Miriam Alster/FLASH90

ליצמן במתקפה נגד גמזו בכניסה לפגישה עם נתניהו: "הוא צריך להתפטר" • צפו

יו"ר יהדות התורה במתקפה על פרויקטור הקורונה: "אני לא ראיתי אף פעם שפקיד שולח מכתב לנשיא". דיווח: בברסלב יציעו לקצץ במס' הטיסות שנסגרו כבר, אם יגובש מתווה שיאפשר נסיעה מסודרת של השאר. בנוסף, יוקם בית דין של רבנים בכירים שיאסרו על מי שמפר את ההנחיות להיכנס לתפילה בציון


צילום: עקיבא ווייס, 'כאן חדשות'

יו"ר יהדות התורה והשר יעקב ליצמן במתקפה חריפה על פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו בעקבות מכתבו לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נגד "הקיבוץ" השנתי באומן: "הוא צריך להתפטר, אני לא ראיתי אף פעם שפקיד שולח מכתב לנשיא, או שר בריאות או ראש ממשלה, ממתי פקיד. אלא מאי? הוא רצה 'לטפל' את הישיבה עכשיו". ליצמן הוא הוסיף כי הוא דורש לאשר את הטיסות לאומן לפי הכללים של משרד הבריאות.

ליצמן אמר את הדברים במענה לשאלת כתב 'כאן חדשות' עקיבא ווייס בכניסתו לפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא. בפגישה ישתתפו שר הבריאות יולי אדלשטיין, שרת התחבורה מירי רגב, שר הפנים אריה דרעי, ראש המל"ל מאיר בן שבת ואנשי מקצוע נוספים מהמל"ל ומשרד הבריאות. ייתכן וגם פרופ' גמזו ישתף בפגישה.

ל'חדשות JDN' נודע כי בפגישה ישתתפו מטעם חסידות ברסלב המשפיע הגאון הצדיק רבי שלום ארוש, הגאון רבי ישראל קעניג מרבני ברסלב, ויו"ר המזכירות הארצית של חסידי ברסלב הרב נחמן בנשעיה.

ב'וואלה' דווח כי במהלך הפגישה צפויים נציגי ברסלב להציע לקצץ במספר הטיסות שיצאו לאומן, למרות שהטיסות נסגרו כבר מבחינת הנוסעים, אם יגובש מתווה שיאפשר נסיעה מסודרת של מי שטיסתו תצא כמתוכנן. כמו כן, צפויים להציע החסידים כי יוקם בית דין של רבנים בכירים מהחסידות, שיאסרו על מי שמפר את ההנחיות באומן מלהיכנס לתפילה בקברו של רבי נחמן.

בנשעיה אומר בשיחה ל'חדשות JDN' לקראת הפגישה כי "אנחנו בעצם מציגים הערב לראש הממשלה נתניהו את המתווה של הנסיעה לאומן, אחרי שתקופה ארוכה במקום להתקדם ושהשכל ינצח, השתמשו בהכפשות נגד הציבור החרדי ונגד חסידי ברסלב. הציבור החרדי איבד את האימון בפרופ' גמזו שהתברר כנוקט בשיטה הישנה של 'הכה ביהודים והצל את רוסיה', והוא עושה את זה כי הוא נכשל בתפקידו והוא מנסה לזכות באהדה חילונית".

עוד אומר בנשעיה "כל ההיתבטאויות הללו לא באות בחלל האוויר והם נועדו להפעיל לחץ על ראש הממשלה שבסופו של יום לא יוכל לקבל החלטה, אנחנו היום נשב עם ראש הממשלה ונציג לו את המתווה שלנו, ואנחנו מקווים שההיגיון ינצח ונוכל להגיע למתווה הבטוח ביותר שיאפשר לנהל את הארוע הזה ולא שחלילה וחס הארוע לא יתנהל".

"בסופו של דבר, אנשים יגיעו לאומן בכל מקרה, אני מתכנן לנסוע לאומן בכל מקרה, ולכן האירוע הזה לצומת האינטרס העליון של מדינת ישראל הוא צריך להיות מנוהל ולא חלילה וחס אירוע לא מנוהל", אומר בנשעיה.

השר ליצמן אמר אתמול כי "רבבות חסידי ברסלב שנוסעים מדי שנה לאומן נמצאים בחשש ודאגה לגבי הנסיעה השנה בצל הקורונה. נדרשת הבנה לכאבם והקשבה לבקשתם הלגיטימית. מכתבו של פרופ’ רוני גמזו לנשיא אוקראינה נגד נסיעת חסידי ברסלב לאומן לראש השנה היא חריגה מתפקידו, תוך עקיפת המסלול המדיני, שנמצא באחריות ראש הממשלה, שר הבריאות וקבינט הקורונה. זו סטירה בפרצופם של רבבות חסידי ברסלב. יש לשבת עם נציגי החסידים ולדון איתם על דרכים אפשריות, תוך בחינה ואיתור פתרון לקביעת כללים ותנאים לנסיעה ללא סכנת הדבקה. הפניית עורף לרבבות חסידים ללא הקשבה וללא דיון מעשי, אינה מקובלת ולא ראויה".

כזכור, פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו שיגר ביום חמישי האחרון לנשיא אוקראינה מכתב חריף נגד חסידי ברסלב שצפויים לעלות בראש השנה לציון הקדוש באומן שבאוקראינה: "ברצוני לשתף אותך בחששותי לקראת המסע הצפוי של אלפי ישראלים מהקהילה היהודית החרדית, שמתכננים לבקר באומן שבמחוז צ'רקאסי, לרגל העלייה השנתית לקבר רבי נחמן", כותב גמזו.

"ברצוני להביע את דאגתי כי קיום שבועיים אינטנסיבים של חגיגות, בלב העיר אומן, בה יחגגו עשרות אלפי אנשים בתנאים צפופים, יגרור באופן בלתי נמנע השלכות קשות לטווח הקצר והארוך, על הקהילה המקומית באומן ומעבר לה, כמו גם למדינת ישראל", הוא טוען במכתב.

הוא טוען כי חסידי ברסלב יהפכו ל"מפיצי מחלות" באוקראינה ובישראל: "התכנסות כזאת, בזמן בעייתי שכזה צפוי לחולל מקרים המוניים של תחלואה אצל תיירים ומקומיים תושבי אוקראינה, שיהפכו לנטל כבד על מערכות הרפואה המקומיות, בעוד שעוד צפויים לחזור לישראל ולהפיץ עוד יותר את הנגיף".

הוא קורא לנשיא למנוע את הקיבוץ השנתי: "לחגיגות השנתיות הללו חשיבות פולקלורית גבוהה, אך אלה זמנים לא שגרתיים שמחייבים אמצעים שונים. אני מאמין שבריאותם ובטיחותם של האוכלוסייה האוקראינית והישראלית צריכה להיות עדיפה על הצורך בביצוע טקסים אלה. אני קורא לך לאכוף איסור על חגיגות אלה השנה, כחלק ממאמץ הקהילה הגלובלית כולה להפסיק את המגפה המחרידה הזאת".

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו