צילום: יוסי זמיר / פלאש 90.

ישראל וארה"ב בחוץ: אירופה פותחת מחר את השמיים לאזרחים מ-14 מדינות

האיחוד האירופי אישר את מתווה פתיחת השמיים עם 14 מדינות בהן אחוז התחלואה בקורונה נחשב נמוך, בהן גם אוסטרליה, דרום קוריאה, תאילנד וקנדה. מבין המדינות שאינן מופיעות ברשימה בולטות גם רוסיה וברזיל. הרשימה תיבחן מחדש מדי שבוע

האיחוד האירופי פרסם היום (שלישי) את רשימת המדינות הנחשבות ל"בטוחות" באשר לנגיף הקורונה, שאזרחיהן יוכלו להיכנס בגבולות אירופה כאשר השמיים ייפתחו החל ממחר. רשימת המדינות כוללת את אלג'יר, אוסטרליה, קנדה, גיאורגיה, יפן, מונטנגרו, מרוקו, ניו זילנד, רואנדה, סרביה, דרום קוריאה, תאילנד, תוניסיה, אורוגוואי וסין. לעת עתה, ישראל וארצות הברית – בחוץ.

לפי BBC בריטניה, שעזבה את האיחוד האירופי בינואר, נמצאת ברשימה של חמש מדינות שאוטומטית הוגדרו כמדינות בטוחות. כמו בריטניה, גם שאר המדינות נמצאות באירופה אך לא חברות באיחוד: שווייץ, איסלנד, נורבגיה וליכטנשטיין. ארבעתן חתומות על אמנת שנגן, שמסדירה את אזור התנועה החופשית בתוך אירופה.

מדינות שלא נכללות ברשימה הן כאלה שהתפשטות הקורונה בהן נחשבת לחמורה בהשוואה לממוצע באיחוד האירופי (רף של חולה קורונה פעיל לכל 40 אלף נפש). הרשימה תתעדכן מדי שבועיים בכפוף למצב הנדבקים בכל מדינה. בנוסף לארצות הברית וישראל, גם רוסיה, ברזיל, הודו וטורקיה בחוץ, ואזרחיהן לא יותרו לעבור לאירופה.

ארצות הברית וטורקיה הפעילו בימים האחרונים הרבה לחצים כדי להיכנס לרשימה. לאחר שהוחלט כי ארה"ב לא תיכלל ברשימה, ביוון שקלו אם לפתוח את הגבולות לאמריקנים באופן עצמאי, אך רגע לפני פרסום ההחלטה החליטו שם ליישר קו עם יתר מדינות האיחוד. לאיחוד האירופי לקח זמן להגיע להחלטה הזו, בעיקר בגלל התנגדותה של ספרד שנזהרת מגל שני. נראה שבספרד החליטו לבסוף לאשר את הרשימה גם מטעמים כלכליים.

המאמץ של האיחוד האירופי לפתוח מחדש את הגבולות הפנימיים, בפרט באזור שנגן שבזמנים רגילים איו בו כלל ביקורת גבולות, נתקל בקשיים כשמדינות שונות הגבילו כניסה לתחומן במקרים מסוימים. הצעד הנוכחי משמש כהמלצה לממשלות החברות באיחוד, היכולות באופן עקרוני להטיל מגבלות נוספות על אלו המדיעים מ-14 המדינות הללו, אך הן כמעט בוודאות לא צפויות לאפשר כניסת תיירים ממדינות אחרות.

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו