Yonatan Sindel/Flash90

אדלשטיין: "אנחנו הולכים לסגירת מסחר – בהתאם לנתונים, המדדים מאוד ברורים"

ראש שירותי בריאות הציבור אמרה כי הקבינט צריך היה להפעיל את תוכנית "הריסון המהודק" כבר בשבוע שעבר: "בסוף המחיר יהיה כבד גם לכלכלה וגם לבריאות". המשנה למנכ"ל משרד הבריאות: "אם המצב יידרדר, נטיל 'ויסות מהודק', בשלב הזה אין כוונה לסגור את מערכת החינוך"

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר היום (שלישי) בריאיון ל'כאן רשת ב' כי "אנחנו הולכים לסגירת מסחר, בהתאם לנתונים". לדבריו, "כממשלה קיבלנו החלטה על מדדים מאוד ברורים מתי אנחנו מתחילים את הגבלות 'הריסון המהודק' – 2,500 חולים ביום או מקדם הדבקה מעל 1.32". לפי החלטת הממשלה, הגבלות "הריסון המהודק" יכללו את סגירת המסחר ואת מערכת החינוך בערים האדומות והכתומות.

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, הזהירה הבוקר בראיון ל'ווינט' לנוכח נתוני התחלואה ביממה האחרונה כי המתנה נוספת עם הטלת הגבלות תגרור הגבלות קשות יותר בהמשך. "אם אנחנו מחכים יותר מדי זמן, בסוף המחיר הוא כבד גם לכלכלה וגם לבריאות", אמרה בריאיון לאולפן ynet. "יהיה סגר ממושך יותר, ונידרש לעשות פעולות כמו לסגור את מערכת החינוך והטלת הגבלות תנועה".

לדברי ד"ר אלרעי פרייס, "אנחנו עוד בשבוע שעבר הבאנו לקבינט את ההמלצה ללכת לריסון מהודק. הכוונה היא ללכת שלב אחד אחורה ולחזור למצב שאין בו מסחר. זו הייתה ההצעה – במקום לשבת ולחכות שהמספרים יעלו. כמה שנעשה את הצעד הזה מוקדם יותר – ההקלות יהיו יותר קלות". במקביל, היא העריכה שעד חודש אפריל יוכלו להתחסן בישראל שלושה מיליון אזרחים. "יש לקופות החולים יכולות. אנחנו עובדים יחד כדי לגרום לזה לקרות".

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו, אמר בריאיון ל'וואלה' כי "מערכת הבריאות מוכנה באופן מלא, ואין עומס בבתי החולים – בסך הכל המצב בסדר. אם המצב יידרדר, נטיל 'ויסות מהודק', שכולל את סגירת כל פעילות המסחר שיש בהם קבלת קהל – ובשלב הזה אין כוונה לסגור את מערכת החינוך. גם באירופה עשו הגבלות בהרבה מקומות ולאחר שפתחו חזרה רואים עלייה בתחלואה. עכשיו הם מתכוונים להחזיר שוב את ההגבלות לקראת החגים. מדיניות האקורדיון עובדת בכל העולם ואין דרך להימנע מזה".

בתשובה לשאלה מדוע לא מטילים יותר סנקציות על הערים האדומות, ומחכים לעלייה כללית בתחלואה, הוא אומר כי "ראשי ערים רבים, המשתפים איתנו פעולה, רוצים להשפיע על המצב שלהם. בנוסף, ערים אדומות בוהקות נכנסות להגבלות של אזור מוגבל עם הגבלות בחינוך, אבל אם זוהי עיר גדולה התהליך יותר ארוך. בסך הכל זה עובד בצורה לא רעה והכלים הדיפרנציאליים אפקטיביים".

גרוטו מתייחס להפעלה החלקית של תכנית הרמזור וטוען כי "אנחנו לא בשלים בשלב הזה להחיל את הרמזור באופן מלא. התחלואה מתפשטת מהר מידי וישנן הרבה ערים שאינן ירוקות. אך יותר מכך, הרמזור מתייחס לפתיחת דברים שאינם נפתחו עדיין כמו הופעות והסעדה. בכוונה לא פתחנו אותם כי אלו מקומות שגורמים למעבר של אזרחים בין עיר לעיר, וכך עיר ירוקה תהפוך לעיר אדומה".

לגבי החיסונים אמר כי "כרגע יש לנו בעיה האם בעולם יכירו בדרכון הירוק. אני חבר בארגון הבריאות העולמי ואנחנו מגבשים יחד איתם מתווה שיאומץ גם במדינות אחרות, משום שכיום צריך שתי בדיקות כדי להיכנס למדינה אחרת, ואנחנו רוצים לאפשר כניסה חופשית למתחסנים. זה עוד בתהליכים. בארץ זה יהיה יותר קל, אבל אנחנו מבינים שטיסות בלי בדיקות זה תמריץ טוב".

גרוטו מבהיר כי הוא בעצמו לא ימתין עם קבלת החיסון, ואומר כי "אני ארוץ להתחסן, במידה ויתאפשר אסכים גם מול מצלמות". הוא מביע אופטימיות לקראת מבצע ההתחסנות ואומר כי "אני מאמין שהחיסונים יאפשרו לנו להיות במקום יותר טוב ויציב כבר בפברואר. אנחנו עדיין לא יודעים מה יהיו ההקלות, אבל יש אור בקצה המנהרה. בגלל מבצע החיסונים ביקשו ממני להישאר בתפקיד עד סוף פברואר. למבצע כזה יש לי הרבה מה לתרום".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו