צילום: תומר נויברג / FLASH90

ראש אמ"ן על 'עסקת המאה': "תשפיע על המרחב הפלסטיני והערבי" • צפו

ראש אמ"ן אלוף תמיר הימן התייחס לפרסום 'עסקת המאה' ואמר כי, "ניתן להניח שזה ישפיע על כל המרחב, על הנוער ועל האזרחים במרחב הפלסטיני ובעולם הערבי", בתוך כך, במערכת הביטחון נערכים גם לאפשרות של הסלמה בשטחים והוחלט על תגבור הכוחות


צילום: המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS)

ראש אגף המודיעין בצה"ל (אמ"ן) אלוף תמיר הימן התייחס לפרסום 'תוכנית השלום' ואמר: "זה יהיה לא מקצועי לדון עדיין בהשלכותיה כי טרם ראינו אותה אבל ניתן להניח שזה ישפיע על כל המרחב, ויתפוס נרטיב על המגמות בציבור, על הנוער ועל האזרחים במרחב הפלסטיני ובעולם הערבי וזה ישפיע על ההנהגות הערביות. אנו צפויים לראות תמורות ונעקוב אחרי זה".

בנאום שנשא בכינוס של המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS אמר הימן "אנו בעידן של תפניות, שיבוש ותאוצה של האירועים, ומול כל אחד מהמכלולים שישראל מתמודדת עימם – הפלסטינים, השיעים וחיזבאללה – יש שינויים. כל שיבוש או שינוי לא מוביל בהכרח להסלמה או למלחמה, יש אפשרויות רבות בתנאי שנדע להשתנות נכון".

אלוף היימן סיפר כי :2019 הייתה שנה של שבירת מרחבי חסינות ותודעה בקרב אויבנו באופן ששיבש את בטחונם העצמי ביחס להתנהגות ישראל. בקיץ אירעו שני אירועים שלא נחזו על ידי חיזבאללה: הוא רואה לפי תפיסתו שישראל תקפה בלב הדאחייה בביירות ושישראל תקפה פעילים לבנונים בסוריה שפעלו מטעם סולימאני. יש שינוי והתהוות בסוריה וקשה להעריך מה יוליד שם יום". על הפלסטינים אמר כי "תנאי היסוד בעזה מהווים חוסר יציבות, לצד חוסר יציבות פוליטית ברשות הפלסטינית וגילו המתקדם של אבו מאזן. יש שינויים גדולים שמתרחשים".

בתוך כך, הבוקר (רביעי) פורסם 'בחדשות 13' כי במערכת הביטחון, צה"ל ושב"כ וגורמים נוספים, נערכים גם לאפשרות של הסלמה בשטחים וכבר הוחלט על תגבור של חטיבת הבקעה והעמקים בכוחות חי"ר. התרחישים נבחנים והושלמו הכוחות לשינוע כוחות גדולים יותר לאזור במקרה של גל אלימות.

בשעות הבוקר נערכו עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון בעיירה אבו דיס שממזרח לירושלים, בחברון ובמחנה הפליטים אל-ערוב שמצפון לעיר. בבקעת הירדן, על פי הפלסטינים, פרס צה"ל מחסומים רבים כדי למנוע התהקלות פלסטינית. בד בבד, ברמאללה צפויים עימותים בשעות הצהריים, ובבית לחם תחל צעדת מחאה בשעה 12:00. במקביל, ברצועת עזה פתחו הבוקר בשביתה כללית כאות מחאה, ובהמשך צפויות הפגנות.

מקורות פלסטינים בכירים ברמאללה שצוטטו 'בחדשות 13' אמרו כי הרשות אינה מתכוונת "לשבור את הכלים" ולדחוף לגל אלימות נרחב. אולם, אם ישראל תבצע סיפוח – הדבר יוביל ל"שפל חדש שעלול להביא להתפרצות זעם עממית".

כזכור, ברמאללה הבעירו אמש צמיגים וצעדו לכיוון בית אל, במחאה על התוכנית, כשעשרות פלסטינים התכנסו בכיכר מנארה המרכזית, וגינו את העסקה. המפגינים קראו להפעלת ההתנגדות העממית. בשכם גם השתתפו מאות בצעדת מחאה נגד התוכנית ותמיכה בהנהגה הפלסטינית "לאור האתגרים הרבים מול עסקת המאה", לדבריהם. רעולי פנים נשאו ארון קבורה ועליו תמונותיהם של הנשיא טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו