אהלי צדיקים

איזמיר, טורקיה: כאב וזעזוע מההרס וההזנחה בבית העלמין העתיק בו טמון הגה"ק רבי חיים פאלאג'י זי"ע

טורקיה: כאב וזעזוע מחורבן בית הקברות העתיק באיזמיר • הרב ישראל מאיר גבאי שליט"א יו"ר אגודת 'אהלי צדיקים': ביקרתי במקום לרגל הילולת הגה"ק רבי חיים פאלאג'י זי"ע בי"ז שבט ונחרדתי לגלות את ההרס והעזובה הרבה במתחם בית העלמין • לפני מספר שנים שופצו קבריהם של בעל 'שבט מוסר' ורבי לייב מטרעסטין ע"י אגודת 'אהלי צדיקים'.

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

"מעיד אני עלי שמים וארץ, כי מיום עומדי על דעתי עד יום היותי בן עשרים שנה, הייתי שוקד על לימודי ביום ובלילה, בלתי שום ביטול כלל, כי לא הייתי מתעסק בשום עניין מענייני העולם כלל". דברים נפלאים אלו כותב הגה"ק רבי חיים פאלאג'י זי"ע על עצמו בספרו הבהיר 'צוואה מחיים', ומכאן ניתן לעמוד באפס-מה על עוצם גדולתו בתורה ובחסידות, בצדקות ובפרישות, למעלה מהשגת בר-אנוש.

הגה"ק רבי חיים פאלאג'י זי"ע נודע בקרב תפוצות ישראל כגאון אדיר ומופלג שהשאיר אחריו ברכה קרוב ל-70 ספרים בכל מקצועות התורה. בתקופתו היה 'הרב הכולל' של איזמיר שבטורקיה, ושמו וזכרו הטהור נישא בהערצה בפי כל, כשבכל קהילות ישראל הוגים רבים וטובים בספריו הנפלאים שנכתבו בידיו. הגר"ח פאלאג'י כתב קרוב לשבעים ספרים בגימטריא 'חיים', אולם כ-54 מהם אבדו בשריפה גדולה שארעה באיזמיר בשנת תר"א. לאחר השריפה, חלה הגר"ח פאלאג'י מרוב צער על אבדן כתביו. בנו הצעיר הציע לו לשחזר באוזניו את מה שזוכר מכתביו, וכך ניצלו חלק מהספרים ונמצאים בידינו. במרבית ספריו, רמז את שמו 'חיים' בשם הספר. הוא עסק בכתיבת ספריו מגיל 17 ועד יומו האחרון. את ספריו לא מכר מעולם, אלא חילקם ביעקב והפיצם בישראל.

בשנת תרכ"ח בחג שמחת תורה בשעת קריאת התורה קרא רבי חיים את הפסוק 'וימת שם משה' ופרץ בבכי, בשעה זו הבינו אנשי קהילתו כי ימיו קרובים ופרצו אף הם בבכי מר. ואכן ביום י"ז שבט תרכ"ח, יום לאחר שסיים את ספרו 'ברכת מועדיך לחיים', הסתלק רבי חיים פאלאג'י בשיבה טובה.

על-פי המובא בספרי קורות העתים, במסע ההלוויה הממלכתית השתתפו לא רק יהודי טורקיה אלא אף גדוד אנשי הצבא הטורקי, נציגי השלטונות ונציגי מדינות זרות. במהלך כל מסע ההלוויה סבבו את ארונו בני קהילתו אשר נשאו בידיהם את כל ספריו כשהם מוקפים בנושאי נרות דולקים כגורן עגולה. מספרים כי כל זמן ההלוויה גשם קל טפטף על ההמון ובשעת סתימת הגולל על הקבר נשבה רוח חזקה אשר כבתה באחת את כל הנרות. מנוחתו כבוד בבית העלמין העתיק בעיר איזמיר בטורקיה.

כיום על בית העלמין עצמו שומרים דווקא מוסלמים. בבית העלמין עצמו ישנו מקווה, אשר לטענת השומר המוסלמי מימיו מגיעים ממעיין טבעי שנובע מתחת לקברו של רבי חיים פאלאג'י. דבר מעניין יש לציין, שכל מצבות בבית העלמין פונות לכיוון דרום, ומצבת קברו של רבי חיים היא היחידה הפונה לכיוון מזרח.

לרגל יומא דהילולא רבה, יום י"ז שבט תשפ"ב, הקדיש יו"ר אגודת 'אהלי צדיקים' הרב ישראל מאיר גבאי שליט"א נסיעה מיוחדת מאוקראינה לטורקיה, להתפלל ולשפוך שיח על ציון המצוינת של הגה"ק רבי חיים פאלאג'י זי"ע ביום היארצייט, לישועת הכלל והפרט. יצוין בזאת כי ליו"ר האגודה פינה חמה וקרובה בליבו לבית העלמין העתיק באיזמיר, שם זכה לשפץ לפני כעשור את קבריהם של הגה"ק רבי אליהו הכהן זי"ע בעל 'שבט מוסר', ושל תלמיד הבעש"ט הרה"ק רבי לייב מטרעסטין זי"ע, ומאז מגיע מפעם לפעם לבקר במקום ולבדוק את שימורו מקרוב.

בסיום ביקורו היום באיזמיר פונה הרב ישראל מאיר גבאי בקריאה נרגשת לכל העם היהודי בארץ ישראל ובתפוצות הגולה:

"בית הקברות העתיק באיזמיר נמצא נכון להיום במצב גרוע ומוזנח מאד, ואנו מבקשים מאד מהקהילה היהודית הנמצאת באיזמיר להתייחס להזנחה בבית קברות קדוש ועתיק זה, כאשר משנה לשנה עולים בו קמשונים וכבר עכשיו ניתן לראות עשרות-עשרות מצבות שבורות וחתוכות בלי שיהיה מי שיטפל בהן. אגודת 'אהלי צדיקים' פונה בזאת לכל מי שיכול לעשות ולפעול משהו למען כבודם ומנוחתם של צדיקי ויהודי איזמיר, ומודיעה כי תשמח לשתף פעולה עם הקהילה היהודית באיזמיר לשיפוץ בית קברות זה, יחד עם שני בתי הקברות הנוספים באיזמיר, הזקוקים גם הם לשיפוץ וניקיון דחוף, ויפה שעה אחת קודם".

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture