Yonatan Sindel/Flash90

מסמכי ה-FDA לקראת הדיון המכריע ביום שישי: החיסון של מודרנה יעיל – קל להפצה

מינהל המזון והתרופות האמריקני הודיע שממצאים ראשונים מעלים כי מנות החיסון מפחיתות הדבקה בכ-66% מהמקרים. ממסמכים ששחרר המינהל עולה כי הוא לא מצא תופעות לוואי משמעותיות בחיסון. החיסון לא צריך להיות מאוחסן בתנאי קור קיצוניים

מנהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA) הודיע היום (שלישי) כי יתכנס ביום שישי לדון בחיסון לנגיף הקורונה שפיתחה חברת מודרנה האמריקנית והציג נתונים שהועברו לידיו על ידי החברה. בכירים בארגון מסרו כי החיסון נמצא יעיל וקל בהרבה לשינוע מהחיסון של חברת פייזר שאושר בשבוע שעבר, זאת בשל העובדה שהוא מצריך רמת הקפאה נמוכה בהרבה ויכול להיות מוחזק במקפיא ביתי.

בניגוד לזריקות של פייזר ושותפתה הגרמנית BioNTech, החיסון של מודרנה לא צריך להיות מאוחסן בתנאי קור קיצוניים של 70 מעלות תחת לאפס אלא רק של 20, כמו במקפיא רגיל, ולכן הוא קל יותר לשינוע ושמירה. לאחר האישור, משלוחי החיסונים של מודרנה יתחילו בתוך 24 שעות.

מניתוח של ה-FDA עולה כי החיסון של מודרנה יעיל ובטוח, והוא צפוי להיות מאושר ביום שישי הקרוב. מנתונים ראשונים עולה כי החיסון של חברת התרופות מפחית הדבקה בכ-66% מהמקרים. הדיונים באישור החיסון צפויים לקחת מעל יממה שכקודם תתכנס ועדת מומחים חיצונית ותכריע בהצבעה את אישור החיסון ורק לאחר מכן יקבלו ראשי הארגון את ההחלטה לאשר את החיסון.

המסמכים של ה-FDA מאשרים גם את הנתונים הקודמים שפרסמה מודרנה, לפיהם שיעורי ההצלחה של החיסון עמדו על 94.1 אחוזים, מתוך 30,000 שהשתתפו בו. עוד נמצא כי תופעות לוואי הכוללות חום, כאבי ראש ועייפות, היו אמנם לא נעימות אך לא מסוכנות. פי המסמך בן 54 העמודים, אנשי ה-FDA לא מצאו תופעות לוואי משמעותיות בחיסון. בקרב בני 18 ומעלה.

כזכור, בהנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין, משרד הבריאות חתם עם חברת מודרנה על הסכם להכפלה בפי שלושה של כמות החיסונים שהחברה תספק לישראל בשנת 2021, מכמות של 2 מיליון חיסונים לכמות של 6 מיליון חיסונים שיספיקו ל 3 מיליון אזרחים – כך נמסר בהודעה משותפת למשרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות.

ראש הממשלה נתניהו אמר כי "אני שמח לבשר שחתמנו היום עם חברת מודרנה על אספקה של שישה מיליון חיסונים עבורכם, אזרחי ישראל. זה פי שלושה ממספר החיסונים בחוזה המקורי עם מודרנה. זה נותן לנו תקווה אנחנו רואים את האור בקצה המנהרה. עד אז אנחנו צריכים לשמור על הכללים. המשימה שלנו היא להביא חיסונים, המשימה שלכם – לשמור על הכללים. אם נעשה את זה – אנחנו הולכים לנצח. יחד ננצח את הקורונה".

שר הבריאות אדלשטיין הוסיף: "זו בשורה נהדרת לאזרחי ישראל ולכלכלת ישראל. לא יהיה אזרח שירצה להתחסן ולא תהיה לנו אפשרות לספק לו את החיסון. צוותים מקצועיים התחילו בעבודה מאומצת על אופן חלוקת החיסונים. אבל עד שכולנו נהיה מחוסנים ייקח עוד מספר חודשים וחובה על כולנו להקפיד על ההנחיות ולא להיכנס לשאננות".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו