צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

אשר: "לא נאשר את התקש"ח לפני שייקבעו פרמטרים ברורים להכרזת סגר"

יו"ר וועדת חוקה שוחח עם ראש המל"ל ודרש הקצות מלוניות לחולי קורונה חרדים: "הטלת סגר כשהחולים עדיין בעיר ואין להם לאן לצאת אין לה הצדקה". שידר מסר לממשלה: "בעוד 10 ימים יפקע התקש"ח בנושא והעדת תידרש להחליט אם לאשר הארכה"

בעקבות הסגר שהוטל החל מהבוקר על העיר אלעד ועל שיכון צאנז בטבריה, והכוונה לבחון הכרזת "אזור מוגבל" גם על העיר מודיעין עילית, פנה יו"ר וועדת חוקה ח"כ יעקב אשר לראש המל"ל מאיר בן שבת, בדרישה להקצות מלוניות לחולי קורונה חרדים, כדי שיוכלו להוציא אליהם את החולים ולשחרר את התושבים.

בשיחתו עם ראש המל"ל טען ח"כ אשר כי "כרגע אין מלונית פנויה לחולי קורונה חרדים, וכל עוד לא יוצאו החולים למלוניות לא נוכל לקטוע את שרשרת ההדבקה, הטלת סגר כשהחולים עדיין בעיר ואין להם לאן לצאת אין לה הצדקה ודומה שיצא שכרו בהפסדו, ולכן לפני הכל יש להקצות בהקדם מלוניות נוספות לחרדים, להוציא את החולים ולשחרר את התושבים".

עוד הוסיף ח"כ אשר ושיגר מסר לממשלה כי "בעוד עשרה ימים יפקעו התקנות לשעת חירום שמכוחם מוסמכת וועדת השרים להכריז על 'אזור מוגבל' ווועדת החוקה תידרש לדון ולהחליט אם לאשר הארכה נוספת של התקש"ח, לא נמהר לאשר זאת שוב לפני שייקבעו פרמטרים ותנאים ברורים להכרזת סגר על יישוב כלשהו, הוועדה תדרוש שהכרזת 'אזור מוגבל' תתבצע רק כאשר נעשו כל הצעדים הנדרשים האחרים ורק כצעד של אין ברירה".

מוקדם יותר שוחח סגן שר החינוך מאיר פרוש עם שר הבריאות יולי אדלשטיין על המדיניות השגויה של הטלת סגרים על החרדים והלין בפניו על חוסר המידתיות בסגר שהוטל על אלעד עם כשישים אלף תושבים, בעוד שניתן היה לאתר את הרחובות בהם ישנם רק עשרות בודדות של חולים וביקש ממנו היערכות מחודשת לדרכי ההגעה והיציאה מהעיר.

פרוש תקף את החלטת הממשלה ואמר כי "ישנם מוקדי הדבקה מסוכנים ורגישים בהרבה מהעיר אלעד או מהשכונה החרדית בטבריה, למרות זאת הסגר לא הוטל עליהן". לדבריו, "משרד הבריאות ממשיך לסמן את הציבור החרדי כיעד קל שאפשר להכניס אותו לגטו, כנראה משום שהוא לא מצליח למצוא פתרונות איך להתמודד עם התפשטות הנגיף. ההתנהלות הזו חייבת להשתנות".

יו"ר יהדות התורה השר יעקב ליצמן קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הבריאות יולי אדלשטיין לשקול מחדש את ההחלטה להטלת סגר בשכונה החרדית בטבריה ובאלעד: "כפי שאמרתי בעת שהייתי בתפקיד שר הבריאות, אין לקבל החלטה להגבלות תנועה על בסיס אופי האוכלוסיה אלא על פי שיקולים מקצועיים בלבד", אמר ליצמן.

השר ליצמן ציין כי "ההחלטה הסופית להטיל מגבלות תנועה מתקבלת בידי רה”מ, בועדת השרים להגבלות, על פי המלצת המל”ל, שר הבריאות ומנכ”ל משרד הבריאות". הוא הוסיף כי "כפי שדרשתי בדיונים הסגורים כשהייתי שר הבריאות אני סבור גם כיום כי ראוי ואף חובה שהחלטה מעין זו תתקבל שלא על פי אופי אוכלוסיה, אלא על פי פרמטרים מקצועיים".

לטענת יו"ר יהדות התורה, "על פניו ההחלטה לסגר על השכונה החרדית בטבריה ובאלעד בלבד, הינה מגזרית ואינה נכונה". השר ליצמן הדגיש עוד כי "ההחלטה לפתוח את גני הילדים בעת הזו היא טעות, בשל החשש הגבוה מהידבקות בקרב הגילאים הצעירים והקושי הקיים בשמירה מהידבקות בגנים".

‏יו"ר 'דגל התורה' ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני אמר בראיון ל'כאן רשת ב' על ההגבלות על יישובים חרדיים כי "הכי קל לסגור את החרדים. זה לא בסדר. הלוואי בכל המקומות בארץ היו שומרים כמו בשכונות החרדיות. המציאות הזו גורמת נזק בל יתואר, תהליך של ייצור סטיגמה על ציבור שתמיד אפשר לזהות אותו חיצונית".

יצוין שבוועדת שרים להגדרת "אזור מוגבל" במסגרת הטיפול בנגיף הקורונה החדש חברים שר האוצר ישראל כ"ץ, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה ושר הבריאות יולי אדלשטיין. בראשות הועדה עומד ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר שס ושר הפנים אריה דרעי מכהן כממלא מקומו.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו