Tomer Neuberg/Flash90

קרע בכחול לבן? גנץ ולפיד תוקפים את נתניהו בנפרד

יו"ר כחול לבן תקף את יוזמות ראש הממשלה דרך הרשת החברתית, לעומת מספר שתיים במפלגה שיקיים מסיבת עיתונאים • ישיבת סיעת 'כחול לבן' לא תתקיים היום • גנץ: "זילות שכזו בשלטון החוק - חציית קו אדום שעליה לא נעבור בשתיקה"

יאיר לפיד, יו"ר יש עתיד ומספר 2 ברשימת כחול לבן, ימסור היום (חמישי) הודעה לתקשורת על עמדתו על חוק החסינות – לראשונה ללא יו"ר כחול לבן בני גנץ. במקביל, פרסם גנץ פוסט בפייסבוק שבו הוא תוקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו על החוק – שני המהלכים התקשורתיים בוצעו בנפרד ללא תיאום בין השניים. נוסף על כך, הוחלט שלא לקיים את ישיבת הסיעה של כחול לבן.

"צפינו מראש כי ביבי יעשה כל שביכולתו בכדי לבנות לו קואליציה של מבצר משפטי, אך זילות שכזו בשלטון החוק היא חציית קו אדום שעליה לא נעבור בשתיקה", כך הגיב יו"ר מפלגת כחול לבן בני גנץ לפרסום לפיו ראש הממשלה בנימין נתניהו מקדם חוק שימנע מבג"ץ להתערב בהחלטות הכנסת והממשלה. גנץ המשיך: "לא ייתכן שנרקמים דילים שמטרתם פגיעה בשלטון החוק וערעור יסודות הדמוקרטיה עבור ראש ממשלה שתלויים נגדו שלושה כתבי אישום. ביבי, אני יודע שציפית שנקבל זאת בכניעה אבל העלמת עין זה הקטע שלך – לא שלנו"

על פי דיווח ב'ישראל היום', בין הסעיפים שנדונו בימים האחרונים, אפשר לציין סעיף הנוגע לפסקת התגברות, שתאפשר לכנסת להחזיר חוקים שבג"ץ פסל על בסיס חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. סעיף הנוגע לשינוי שיטת מינוי השופטים, שבמסגרתו יתקיים שימוע לפני מינוי השופטים, והממשלה תשמש הגוף הממנה. שינוי הרכב בית המשפט העליון, כך שמספר השופטים הנוכחי יגדל בארבעה נוספים, והגבלת כהונת השופטים ל־12 שנים.

הגבלות על זכות העמידה, שיביאו לביטול העותרים הציבוריים בבג"ץ, ויקבעו שרק הנפגע הספציפי יוכל לעתור ולבקש סעד מבית המשפט העליון. צמצום עילת הסבירות, שבמסגרתו הקואליציה תעביר חוק שיאסור על בג"ץ לפסול חוקים והחלטות של נבחרי ציבור, ובהם הכנסת, הממשלה וראשי ערים, בטענה של חוסר סבירות. ותיקון לתקנון עבודת הממשלה, כך שהיועץ המשפטי לממשלה לא יורשה להגביל את עבודת הממשלה אלא רק לייעץ לה משפטית.

עוד תעביר הקואליציה חוק שימנע מהיועמ"ש להתייצב בתהליכים משפטיים נגד הממשלה. במסגרת השינויים המתוכננים, הקואליציה תעביר חוק עוקף מחלקת הבג"צים. החוק יקבע כי המדינה או משרד ממשלתי יוכלו לוותר על ייצוג הפרקליטות בבג"ץ, ולשכור שירותים של עורכי דין פרטיים אם ירצו בכך. על פי דרישת הבית היהודי, גם הרבנות הראשית לישראל תוכל לוותר על ייצוג משפטי של המדינה ולשכור עורכי דין פרטיים.

לצד זאת, דנים ראשי מפלגות הקואליציה גם בהצעות הבאות: ביטול הוועדות לאישור מינויים, והחזרת סמכות המינוי לידי הממשלה בלבד; צמצום סמכות מבקר המדינה ביכולת לפקח על ביצוע הביקורת, והקמת גוף לביקורת על המבקר; וכן ביטול הסעיף בחוק יסוד: הכנסת, האוסר על מתמודדים שמסיתים לגזענות ומעודדים טרור (הסעיף שבגינו נפסלה מועמדותו של ח"כ לשעבר מיכאל בן ארי).

גורמים בכירים במערכת המשפט צוטטו היום ב'חדשות 13' אומרים כי "אנחנו נמצאים כפסע לפני איבוד הדמוקרטיה. קו ישיר מחבר בין כתב האישום המיועד של נתניהו לתוכנית שלו לחסל את בית המשפט העליון. אנחנו נהיה כ'מוקצה' בעיני העולם. נתניהו מוכן לחסל את הכול כדי לא לעמוד למשפט, מישהו במערכת הפוליטית חייב להתעורר ומהר".

הכתבות המעניינות ביותר

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מדוע סיימתם את הכתבה באקורד של סימפטיה לעמדת ה'משפטיסטים'?
ואף אם תטענו שאתם נייטרלים, אומר לכם זאת: היו נטרליים כראוי וכיאות לעיתונאים מקצועיים באמת , אבל עשו זאת רק ביום שיריבינו ינחילו נוהג זה לעצמם במדיות שלהם… תודה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו