David Cohen/Flash90

ממשלת אוקראינה החליטה: כניסת זרים למדינה תיסגר מהיום עד לאחר יום הכיפורים

ממשלת אוקראינה הקדימה את סגירת הגבולות לאמש בחצות ועד ל-28 לספטמבר. הוחרגו: אנשים שמציגים הוכחה שיעזבו את אוקראינה תוך יומיים. ראש סגל של נתניהו הודיע להגר"ש ארוש: ביום ראשון יבחן קבינט הקורונה אם ניתן לאפשר מתווה שיאפשר טיסה של לפחות חלק מהחסידים

ממשלת אוקראינה אישרה אמש (חמישי) סמוך לחצות את ההגבלות על הכניסה למדינה, שהחלו מחצות (שבין חמישי לשישי) ועד ל-28 לספטמבר, יום הכיפורים. "נוכח הגידול במספר מקרי הקורונה באוקראינה", נאמר בהצהרה שפורסמה על ידי משרד החוץ האוקראיני שעות בודדות לפני חצות, "החליטה הממשלה לאכוף הגבלות זמניות על כניסת זרים לאוקראינה".

הממשלה החריגה סטודנטים, בעלי אשרת עבודה, תושבים ללא אזרחות, נהגי משאיות ואוטובוסים שנכנסים למדינה בעבודתם, דיפלומטים, אמנים וספורטאים המופיעים או מתחרים במדינה וכו'. החרגה נובפת כוללת אנשים שמציגים הוכחה שיעזבו את אוקראינה תוך יומיים, מה שמאפשר לחסידי ברלסב להזמין כרטיס לטיסה חזור בכדי לספק את ההוכחה הנדרש, אך לטוס חזרה.

בתוך כך, ראש הסגל של לשכת ראש הממשלה אשר חיון התקשר אמש לגדול משפיעי ברסלב הגאון רבי שלום ארוש שליט"א ועדכן אותי כי ביום ראשון יבחן קבינט הקורונה אם ניתן לאפשר מתווה שיאפשר טיסה של לפחות חלק מהחסידים. למרות הבטחתו של חיון, גם אם יוחלט על מתווה טיסות יוצאות לאומן, עדיין לא ברור כיצד ניתן יהיה לשנות את החלטת השלטונות באוקראינה למנוע כניסת זרים למדינה החל מהלילה בחצות.

גורם בממשלת אוקראינה אמר שצוטט ב'כאן חדשות' אמר כי "אנחנו מעוניינים לקבל החלטה מאוזנת, ורוצים לשקול את הדברים". ב'חדשות 12' דווח עוד כי חיון עדכן את הגר"ש ארוש כי ראש הממשלה בנימין נתניהו פועל לשחרורם של החסידים שכבר הגיעו לאוקראינה ועוכבו בשדה התעופה וזמן קצר לאחר מכן אכן שוחררו כל העצורים והם המשיכו בדרכם לאומן.

גורמים בסביבתו של פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו שצוטטו ב'חדשות 12' טענו כי הוא ננזף על ידי שר הבריאות יולי אדלשטיין על כך שפנה לאוקראינה על דעתו וללא אישור של השר. מקורבים בסביבתו של ממונה הקורונה פרופ' גמזו טוענים כי הוא אחראי למהלך הוביל את הרשויות באוקראינה לאסור על כניסת זרים לשטחה.

מנגד, גורמים במערכת הבריאות שצוטטו בדיווח ואמרו כי מדובר ב"שטויות" וכי ההחלטה האוקראינית לא נובעת כתוצאה מפנייתו של פרופ' גמזו. "ממשלת אוקראינה צריכה פרויקטור מישראל כדי להבין את הסכנה הגדולה שנשקפת מאלפים רבים ישראלים שיגיעו לאומן? הם היו מודעים היטב לסכנה גם בלעדיו", אמרו.

יחד עם זאת, בסביבת פרופ' גמזו אישרו כי הוא ננזף על ידי שר הבריאות יולי אדלשטיין על כך שפנה לאוקראינה על דעתו בלבד וללא אישור מאדלשטיין. "נכון, פרופ' גמזו אכן ננזף", הם ציינו, "אבל בשורה התחתונה – חד משמעית, ההחלטה האוקראינית לאסור על כניסת תיירים עד סוף ספטמבר התקבלה אך ורק בגלל פניינתו של גמזו. נקודה".

עוד ציינו אותם גורמים בסביבתו של גמזו: "הפנייה השיגה את מטרתה. אחרי ששלחנו מכתב לנשיא, הפעלנו אנשי קשר שידברו איתם ברוסית. מהר מאוד התבקשנו על ידי אנשי ראש ממשלת אוקראינה להוציא מחדש את המכתב אליו ולא רק לנשיא. הם עידכנו שישובו מחופשת יום העצמאות בשלישי ויטפלו בזה. אתמול הם עדכנו שהיום תהיה פגישה בנושא בפרלמנט ושלאחריה תצא הודעה. היום בדיוק בשעה היעודה הם הודיעו שאין כניסת תיירים לחודש בדיוק. וזאת, כדי למנוע את ההילולה באומן וגם כדי שזה לא ייתפס צעד רק נגד תיירים מישראל".

בעקבות המהלך, מזכירות חסידות ברסלב הארצית מתחה ביקורת חריפה נגד ממשלת ישראל בעקבות פועלה בנושא. "לעולם לא נתמוך בבנימין נתניהו ולא במפלגה אחרת שתעשה זאת", אמר נחמן בנשעיה, יו"ר המזכירות. במזכירות הארצית של חסידי ברסלב מתחו ביקורת נגד ממשלת ישראל, לאחר שלדבריהם פעלו לאיסור ההגעה למתחם קבר הרב נחמן באומן.

"ממשלת ישראל שריה ופקידיה הראו היום שאזרח מאמין הוא אזרח סוג ב' ומותר להילחם בכל דרך אפשרית בכדי שלא יוכל לממש את אמונתו", אמרו בברסלב. "להפגין ,לטוס לכל מקום בעולם, ולהתאסף במלונות ומסעדות מותר ויעשו כל דבר בשביל למצוא מתווה – אבל אבל להאמין ולהתפלל יעשו הכל בשביל להכשיל".

בנשעיה ציין כי לראשונה בתולדות מדינת ישראל, המדינה מעודדת מדינה זרה לפעול נגד אזרחיה שנסעו כדין. את ההודעה חתמו בהבטחה לקראת הבחירות הבאות: "אנחנו היהודים המאמינים שכבוד רבי נחמן מברסלב חשוב בעינינו לעולם לא נתמוך בבנימין נתניהו ולא בכל מפלגה שתתמוך בו. כל מי שכבוד רבי נחמן מברסלב חשוב בעיניו, יעשה ככל יכולתו לגרום להפסד לאלה שנלחמו בזכות להאמין".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו