מניעה וטיפול בפצעי גוף פנימיים באמצעות תזונה נכונה

תפריט נכון מחולל פלאים גם במקרים של פיסורה. במקרים מסוימים גורמת תזונה נכונה לפיסורה להיעלם לגמרי, ובמקרים אחרים מפחיתה את היקף הדימום ורמת הכאב בשיעור משמעותי מאוד, כבר תוך שבועיים.

מניעה וטיפול בטחורים ופיסורה באמצעות תזונה נכונה

טחורים הם בעיה נפוצה למדי, כואבת מאוד וברוב המקרים כרוכה בה גם מבוכה שלעתים מונעת מהאדם שסובל מכך לטפל בה. גם פיסורה הינה מצוקה רווחת שגורמת לכאבים, לעתים עזים, מכנה משותף נוסף לטחורים ופיסורה הוא האפשרות לטפל בהן באמצעות תזונה נכונה. למעשה בלא מעט מקרים גורמת תזונה נכונה ל ואף העלמת הופעתם לחלוטין!

מהם ההבדלים בין טחורים לבין פיסורה?

פיסורה היא סדקים או חתכים בעור, ואילו טחורים הוא השם המקובל לתופעה שבה כלי דם נמתחים וצונחים עד שהם נקרעים או שנוצרת בהם דלקת.

ההמלצות על תזונה נכונה לטיפול בפיסורה דומות להמלצות לסובלים מטחורים. בכל מקרה מומלץ לקבל גם ייעוץ מקצועי בהתאם למאפיינים הספציפיים של כל אדם.

תזונה להעלמת טחורים ופיסורה

תזונה לקויה היא אחת הסיבות הנפוצות להופעת טחורים או פיסורה. בנוסף גורם תפריט לא מאוזן להחמרת התופעה ולהגברת רמת הכאב. תזונה נכונה לטחורים ופיסורה כוללת אימוץ כמה שיותר מההמלצות הבאות:

תפריט למניעת טחורים ופיסורה – מה כדאי לצמצם?

* צמצום כמות המאכלים המתובלים יתר על המידה ובפרט החריפים – מזונות אלה מחמירים את המצב ומובילים להחרפת הכאב.

* צמצום משמעותי של כמות השומן הרווי בתפריט – שומן רווי (שנמצא במאכלים שמקורם מן החי, כלומר בשר, ביצים ומאכלי חלב) מקשה על מערכת העיכול למלא את תפקידה החיוני.

* פחות קפאין – לקפאין יש אפקט מייבש ועל כן הוא עלול להחמיר את המצב. בהקשר זה כדאי לזכור שלא רק קפה מכיל קפאין אלא גם תה, קולה ומשקאות נוספים.

* פחות אלכוהול – בדומה לקפאין, גם האלכוהול מייבש ועל כן מומלץ להימנע מצריכה מופרזת שלו.

* אלרגיה למזון מסוים עלולה להחמיר אף היא את מצב הטחורים או הפיסורה – כדאי לברר אם יש לכם רגישות או אי סבילות (למשל לגלוטן, לקטוז או בוטנים) ולהימנע ממזונות המכילים את המרכיב הבעייתי עבורכם.

מה כוללת תזונה נכונה לפיסורה וטחורים?

* סיבים תזונתיים – הבסיס של תזונה נכונה לטיפול בטחורים ופיסורה הוא כמות נכבדה של סיבים תזונתיים. הסיבים משפרים את תפקודה של מערכת העיכול, מכילים וסופחים נוזלים. מומלץ להגיע ל-25-40 גרם של סיבים תזונתיים ביום. אם הכמות הנוכחית של הסיבים בתזונה שלכם נמוכה משמעותית מהרצוי, העלו את הכמות בהדרגתיות ולא בבת אחת (שינוי מהיר מדי עלול להוביל לעצירות ולהחרפת הטחורים). סיבים תזונתיים נמצאים בירקות ופירות טריים (מומלץ לאכול עם הקליפה), בדגנים מלאים, באגוזים וזרעים ובקטניות.

* מים – חשוב מאוד! יש להרבות בשתיית מים ולא להסתפק בפחות מ-10-12 כוסות ביום. ניתן לגוון עם חליטות צמחי מרפא (למשל אלוורה, שגם תורם להרגעת האזור) או להוסיף למים מעט לימון, ובכל מקרה יש לפזר את השתייה לאורך כל היום כדי לרכך את הצואה ולהפחית את הכאב.

* עוד דרך שבה גורמת תזונה נכונה לטחורים ולפיסורה להיעלם היא מעבר ל-5-6 ארוחות קטנות במקום 2-3 גדולות – בדרך זו לא תכבידו על מערכת העיכול יתר על המידה ותיהנו מהקלה משמעותית בכאב.

* מזונות עם ויטמין K – כרוב, ברוקולי, עלי תרד, עלי סלק, חסה ועלים ירוקים נוספים וכן מאכלים אחרים שעשירים בוויטמין K מונעים דימומים ועל כן מהווים מרכיב חשוב בתזונה נכונה לטחורים ולפיסורה.

* פירות יער – עשירים בפלבונואידים ועל כן מחזקים את נימי הדם ומקלים על הכאב. גם פירות הדר, פירות וירקות אדומים ושעועית מכילים כמות נאה של פלבונואידים, שבאופן טבעי יש להם תפקיד מרכזי בתזונה לטיפול בפיסורה וטחורים.

* שומן בריא – במקום השומן הרווי עברו לשומן בריא. מקורות טובים לכך הם אבוקדו, טחינה, שמן זית, וגם שקדים ואגוזים.

אימוץ ההמלצות הנ"ל עשוי לצמצם במידה ניכרת את הכאב, וישנם אף מקרים שבהם מעלימה תזונה נכונה טחורים או פיסורה לגמרי.

טיפים קטנים לשיפור גדול

* במסגרת תזונה נכונה לטיפול בפיסורה או טחורים מומלץ לפתוח את היום עם כוס מים עם כף אחת של שמן זית ומעט מיץ לימון שנסחט באותו רגע (10-12 טיפות יספיקו). גם שזיף או תאנה בארוחת הבוקר ישפרו את פעילות המעי ויהפכו אותה לחלקה יותר.

* ללעוס היטב – לעיסה איטית ומודעת לעצמה של האוכל גורמת ביחד עם תזונה נכונה לטחורים להצטמצם ואף להיעלם. ישנן לכך 2 סיבות עיקריות: ראשית קל יותר למערכת העיכול להתמודד עם מזון שנלעס היטב (תנועת הלעיסה משחרר אנזימים חיוניים), ושנית, בדרך זו אנחנו שבעים מהר יותר ואוכלים פחות.

* תה עם שיבא עשוי להפחית את הדימום ואף לעצור אותו. גם תה קמומיל מרגיע אזורים כאובים.

* ירקות כתומים נחשבים ברפואה הסינית כמחזקים את מערכת העיכול – ומאחר שלגזר, לבטטה ולדלעת ערכים תזונתיים חשובים בכל מקרה, הרי שכדאי שהם ייכללו גם בתזונה למניעת טחורים או פיסורה.

* זרעי פשתן (כף או שתיים בסלט או עם דגני בוקר) או כף שמן פשתן (שנקרא גם פשתה) מדי יום עשויים אף הם להקל על היציאות.

* לנשים הרות שסובלות מטחורים מומלץ להוסיף נבט חיטה ושמרי בירה, שני מקורות טובים לוויטמין B6 שבמקרים רבים חסר בגופן.

המלצות נוספות

שימוש בכריות מרופדות בעת ישיבה והימנעות מישיבה ממושכת, משחות מאלחשות וביצוע תרגילים רלוונטיים לחיזוק האזור (כמו גם פעילות גופנית באופן כללי) מומלצים אף הם.

במידה ושינויי התזונה ומילוי ההמלצות הנ"ל אינם מעלימים את הבעיה ניתן לבצע טיפול בפיסורה או העלמת טחורים עם לייזר, ובמקרים קשים במיוחד נדרשת התערבות כירורגית כדי להעלים את הכאב ואת אי הנוחות.

המלצות תזונתיות לטיפול בטחורים ופיסורה – סיכום

כשמקפידים לאורך זמן על תזונה נכונה טחורים נוטים להתכווץ משמעותית, לגרום להרבה פחות כאב ואף להיעלם לחלוטין. כמובן שיש להקפיד על מילוי ההמלצות התזונתיות גם לאחר שהתופעה פסקה, וזאת על-מנת שלא תחזור.

תפריט נכון מחולל פלאים גם במקרים של פיסורה. במקרים מסוימים גורמת תזונה נכונה לפיסורה להיעלם לגמרי, ובמקרים אחרים מפחיתה את היקף הדימום ורמת הכאב בשיעור משמעותי מאוד, כבר תוך שבועיים.

בנוסף תורמת תזונה נכונה לתפקוד מיטבי של מערכות רבות בגוף ומשפרת את הבריאות באופן כללי.

לפני שמגבשים תפריט למניעת טחורים או תפריט להעלמת פיסורה כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע מנוסים על-מנת לוודא שהתזונה כוללת את כל המרכיבים החיוניים ומתאימה לכם.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו