Noam Revkin Fenton/Flash90

חשש מהמוטציה בבריטניה ובדרך להגבלות בישראל: קבינט הקורונה יתכנס ב-10:30

הקבינט יכונס הבוקר לדיון נוסף אחרי שאתמול לא הגיעו להסכמות. דיווח: השרים יצביעו על עצירה כמעט מוחלטת של הטיסות היוצאות והנכנסות‎. מנכ"ל משרד הבריאות: "חוששים שהמוטציה הבריטית כבר נמצאת בישראל". שרים בממשלה מעריכים: אם יהיו בחירות - הסגר יהיה ארוך יותר

לאחר שאמש התפזר ללא קבלת החלטות, קבינט הקורונה יתכנס היום (שני) בבוקר בשעה 10:30 וידון בצעדים הנדרשים לבלימת התפשטות התחלואה בנגיף בארץ, יחד עם ההתמודדות עם המוטציה הבריטית שיש חשש שכבר הגיעה לישראל. ב'חדשות 12' דווח כי בשל החשש ממוטציית הנגיף שמקורה בבריטניה, תעלה היום בקבינט הצעה לעצור לחלוטין את הטיסות הנכנסות והיוצאות מישראל. שרת התחבורה מירי רגב כבר הודיעה שתתנגד לסגירת נתב"ג ותציע בדיקות לחוזרים.

ב'ווינט' דווח כי ראש הממשלה בנימין נתניהו רוצה להביא לאישור הקבינט הצעה לחייב בידוד של כל הישראלים שחוזרים מחו"ל לארץ במלוניות בידוד, וכן לסגור את הארץ לחלוטין לכניסת זרים למעט חריגים. ההצעה מדברת על סגירה של נתב"ג למשך שבועיים עד שיהיה ברור אם המוטציה עמידה בפני החיסון או לא.

רגב תתנגד לזה ותציע לחייב את כל הישראלים השבים בבדיקות – ולא בבידוד במלוניות. על פי הצעת נתניהו, במשך השבועיים האלה ישראלים לא יוכלו לטוס לחו"ל בדומה לסגר הראשון. אם זה יאושר, הדבר ייכנס לתוקף רק אחרי 48 שעות כדי לאפשר לישראלים לחזור לארץ בלי להיכנס למלונית בידוד. על פי הצעת נתניהו, במשך השבועיים האלה ישראלים לא יוכלו לטוס לחו"ל בדומה לסגר הראשון.

בתוך כך, המחלוקת בין משרד הבריאות לבין המטה לביטחון לאומי בנוגע לסגר נמשכת הבוקר. הגורמים קיימו התייעצויות לאחר תום הדיונים בקבינט אתמול אך גם הן הסתיימו ללא הסכמות. בכירי משרד הבריאות תומכים עדיין באופציית הריסון המהודק שכוללת את סגירת השווקים, הקניונים וחנויות הרחוב, סגירת בתי הספר בערים האדומות והכתומות אך השארת הגנים, מקומות העבודה ללא קבלת קהל וטיפולי אחד על אחד פתוחים. לטענת בכירי משרד הבריאות, באמצעות הטלת ריסון מהודק אפשר יהיה להימנע מסגר שלישי. מנגד, במטה לביטחון לאומי סבורים שאין טעם ללכת לריסון מהודק כי הוא יוביל בכל מקרה לסגר. לכן עדיף לטענתם לבצע אותו עכשיו.

במקביל, ישרים בממשלה מעריכים כי אם יהיו בחירות, הסגר יהיה ארוך יותר ממה שתוכנן בתחילה. לדברי אותם שרים שצוטטו ב'כאן חדשות' יש שתי סיבות מרכזיות לסגר ארוך מהמתוכנן: רצון להגיע ליום הבחירות עם כמה שפחות תחלואה כדי לאפשר אירוע תקין; ראש הממשלה נתניהו מעוניין בתמונת ניצחון על קורונה, כך שזה יהיה הסגר האחרון שאחריו – בנוסף לחיסונים – יהיה ניתן לפתוח חלקים גדולים מהמשק ולא לחזור לרמת תחלואה שבה יהיה צורך לסגור חנויות רחוב או קניונים.

פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש התייחס הבוקר בגלי צה"ל למוטציה הבריטית וטען: "יכול להיות שהמוטציה כבר כאן, נבצע בדיקות כדי לנסות לזהות את זה. אם הזן יהיה עמיד בפני החיסון – נקיים הערכת מצב ונבדוק באיזו מהירות יכולים להתאים אותו‎".

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי הזהיר היום בראיון ב'רדיו 103' כי ייתכן והמוטציה מבריטניה כבר הגיע לישראל: "יש חשש שיש בישראל מוטציה כזאת. כמו שבלונדון לא עשו דברים מיוחדים עד סופ"ש שהטילו את סגרים משום שבדיעבד קל לומר אבל הדברים מנותחים תוך כדי אירוע, ישראל הגיבה מיד. אנחנו כנראה היום נחמיר יותר את הכללים".

הוא התייחס לצעדים הבאים בנושא: "ההערכה שלי שצריכה להיות הכרעה היום. ההשערה שלי שבהחלט יכול להיות שתהיה החמרה בטיסות וגם אנחנו בודקים כל הזמן היכן זה עוד יכול להיות בעולם". לדבריו, "אם זה תלוי בי אני סוגר 7 מדינות לארץ משום שאתה לא יכול לעצור שיבה של ישראלים לארץ אז מכניס את כולם לבידוד, בודק, ומונע מגע ביניהם ובין אחרים עד שיתברר שהם לא חולים במחלת הקורונה".

פרופ' לוי התייחס לדיון הצפוי היום: "ניתן לייחס את זה לעלייה בתחלואה, דיברנו אתמול על ריסון הדוק שיכול להוריד את התחלואה אבל לא מן הנמנע שהוא היה מוליך לסגר אז ההחלטה הזאת לא התקבלה אתמול, נמשיך לדון בה היום בקבינט. יכול להיות שנלך לסגר כללי". הוא הסביר כי "אם אנחנו אומרים שריסון מהודק לא יצליח להתגבר על המחלה ויוביל לאחריו לסגר אז זה מאריך את מספר הימים שיוטלו הגבלות על הציבור".

"בקבינט הקורונה אומרים 'בואו נחכה' אבל אני מתקשה להבין למה צריך לחכות. לא נראה את השפעת החיסונים בשבועות הקרובים – זה ייקח כחודשיים", אמרה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, בריאיון ב'גלי צה"ל'. "הנתונים הולכים לאותו המקום כמו בגל השני. אין שום סיבה להסתכל איך המספרים עולים ולהמתין. בואו לא נחכה לעוד שבועיים, זה עולה לנו בחיי אדם".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו