Maor Kinsbursky/Flash90

זהירות: משרד הבריאות מתריע מביקור בנחלי הצפון עקב חשד ל'עכברת'

משרד הבריאות עדכן כי קיבל דיווחים על 50 מקרים של אנשים שקיבלו תוצאות חיוביות או חשודים כי חלו. המשרד ביצע חקירות אפידמיולוגיות לחולים. על שהחשיפה הייתה בנחלים: שניר (חצבני), ירדן, ג'ילבון, חרמון (בניאס), כזיב, זאכי, זוויתן, עמוד התחתון, בצת, תבור ועמיקם

משרדי הבריאות והגנת הסביבה מדווחים על עשרות מקרים של אנשים החשודים שלקו ב'עכברת' חלק ניכר מהמאובחנים לאחר שביקרו בנחלים בצפון הארץ. המשרדים ממליצים ומבקשים מהציבור להימנע מלהיכנס לנחלים בצפון עד להודעה חדשה.

על פי ההודעה של משרד הבריאות התקבלו דיווחים על כ-50 מקרים של אנשים (מאומתים או חשודים) שחלו בעכברת, וחלק ניכר מהם קיבלו תשובות חיוביות לאחר שביקרו בנחלים באזור הצפון.

מהחקירות האפידמיולוגיות שבוצעו עד כה עולה, שהחשיפה הייתה בנחלים הבאים: שניר (חצבני), ירדן, ג'ילבון, חרמון (בניאס), כזיב, זאכי, זוויתן, עמוד התחתון, בצת, תבור ועמיקם.

נתוני התחלואה הללו, יחד עם הנתונים הסביבתיים (חריגות בדיגום במים והימצאות בקר בנחלים), מחייבים נקיטת צעדים למניעת המשך התחלואה. בהתאם לכך, ההמלצה לציבור היא להימנע מלהיכנס לנחלים בצפון בעת הזו ועד להודעה חדשה.

מהי מחלת העכברת?

לפטוספירוזיס, הידועה גם בשם "עכברת", היא מחלה של בעלי חיים שבה גם בני אדם עלולים להדבק. החיידק מחולל המחלה הוא לפטוספירה (Leptospira) וקיימים 10 זנים הגורמים תחלואה. המחלה מופיעה בטבע בבעלי חיים, כולל נברנים (חולדות ועכברים), כלבים, צאן, בקר וחזירי בר.

אופן ההדבקה

חיידק הלפטוספירה מופרש בשתן של בעל חיים חולים. החיידק שורד שבועות ואף חודשים במים ובקרקע שזוהמו. בני אדם יכולים להידבק בחיידק בחשיפה להפרשות. מכיוון שההדבקה היא בחשיפה להפרשות, בעיקר לשתן, הסכנה בהדבקה בין אדם לאדם למעשה אינה קיימת.
הסיכון להדבקה מוגבר במים עומדים או כאלו הזורמים לאט.

עכברת היא מחלה תעסוקתית בעיקרה. הנחשפים אליה הם בדרך כלל וטרינרים או עובדי משק שעובדים עם בעלי חיים, ועובדים המטפלים במערכות ביוב ושפכים. עם זאת, בשנים האחרונות ישנם דיווחים על תחלואה הקשורה לתיירות במקורות מים (המכילים הפרשות בעלי חיים).
סימני מחלת העכברת

סימני מחלת העברת נעים בין מחלה א-סימפטומטית (ללא סימנים) לבין תחלואה קשה. רוב האנשים שנחשפים לחיידק הלפטוספירה לא יפתחו כלל את מחלת העכברת. ואילו אלו שיפתחו את המחלה, יחוו בדרך כלל תסמינים קלים.

מחלת עכברת קשה כוללת חום, כאבי ראש, כאבי שרירים, דימום בלחמית העין, כאבי בטן, שלשולים והקאות. פעמים רבות התסמינים מזכירים שפעת. בחלק קטן מהחולים המחלה עלולה להסתבך ולהוביל לפגיעה בכבד, אי-ספיקת כליות, דלקת קרום המוח ואי-ספיקה נשימתית.

על פי רוב, התסמינים מופיעים בין שבוע לשבועיים לאחר החשיפה לחיידק. במקרים חריגים התסמינים יכולים להופיע לאחר שלושה ימים, או עד שלושה שבועות.

אבחון מחלת העכברת

החשד למחלות העכברת עולה משילוב של תסמיני המחלה וחשיפה למקור זיהום. ישנן בדיקות כלליות התומכות באבחנה, ואבחון מעבדתי ספציפי המאמת את האבחנה.

דרכי הטיפול במחלת העכברת

הטיפול במחלת העכברת מתבצע באמצעות אנטיביוטיקה וניתן בכדורים או דרך הווריד. אין חובת אשפוז בכל המקרים וניתן לקבל טיפול ולהשתחרר הביתה.

שכיחות המחלה

עכברת היא מחלה כלל עולמית, אך היא שכיחה יותר באזורים טרופים וסוב-טרופיים.

עכברת בישראל

עכברת היא מחלה הידועה בבעלי חיים בישראל למעלה מעשור. תחלואה בבני אדם בישראל נדירה יחסית, כחמישה עד 10 מקרים בשנה, ורובם מתרחשים כתוצאה מהדבקה בחו"ל. השילוב של תחלואה בקרב בעלי חיים ושנות בצורת רצופות, יוצר מצב של מים מזוהמים עומדים בנחלים רבים, המהווים תנאים נוחים להדבקה במחלה. התפרצות אחרונה של מספר מקרי הדבקות במחלה תועדו בישראל בחודשי הקיץ בשנת 2018.

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מחלת עכברת באה מהחיפזון לפתוח את הסגר מהר מידי.
ע"כבר"ת . כבר אתם רוצים לפתוח? תרגעו ותנו זמן עד שהקורונה תעלם.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו