צילום: דוברות הבית הלבן

דיווח: טראמפ ביקש להקפיא סיוע עד לפתיחת חקירה נגד ביידן

ממשיך להסתבך: 'הניו יורק טיימס' חושף מסמך שבו מבקש נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, מג'ון בולטון לשעבר יועצו לביטחון לאומי, כי ברצונו להקפיא את הסיוע הביטחוני לאוקראינה - עד שיפתחו בחקירה נגד יריבו הפוליטי ג'ו ביידן, את המסמך כתב בולטון בזמן כהונתו

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר לג'ון בולטון, לשעבר יועצו לביטחון לאומי, כי ברצונו להמשיך ולהקפיא את מאות מיליוני הדולרים שהוקצו לסיוע הביטחוני לאוקראינה – עד שבמדינה יפתחו בחקירה נגד יריבו הפוליטי ג'ו ביידן ובנו האנטר – כך דווח הלילה (שני) בניו יורק טיימס.

את הדברים כתב בולטון, שהודח על ידי הנשיא בספטמבר אשתקד, על מסמך בכתב ידו בזמן כהונתו, אך בעיתון לא פרסמו ציטוט ישיר מאותו מסמך. המסמך עלול לפגוע בטיעון מרכזי של צוות ההגנה של טראמפ במשפט, לפיו עיכוב הסיוע הצבאי היה נפרד מבקשותיו של הנשיא לחקור את ביידן ואת קשריו של בנו עם חברת האנרגיה האוקראינית בה עבד.

טראמפ הכחיש את הדיווח וצייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "מעולם לא אמרתי לג'ון בולטון שהסיוע לאוקראינה קשור לחקירת דמוקרטים, כולל הביידנים. למעשה, הוא מעולם לא התלונן על כך בזמן כהונתו הציבורית. אם ג'ון בולטון אמר את זה, זה רק כדי למכור ספר". הנשיא שב והדגיש כי "תמלילי השיחות שלי עם הנשיא זלנסקי מספקים כל הוכחה נדרשת, בנוסף לעובדה שהנשיא ושר החוץ של אוקראינה אמרו שלא הופעל עליהם שום לחץ ולא היו שום בעיות".

כזכור, לפני כחודשיים הכריזה יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי על פתיחה בהליך להדחתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. זאת, לאור הדיווחים על הלחץ שהפעיל הנשיא על מקבילו באוקראינה, כדי שיחקור את בנו של המועמד הדמוקרטי הבכיר לנשיאות ג'ו ביידן שניהל את עסקיו במדינה. "הנשיא חייב לתת דין וחשבון", הבהירה פלוסי. "אף אחד לא מעל החוק".

על פי דו"ח סיכום ההליך שגיבשו הדמוקרטים בוועדת המודיעין של בית הנבחרים בתום חקירת ההדחה של טראמפ עולה כי הנשיא ניצל את כוחו כדי ללחוץ על אוקראינה שתסייע לו בבחירות 2020 באמצעות חקירת יריבו הפוליטי, סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, תוך עצירת סיוע צבאי בסך 400 מיליון דולר. טראמפ אף התנה את הזמנתו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לבית הלבן בפתיחת החקירה.

הדמוקרטים טענו בדו"ח שלהם כי הראיות והעדויות הרבות שהוצגו בפניהם הן "מוחצות", ומוכיחות כי הנשיא התנה סיוע צבאי לאוקראינה, בסכום של מאות מיליוני דולר, וכן פגישה בינו לבין הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי בבית הלבן – בתנאי שקייב תכריז על חקירה נגד יריבו הפוליטי ג'ו ביידן. הדמוקרטים טענו כי טראמפ סבור שלכוחו כנשיא אין שום מגבלה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו