ילדך לא אוהב לקרוא? אולי הוא סובל מ"היפוטוניה" ?

הילד מתקשה בקריאה? מתעייף מהר? אולי אלה לא בעיות בראיה, אלא היפוטוניה בשרירי העיניים ? • שווה בדיקה

אמהות רבות חשות לעיתים חוסר אונים.. הילד מתעייף בקריאה, לא אוהב לשחק בגינה, פתאום הוא מרגיש רפוי, חלש וחסר חשק.. מה קורה, את שואלת את עצמך, מה הבעיה?

"בד"כ", אומרת שרה קיטיי ממכון דילוגים, "לא מדובר בעצלות גרידא, אלא בהיפוטוניה, בעיה הזקוקה לטיפול מיידי".

מהי היפוטוניה?
היפוטוניה היא טונוס שריר נמוך. חולשת שרירים המלווה לעיתים קרובות בגמישות יתר במפרקים ומקשה על תפקוד הילד. המחלה, הגורמת לעיכוב או ליקוי התפתחותי, עשויה להתגלות בשלבים שונים של הינקות/ ילדות וגורמת לבעיות שונות: סרבול תנועתי, קשיים בלמידה ובריכוז ובד"כ גורמת גם לגמישות יתר, אשר מערימה קושי נוסף על התפקודים המוטוריים.
ההיפוטוניה עשויה להופיע בכל איזור בגוף, בחגורת הכתפיים, בגפיים, בחגורת האגן, בחלל הפה, בבית הבליעה ואפילו בעיניים.

ישנם כמה אזורי היפוטוניה:
היפוטוניה בחגורת הכתפיים, חגורת האגן והגפיים- בהיפוטוניה מסוג זה הילד יראה חלוש, כפוף ונשפך למראה. יסבול מיציבה רפויה, מכתפיים שמוטות וכמעט ללא רקמת שריר. בינקות, יתקשה התינוק להתהפך, לא יצליח להרים ראשו ויתפתח לאט. בהמשך הגדילה תתבטא ההיפוטוניה בחוסר כוח בכתיבה, בחוסר חשק לקום ולשחק ובפעילות גופנית מועטה.
היפוטוניה של הפה והלסת – בהיפוטוניה זו עשויים להתגלעות קשיים באכילה ובבליעה, ריור ולשון רפויה, קושי בניפוח בלונים, מתקשים לנשוף עם קשית, עקב הקושי בכיווץ שרירי הלסת.
היפוטוניה של העיניים- מתבטאת בקשיי קריאה, קושי במיקוד והתעייפות מהירה.

הטיפול בהיפוטוניה:
היפוטוניה מתגלית בד"כ בינקות, ע"י ההורה או האחות בטיפת חלב. כדי למנוע את החמרת המחלה צריך להתחיל לטפל בה מיידית ולהתמקד בצמצום הפער ההתפתחותי וחיזוק טונוס השריר המופעל.
הטיפול הבסיסי הראשוני הינו פיזיותרפיה. בהמשך הגדילה של הילד חשוב לשלבו גם בהתעמלות טיפולית ולעבוד איתו על חיזוק השרירים. הטיפול נעשה ע"י תרגילי התעמלות חווייתיים ומאתגרים, המסיטים את תשומת הלב של הילד מהקושי לחוויה ומביאים לקידומו.

קצת תרגול לא יזיק:
במכון דילוגים המתמחה בספורט טיפולי, ממליצים לאמהות על 2 תרגילים חווייתיים, המיועדים לילדים הסובלים מהיפוטוניית חגורת הכתפיים והאגן, השכיחה ביותר:

תרגיל 1. המריצה- השכיבי את הילד במנח זחילה, (עמידת שש), הרימי את רגליו, אחזי בברכיו מאחור ותני לו ללכת על ידיו. ההליכה תחזק את מסת שריריו ותייצב את חגורת הכתפיים שלו.

תרגיל 2. קליעת חפצים- השכיבי את ילדך כשרגליו על הכסא וידיו על הרצפה ותני לו לקלוע חפצים קטנים לתוך חישוק הניצב על הרצפה. פעילות זו מומלצת מאד, משפיעה על תפקודו ועל חיזוק השרירים שלו.

חשוב לציין, אומרת הגב' קיטיי, כי אסור להזניח היפוטוניה. חשוב להתייעץ עם רופא ילדים לגבי הטיפול הרצוי ולהתחיל בו מיידית. היפוטניה אינה ניתנת לריפוי מלא אך ע"י התעמלות וטיפול קבוע ניתן להעלימה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו