, יביא לסיוע במעגלי החיים של החייל הבודד ולהקלות בסוגיות הביורוקרטיות של התחלת החיים. את התיקון שאנו מביאים היום אנו מבקשים לקדם בדחיפות על מנת שהתקציב שכבר אושר למטרה זו יועמד לרשות החיילים המשוחררים בימים הקרובים".

ח"כ אלכס קושניר: "החוק הזה הוא חוק חשוב. אין ספק שאנחנו חייבים לעזור לחיילים משוחררים, אבל אני רוצה שתשימו לדבר אחד מאוד חשוב: בעצם אנחנו עושים פה מחטף, כי אנחנו מעדיפים את ההווה על פני העתיד. כי מה זה הפיקדון הזה? הפיקדון הזה נועד למטרות מסוימות כדי שהחיילים המשוחררים יוכלו לממש את זה בהמשך, אבל אנחנו פשוט מנצלים את זה שקיים הפיקדון ובמקום שהמדינה תכניס את היד לכיס ותוציא את הכסף עבור החיילים האלה, אנחנו משתמשים בכסף שלהם. אני חושב שזה מעורר הרבה מאוד סימני שאלה".

ח"כ עפר שלח: "משבר הקורונה הוא משבר שאנחנו צריכים להתחיל להתייחס אליו כאל משבר מתמשך, כאל שגרת חיים חדשה. לנוכח עומקו של המשבר ולנוכח זה שאוכלוסיית החיילים המשוחררים בסופו של דבר לא מכוסה, רובם גם לא עובדים, או רבים מהם, לא מכוסים על-ידי התוכניות הכלכליות האחרות, צריך לקחת חלק מכספי הפיקדון, שפשוט שלהם. צריך להזכיר – זה כסף שלהם".

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו