תזונה לטיפול בכאבים דלקתיים כרוניים

המסקנה: חשוב מאוד לטפל במצבים בעייתיים אלה, ובפרט לאמץ המלצות תזונה לטיפול בדלקות - שכן תזונה משפיעה על רמת הכאב ב-3 דרכים משמעותיות:

כאב הוא תמיד תופעה לא נעימה, וכשמדובר בכאב כרוני, כלומר קבוע, עלול האדם לסבול מפגיעה של ממש באיכות החיים וממגבלות חמורות.

דלקות, ובעיקר ארטריטיס (דלקת הפוגעת מפרקים), הן מקור נפוץ לכאבים כרוניים – ואחת הדרכים להתמודד עם השפעתן המזיקה היא באמצעות תפריט מתאים. תזונה ל כרוניים עשויה להעלים כליל דלקות כרוניות, ובמקרים אחרים היא מצמצמת במידה ניכרת את הכאב והסבל.

מה ההבדל בין דלקת לדלקת כרונית ואיך תזונה מסייעת לטיפול?

דלקת היא הדרך של הגוף שלנו לרפא את עצמו, ובפרט במקרים שבהם הוא מותקף ע"י חיידקים, וירוסים או פטריות וכן בעקבות חבלה חיצונית. דלקת כרונית הינה מצב שבו מתרחש כשל בפעילותה של המערכת החיסונית, שממשיכה בתהליך הריפוי ללא צורך – ובמקום להגן על הגוף תוקפת אותו ומייצרת כאב.

בין המחלות הנפוצות שהן תוצר של דלקות כרוניות: לופוס (זאבת), ראומטואיד ארטריטיס (דלקת מפרקים שגרונית), פסוריאזיס (שבאה לידי ביטוי על פני העור), קרוהן וקוליטיס (דלקות כרוניות של המעי), וכן מיגרנות (ועל כן כדאי להיעזר בשינוי תזונה לטיפול בכאבי ראש כרוניים) ואפילו סוגים שונים של סרטן.

המסקנה: חשוב מאוד לטפל במצבים בעייתיים אלה, ובפרט לאמץ המלצות תזונה לטיפול בדלקות – שכן תזונה משפיעה על רמת הכאב ב-3 דרכים משמעותיות:

* חוסר במרכיבים תזונתיים חיוניים מקשה על המערכת החיסונית לתפקד באופן מיטבי, ומגביר את רמת הסיכון להיווצרות דלקות כרוניות.

* תזונה לא נכונה מחדירה לגוף רעלנים, ואלה גם מעודדים תהליכים דלקתיים וגם מחזקים דלקות קיימות, כך שרמת הכאב עולה.

* עודף משקל יוצר עומס יתר על מפרקים ומעצים כאבים.

המסקנה: כדאי לאמץ שינויי תזונה לטיפול בכאבי דלקת כרוניים.

על מה כדאי לוותר במסגרת תזונה לטיפול בכאב דלקתי כרוני?

ראשית, כדאי לוותר במסגרת תזונה לטיפול בכאבי דלקת מפרקים או דלקות אחרות, על מאכלים שהופכים את הדלקות לקשות אף יותר:

* מאכלים המכילים שומן רווי (ובעיקר בשר אדום וביצים) – שכן הם מכילים חומצה ארכידונית שמעצימה דלקות.

* מזון מעובד ובפרט נקניקים ונקניקיות – שמכילים ניטריטים אשר הופכים בגוף לחומר רעיל שמגביר את רמות הכאב.

* חלבון מן החי – תזונה לטיפול בכאבים דלקתיים צריכה לכלול כמות נמוכה יחסית של חלבון מן החי (עוף, בקר, ביצים, חלב ומוצריו). כמות גדולה מדי מובילה לייצור פרוסטגלנדינים שמעודדים תהליכים דלקתיים.

* עגבניות, חצילים, פלפלים, תפוחי אדמה – ירקות אלה מכילים רעלן בשם סולנין, שעלול להחמיר דלקות פרקים.

* כל מזון שיש לכם רגישות/ אי סבילות/ תגובה אלרגית אליו – מאכלים שכאלה מכבידים על הגוף ומקשים עליו להתמודד עם הדלקת הכרונית, ועל כן כדאי להימנע מהם במסגרת תזונה לטיפול בכאבים.

מהו הבסיס של תזונה לטיפול בכאבי דלקת כרוניים?

הבסיס של תזונה לטיפול בכאבים דלקתיים במפרקים ובכלל הוא ירקות, פירות, חלבונים מן הצומח, שומנים טובים (ובפרט אומגה 3) ודגנים מלאים.

* ירקות ופירות מספקים לגוף ולמערכת החיסון חומרים חיוניים במיוחד. בנוסף למינרלים, לוויטמינים ולסיבים התזונתיים, הם מכילים גם פיטוכימיקלים ואנטי-אוקסידנטים שמהווים נוגדי דלקות טבעיים. מומלץ לאכול את הפירות והירקות עם הקליפה ולגוון את צריכתם בהתאם לצבעים שלהם.

* שומנים טובים ניתן למצוא בגרעיני דלעת, טחינה (ובפרט משומשום מלא), אבוקדו, אגוזי מלך, זרעי פשתן, דגי מים עמוקים (טונה, סלמון, סרדינים) ושמן זית.

* חלבונים מן הצומח הם תחליף מומלץ במסגרת תזונה לטיפול בכאב כרוני כתחליף לחלבונים מן החי, שכאמור עלולים להחריף דלקות. בפרט כדאי לצרף לתפריט טופו ואדממה, שכן סויה בלתי מעובדת מכילה איסופלבנין שנלחם בהצלחה בדלקות, ובפרט אצל נשים.

* כדאי להמיר פחמימות פשוטות (קמח לבן, סוכרים) בדגנים מלאים.

כמו כן חשוב במסגרת תזונה לטיפול בכאבים כרוניים בברכיים, במפרקים אחרים ובכלל לשתות 8-12 כוסות מים מדי יום (הקפדה על כך תשפר באופן כללי את בריאותכם!)

מאכלים ומשקאות נוגדי דלקות נוספים שכדאי לכלול בתזונה לטיפול בכאב כרוני

בנוסף להמלצות הכלליות, ישנם מאכלים ומשקאות ספציפיים שכדאי לכלול במסגרת תזונה לטיפול בכאבי דלקת פרקים או דלקות אחרות:

* מיץ אננס טרי – מיץ זה מכיל ברומלין שהינו אנזים אנטי דלקתי עוצמתי

* פטרוזיליה וסלרי – שמנקים רעלים מהגוף (בזכות היותם משתנים)

* פירות יער – שכן הם מכילים אנתוציאנין שלוקח חלק חשוב במלחמה בדלקות

* כרוב, אספרגוס, שום ובצל – כל אלה עשירים בגופרית ועל כן מאטים את פירוקו של הקולגן שבסחוסים. בהתאם מדובר במרכיבים חשובים בכל תזונה לטיפול בכאבי דלקת פרקים.

* ברוקולי, תרד, פפאיה, כרובית, קייל – בזכות הריכוז הגבוה של ויטמינים ומינרלים.

תבלינים מומלצים לתזונה לטיפול בכאבים דלקתיים

במסגרת תזונה לטיפול בכאב ראש כרוני, בכאב דלקתי בברכיים ובכאבי פרקים באופן כללי מומלץ גם להשתמש בתבלינים בעלי איכויות נוגדות דלקת.

ביניהם:

* כורכום – אחד מצמחי המרפא היותר מוכרים בעולם, ובפרט הוא יעיל מאוד נגד דלקות. תזונה לטיפול בכאבים כרוניים במפרקים שכוללת כורכום צריכה לכלול גם פלפל שחור, שמאפשר לחומר הפעיל שבכורכום, הכורכומין, לבוא לידי ביטוי.

* ג'ינג'ר – גם הג'ינג'ר מצליח הן לדכא דלקות והן לשכך כאבים (בזכות יכולתו להפחית את ריכוז הפרוסטגלנדינים).

* קינמון – עוד תבלין שמיוחסות לו איכויות נוגדות דלקות.

גם אכינצאה וטימין הם שני צמחי תבלין שיכולים לתרום לתזונה לטיפול בכאבים דלקתיים במפרקים.

המלצות נוספות

במקביל לאימוץ ההמלצות הנ"ל על תזונה לטיפול בכאב מפרקים כרוני או בכל כאב דלקתי כרוני אחר, כדאי לשקול אימוץ אורח חיים רגוע יותר:

* הקפידו על מנוחה מספקת, גם במהלך היום

* שנת לילה טובה וארוכה דיה הינה חובה

* פעילות גופנית מותאמת למצבכם וליכולותיכם תשפר אף היא את המצב ותפחית את רמת הכאב. לסובלים מדלקות פרקים כרוניות מומלץ לשקול הידרותרפיה

* מצאו דרכים להפחית את רמת המתח בחייכם (למשל מדיטציה, מוזיקה וכו')

בנוסף, בכל מקרה של גיבוש תפריט לטיפול בכאבים דלקתיים כרוניים כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע מוסמכים ואמינים, על מנת לוודא שתקבלו את כל המרכיבים התזונתיים הנחוצים לכם.

המאמר נכתב ע"י
המקור לטיפול בכאבים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו