Yonatan Sindel/FLASH90

אדלשטיין על מתווה החינוך: "לא נראה עומס נוסף של פתיחות לפחות לשבועיים" • צפו

שר הבריאות אמר כי פתיחת מערכת החינוך תתאפשר רק אם יינתנו יותר סמכויות לראשי הרשויות המקומיות. "כולם רוצים לפתוח את מערכת החינוך, אבל באותה הזדמנות רוצים לפתוח גם את זה וגם את זה". הפרויקטור אש: "מקווה שנצליח להרגיע את התחלואה ולא להגיע לסגר"

שר הבריאות יולי אדלשטיין ביקר הבוקר (שלישי) בבית ספר בגבעת שמואל, זאת ברקע ההחלטה להחזיר שכבות גיל נוספות לספסל הלימודים. "אין לנו קו ישיר עם הנגיף ואנחנו לא יודעים לנבא את התחזית מראש שבוע-שבועיים קדימה. זה תמיד הפער". אדלשטיין מסר הצהרה על הפיילוט שהופעל בעיר – בדיקות קורונה לילדים ולצוותים החינוכיים.

"הפיילוט הזה היום מתבצע בארבע ערים; אום אל-פאחם, רחובות, רהט ובגבעת שמואל. אנחנו מקווים שזה יצליח. אנחנו בנושא הזה צריכים הסכמה רחבה. ההסכמה תעזור לנו לנהל מערכת חינוך גם לצד הקורונה. לזה אנחנו חייבים הסכמה, אולי לא בכל מקום, אבל כמה שאפשר ובוודאי לצוות החינוכי שאני חייב להגיד ביושר שהתוצאות לא כמו שהיינו רוצים מבחינה כמות המורים שבאים להיבדק", אמר השר אדלשטיין.

אדלשטיין הסביר הבוקר את הקשיים סביב פתיחת מערכת החינוך: "זה הקושי והדילמה זו תמיד הבעיה שלנו – מצד אחד רוצים לתת הודעה מראש למורים, לרשויות לבתי הספר למשרד החינוך ולומר בתאריך זה וזה הלימודים ייפתחו. אנחנו מבינים שזו מערכת שאי אפשר להזיז אותה תוך 2 דקות. לפני כשקיבלנו את ההחלטה בקבינט, הנתונים היו יותר טובים למרות שהזהרנו".

במהלך דבריו במסיבת עיתונאים בבית הספר "בן-גוריון" בגבעת שמואל הודה אדלשטיין: "הנתונים לא טובים, לא מעודדים, נכון שיש הרבה יותר בדיקות ואנחנו שמחים על כך שיש היענות לבדיקות. נתון של 2.3% מאומתים – נתון מאוד לא סימפטי ואנחנו עוקבים אחרי זה, גם הבוקר מנסים להיות בטוחים שזה לא מגיע ישירות לבתי הספר".

הוא הוסיף כי "לפני שעות ספורות הסתיימה ישיבת קבינט הקורונה, והתקבלו בה החלטות חשובות מאוד. כפי שדרשתי בעבר, דרשתי גם אתמול – החינוך של דור העתיד שלנו נמצא מאוד גבוה בסדר העדיפויות של כולנו. לצערי, עד כה זה לא בא לידי ביטוי בהחלטות מעשיות. נכון, כולם רוצים לפתוח את מערכת החינוך, אבל לפתוח גם את זה ואת זה ואת זה".

"סוף סוף אתמול הקבינט קיבל החלטה שמשקפת איכשהו את סדר העדיפויות הנכון. דרשתי שאם פותחים את מערכת החינוך – הדבר יתבצע בהדרגה, כדי שנוכל להתארגן עם כל קבוצה נוספת של תלמידים שמגיעה לבית הספר, ולאחר שסיימנו לפתוח לפחות שבועיים לא נראה עומס נוסף של פתיחות נוסף. גם הקניונים ייפתחו ואני מקווה שנעבור את האירוע הזה בשלום, אבל העיקר שנשמור על מערכת החינוך".

השר אדלשטיין הוסיף והדגיש כי "כל העניין הזה של פתיחת מערכת החינוך התאפשר רק אם יהיה שיתוף פעולה הדוק עם הרשויות המקומיות, גם לא יזיק עם הרשויות יקבלו יותר סמכות בתחום. המציאות במטולה אינה דומה למציאות ברמת גן. לכן אני חושב שגם כאן צריך להתחשב בצרכים של כל רשות מקומית, על מנת שלא נשחק כאן אקורדיון עם בתי הספר".

פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש אמר כי "היה מענג לראות את היישום בפועל של הפיילוט שאנחנו עובדים עליו במשרד הבריאות כבר לא מעט זמן כדי לאפשר לימודים בטוחים. המטרה שלנו, לאור החלטות הקבינט, היא לאפשר לימודים בטוחים, ואנחנו נעשה זאת בין השאר באמצעותה בדיקות האלה".

לדבריו, "עכשיו הגיע פן שיתוף הפעולה. לאנשי החינוך ולהורים, ראשית, כל הכבוד לבית הספר שמימשתם את זה. שנית, אני קורא לכולם בכל רחבי הארץ לשתף פעולה עם הבדיקות האלה, זאת שיטה מצוינת כדי להתמודד עם התחלואה ולהכיל אותה לא רק בבית הספר, אלא ביישוב כולו. אני רוצה להודות לראשות העיר על שיתוף פעולה מצוין".

אש נשאל באירוע עד כמה ישראל קרובה לסגר שלישי – והשיב: "אני לא נביא. אנחנו עושים פעולות רבות למנוע, לא רוצים להגיע לשם. יש איזון בין לפתוח לבין הרבה צעדים שאנחנו עושים יום יום להקטין. מקווה שנצליח להרגיע את התחלואה ולא להגיע לסגר".

גם ראש שירותי בריאות הציבור, פרופ' שרון אלרעי-פרייס, נשאה דברים ואמרה: "זה עניין של מדיניות. אם אנחנו מנסים באופן שיטתי לעשות בדיקות. הגיוני מאוד לחפש תחלואה היכן שהיא נמצאת, בישובים כתומים צהובים אדומים, בגילים עם שיעורי תחלואה גדולים יותר. פתחנו את אסטרטגיית היציאה עם ילדים בגילים נמוכים וידענו שזה יהיה בטוח ולכן זה בשלבים הראשונים ובאמת אנחנו לא רואים עלייה בתחלואה. חבל לי להעביר ילדים כל כך קטנים (6-0) בדיקות כשאנחנו יודעים שהם כמעט לא חולים".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture