David Cohen/Flash90

פרופ' אש: לסגור את כל מערכת החינוך ולאשר יציאה לעבודה חיונית בלבד

לפני כינוס הממשלה לדיון בהידוק הסגר השלישי ולנוכח הזינוק בנתוני התחלואה, קרא פריקטור הקורונה לשרים: "כל התמהמהות משמעותה חיי אדם". מנכ"ל משרד הבריאות: "התחלואה דוהרת, נצטרך להדק את הסגר ולהפסיק את הלימודים לזמן קצר וכואב"

פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, אמר הבוקר (שלישי) בריאיון ל'ווינט' כי הוא קורא לממשלה שתתכנס היום בשעה 14:45 להחליט על הידוק הסגר, לסגור את מערכת החינוך – כולל גני הילדים – ולהפעיל מתווה של יציאה לעבודה חיונית בלבד. "אנחנו רואים את המספרים עולים יום יום, גם את החולים הקשים. עברנו את רף 800 חולים קשים, שהוא קו אדום", אמר אש. "כל התמהמהות משמעותה חיי אדם, והארכת התקופה שנצטרך לחיות בה בסגר הדוק".

לדברי אש, מערכת החינוך משקפת את התחלואה בקהילה אך לא מהווה "מנוע מיוחד" שמדביק יותר. "ככל שיש יותר הדבקות בקהילה – ילדים נפגשים", הוא אמר. "ילד שמביא תחלואה הביתה מדביק אחרים. ראינו לא מעט מקרים כאלה בימים האחרונים. כשהתחלואה מסביב עולה מערכת החינוך מגבירה". אש ציין כי הוא ממליץ להורים לשקול את שליחת הילדים לבתי הספר, בייחוד בערים אדומות.

הוא התייחס לאותות המצוקה מחדרי המיון של בתי החולים: "העומס הוא גדול. אני נמצא בשערי צדק והגעתי לראות את תמונת העומס בעיניים. התחושה מכל המערכת, היא תחושת עומס גדול, בעיקר בירושלים והצפון, אבל זה מתחיל לזלוג למרכז. יש לזה משמעות בטיפול בחולים קורונה וטיפולים אחרים שבתי חולים. אי אפשר לסבול עוד עלייה בתחלואה".

מנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' חזי לוי, אמר בראיון ל'רדיו 103' על מצב התחלואה כי "נצטרך להדק את הסגר, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לזנק כך בתחלואה", אמר והדגיש את חשיבות סגירת מערכת החינוך: "אנו רואים עליה בשיעור ההדבקה, גם בקרב המורים. אחוז המאומתים מקרב הנדבקים ביניהם, הוא בין 6-7%".

"אני מאוד מוטרד מהתחלואה הגבוהה, אחוז המאומתים גבוה, הנתונים הבוקר מצביעים על סביב ה-8,000. הדבר הזה בא לידי ביטוי גם בתחלואה גבוה כמובן מקרב המאומתים ובתחלואה גבוה בבתי החולים, חלקם מונשמים וגם בתמותה גבוהה. הדבר הזה ממש הולך ודוהר יותר אפילו מהגל השני".

"ללא ספק יש חיזוק של המוטציה הבריטית, היא נמצאת בארץ, אנחנו ריצפנו ומרצפים עוד ועוד דגימות חיוביות, משום כך אנחנו רואים בין השאר את העלייה הגבוה, לא רק אבל בין השאר. אנחנו מזהים אותו מקרב בדיקות חיוביות. אני לא יכול לומר שזיהינו אותו בקרב בתי ספר. אנחנו יודעים שהיא נמצאת במדינת ישראל ולא מוציאים מכלל אפשרות שהיא נמצאת גם בקרב בתי הספר".

"אני חושב שצריך להדק את הסגר, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לזנק כך עם תחלואה גבוהה, עם עומס כזה. העמדה שלנו כרגע היא לסגור את מערכת החינוך לפרק זמן קצר וכואב, כדי שזה יהיה אפקטיבי, אנחנו מדברים על כולה. כדי שיהיה אפקטיבי וכדי שנוכל אולי במשך זמן של כשבועיים להוריד תחלואה לממדים שנוכל שוב לפתוח".

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו