Mila Aviv/Flash90

זעם חרדי: "הממשלה החליפה שיטה בדיוק כשהתחלואה עברה לערים הלא חרדיות"

סגן השר פרוש: "אסור לנו לעבור לסדר היום כאשר ת"ל התחלואה בקרב הציבור החרדי נמוכה מאוד, מעזים להטיל סגר על הערים והשכונות החרדיות בימי חנוכה". עיתון המבשר נגד רה"מ: "היכן נעלמה הדרישה להיצמד למספרים ולנתונים, כלשון פרויקטור העל בנימין נתניהו? לבלפור פתרונים"

עיתון 'המבשר' המזוהה עם אגודת ישראל מבטא הבוקר (שלישי) את הכעס הרב השורר בקרב היהדות החרדית על ההחלטה להטיל סגר לילי, שוב, בחגי ישראל: "ההחלטה שהתקבלה אתמול על ידי קבינט הקורונה, זוכה לתגובה זועמת מצד אישי ציבור חרדיים, הסבורים כי מדובר בהחלטה גרועה, מכלילה ומקוממת, שעושה איפה ואיפה, ומעניקה זכויות יתר למגזר הכללי בישראל על פני המגזרים האחרים", נכתב בעיתון.

סגן שר החינוך מאיר פרוש אמר בתגובה להחלטת הקבינט כי "אסור לנו לעבור לסדר היום כאשר ת"ל התחלואה בקרב הציבור החרדי נמוכה מאוד מול ריכוזי האוכלוסיות השונות, מעזים להטיל סגר על הערים והשכונות החרדיות בימי חנוכה".

העיתון מצטט "גורמים רבים נוספים במגזר החרדי" שאומרים כי "את בני ברק, אלעד, ביתר, השכונות החרדיות בירושלים ובית שמש, הם יכלו לסגור פעם אחר פעם. לא הסתכלו על התחלואה כעל משהו כללי, אלא כעל בעיה שיש למדינה עם החרדים".

"אבל כשהצבע האדום נדד לערים אחרות, וכשברשימת הערים האדומות העדכנית לא מופיעה אפילו עיר חרדית אחת, ואין אף יישוב חרדי שמתקרב בכלל להיות אדום, פתאום הנושא של סגרים נקודתיים נעלם מהשיח הציבורי. לא סגרים ולא הגבלות, לא סגירת עסקים ולא הפסקת פעילות מוסדות החינוך. את העלייה בתחלואה הם רוצים לפתור באמצעות סגר לילי בכל רחבי הארץ".

קולות בסגנון זה נשמעים מכל קצווי הקשת הציבורית במגזר החרדי, כשבפי הכל הטענה שמדובר באפליה בוטה כנגד הציבור החרדי: "העובדה שהממשלה החליפה שיטה בדיוק כשמוקדי התחלואה עברו לערים הלא חרדיות", אומר אחד מאנשי הציבור בשיחה עם 'המבשר', "מעוררת תחושה קשה של אפליה מכוונת כנגד הציבור החרדי".

לדבריו: "אותם מקבלי החלטות נוהגים בצורה שונה לחלוטין כשסוג האוכלוסייה משתנה. אותם פקידים במשרד הבריאות שזעקו בגרון ניחר שצריך לכלוא את החרדים בעריהם, מציעים עכשיו פתרונות כוללניים ולא מעיזים לדבר על צעדים שיינקטו כנגד תושבי עפולה למשל, או כנגד תושבי קרית ים, ששתיהן הוגדרו אתמול כערים אדומות על ידי משרד הבריאות עצמו".

"אותם מקבלי החלטות בקבינט הקורונה, שידעו לפרוס כוחות משטרה ומג"ב מסביב לשכונות החרדיות בירושלים, לא משמיעים עכשיו אפילו הערת אגב על מוקדי תחלואה חילוניים. כי מה שמותר לעשות לחרדים, אסור לעשות למגזר הכללי".

את זעקתם מסיימים אישי הציבור בדרישה נחרצת: "להחיל סגר על ערים אדומות בלבד, ולאפשר לתושבי הערים החרדיות הירוקות, שבהן התחלואה היא הנמוכה ביותר בארץ, ליהנות מחופש תנועה מוחלט בכל רחבי הארץ".

עורך העיתון בנימין ליפקין כותב בטור בשער העיתון כי "מה שמקומם בהחלטות הקבינט של ליל אמש כרוך בהחלטה לשנות את כללי המשחק רק כשמתברר למפרע שאין דרך להעניש את האוכלוסיה החרדית כי לא דבק בה שום רבב. כמו לא נשמעו עד תמול שלשום כל דברי אנשי המקצוע בהעדר התוחלת של סגר לילי. כאילו לא אמרו כאן מרבית אלו שנדרשו לנושא כי אינם רואים כל תועלת בסגר כזה – המדינה דוהרת למגבלה קולקטיבית שתשבית את שמחת חג החנוכה בקרבשלומי אמוני ישראל ולא תתרום דבר וחצי דבר למאבק בנגיף. זוהי חרפה".

הפרשן הפוליטי של העיתון מאיר ברגר מתאר: "עם תחילתו של הסגר השני עלו שרי ממשלה וחברי כנסת בזה אחר זה והלקו את הציבור החרדי בטענה שבעטיו נאלצת מדינה שלמה לסגור עצמה מאחורי סורג ובריח. הפוליטיקאים הובכו; השרים החליטו לשדר קשיות עורף ולהבטיח שמה שהיה כבר לא יהיה. מעכשיו, אמרו, רק המספרים ידברו. לאורך הסגר ולקראת גיבוש שלבי היציאה ממנו הבטיחו ראש הממשלה נתניהו ושרי הקבינט לענייני קורונה בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים שמעתה ואילך רק נתונים מקצועיים ומספרי תחלואה הם שיכתיבו את קצב הפתיחה והיכן. מתווה הרמזור מעולם לא ידע שעות יפות יותר".

"ואז הגיע הגל השלישי. בחסדי שמים, בניגוד לסבבים הקודמים בהם נרשמו שיעורי תחלואה גבוהים בריכוזים החרדיים, הפעם הציבור החרדי רושם את שיעורי התחלואה הנמוכים ביותר במדינה – ובפער ניכר. אין אחד ממכון וויצמן שחולק על המציאות הזו. אין פרויקטור אחד שמתאר מציאות אחרת. היכן ממוקמת התחלואה? ובכן מתברר כי מרכז הכובד של התחלואה נמצא בריכוזים הערביים ומצמיח כנפיים אל תוככי הערים החילוניות ברחבי הארץ. ריכוזים חרדיים? יוק".

"כמה טבעי היה שכל אותם צווחניםשדרשו את החלת הסגרים הדיפרנציאליים ידרשו כעת במפגיע לסגור לאלתר את כל הריכוזים הערביים, לבודד את הערים החילוניות הכתומות ולהותיר את הריכוזים החרדיים הירוקים ללא סגר. אך ראו איזה פלא. קבינט הקורונה החליט בליל אמש על החלת סגר לילי, ניחשתם נכון – על כל הארץ. למה? היכן נעלמה הדרישה להיצמד למספרים ולנתונים, כלשון פרויקטור העל בנימין נתניהו? לבלפור פתרונים".

הוא ממשיך במתקפה על ראש הממשלה: "בשולי דיון ליל אמש התבררו שבכל זאת ישנן כמה כוכ־ ביות קטנות שאולי בכוחן להנהיר את התמונה: הגורמים המקצועיים הביעו התנגדות להחלת הסגר הלילי בטענה להיעדר אפקטיביות; נציגי המשטרה הבהירו כי אין בכוחם לאכוף את הסגר הלילי; והכי מפעים: נתניהו ביקש להחריג את 'איי התיירות' שם יתאפשר לקיים חג חנוכה כהלכתו גם בעיתות הדלקת הנרות אל תוך הלילה".

"כך זה נראה כשהבושה נעלמת. ממשלת ישראל בוחרת לסמן התקהלויות על פי צרכיה הפוליטיים ולהלביש עליהן את הדאגה מפני התפשטות התחלואה. לכן אילת הצהובה תחגוג את חנוכה כי אי אפשר בלי תיירות ואילו ריכוזים חרדיים ירוקים ייסגרו כי למה לא. הצביעות הזו ששורשה בחוסר רגישות מובהק לכל מה שמריח מסורת ישראל, משורשרת מלמעלה ועד אחרון הפקודים. בשבועות האחרונים תל אביב החילונית משופעת בחוגגי רחוב בכל כך הרבה מרכזי בילוי אך המשטרה מתעלמת בכוונה תחילה".

הממשלה יודעת אף היא את האמת – אך מתעלמת. הדאגה מפני התפשטות המחלה בחסות ההתקהלויות הללו פשוט לא קיימת. עד שחג החנוכה הגיע. כדי לפייס את שומרי המסורת הדאובים הם מסבירים שזהו רק 'סגר לילי' וניתן כמובן יהיה להדליק ולהתכנס בעשר בבוקר עד שעות הצהריים. אם זה לא היה עצוב היינו צוחקים. אבדה הבושה", חותם ברגר את טורו.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו