שר הדתות הרב יעקב אביטן. צילום: יעקב כהן

בתום דיון סוער: מליאת הכנסת אישרה את העברת הועדה למינוי דיינים לש"ס

ראשות הועדה למינוי דיינים תעבור משטייניץ לשר הרב יעקב אביטן. שקד לחוטובלי: "את הולכת שולל את הציונות הדתית, איך את נותנת את הועדה למינוי דיינים לחרדים". סמוטריץ': "נתניהו בז לציונות הדתית - לדרכה, לרבותיה, לאנשיה ולתורה שלה"

מליאת הכנסת אישרה ברוב של 59 חברי מול 30 מתנגדים, את הודעת הממשלה בדבר החלטתה להעביר מהשר יובל שטייניץ לשר לשירותי דת הרב יעקב אביטן את הסמכויות לפי סעיפים לחוק הדיינים, לרבות הסמכות לכהן כיושב-ראש הוועדה לבחירת דיינים.

ח"כ בצלאל סמוטריץ מ'ימינה' תקף את המהלך ופנה לשר יובל שטייניץ ואמר כי "ההחלטה עכשיו להעביר את ההחלטה למינוי דיינים מהליכוד, ועדה שהוחזקה בידיך הנאמנות וההגונות, אלה שהצליחו להשכין שלום ולהביא להסכמות במינויי דיינים, ולהעביר אותה לידי החרדים באופן בלעדי, היא קודם כל החלטה רעה כיוון שהאיזונים שאתה כאיזשהו איש ביניים הצלחת לייצר בין הכוחות השונים כדי לוודא שכולם מקבלים ייצוג, האיזונים האלה לא יישמרו, אבל זה בעיניי, השר שטייניץ, בעיקר מבטא את הזלזול – כמעט הייתי אומר הבוז – שראש הממשלה חש כלפי הציונות הדתית ובעיקר כלפי מה שהיא מייצגת".

סמוטריץ תקף את נתניהו ואמר כי "הוא ידע מצוין להרים טלפון לרב דרוקמן בשעת לילה מאוחרת, ולהתחייב לו שהוא ישמור על האינטרסים של הוועדה למינוי דיינים. מה היתה הבקשה – הרי אנחנו לא ביקשנו את הוועדה הזאת אלינו. אמרו לנו: אבל לש"ס יש תשעה מנדטים. אמרנו: אבל לליכוד יש 36 מנדטים. תשאירו אצלכם את ראשות הוועדה, וכך יישמר המפתח שהיה מקובל כאן הרבה מאוד שנים".

"כל כך לא חשוב לו, הוא כל כך בז לאנשים, לדרך, להשקפת העולם. השר אלקין, ראש הממשלה מתיימר לומר שהציונות הדתית חשובה לו. בואו נראה מה הוא עשה למייצגיה אצלו במפלגת השלטון. את חבר הכנסת יולי אדלשטיין הוא הדיח מתפקידו כיושב-ראש הכנסת. כל תירוצי בג"ץ והווטו שהתברר שלא היה ולא נברא של כחול-לבן. אותך, השר אלקין, אני לא רוצה לפגוע בך, זאב, אבל כמה ביקשת, התחננת להישאר בתפקידך כשר להגנת הסביבה. עשית שם עבודה טובה. רצית להמשיך שם. תראה באיזה זלזול בנה לך איזה משרד כזה שלוקחים מכאן, לוקחים מכאן".

"השרה חוטובלי מונתה כשרה לשלושה חודשים, עוד פעם, באיזה משרד מומצא כזה, ואז היא הולכת להיות שגרירה. השר רפי פרץ, אני חשבתי לפחות שראש הממשלה ישאיר אותך בתפקידך כשר חינוך, ויבטא את ההערכה הגדולה בכך לציונות הדתית, הממלכתית, האחראית, זו שנכנסה איתו לקואליציה. לא רוצה לפגוע. באמת, מינה אותך לשר לענייני כלום ושום דבר. לא נתן לך אפילו את השירות הלאומי, את הגרעינים, את החטיבה להתיישבות, מפעלים שתפארתה של הציונות הדתית עליהם שנים על גבי שנים. בנינו אותם. הבאנו אותם למקומות הטובים שהם נמצאים בהם. והם אפילו לא יישארו אצל השרה חוטובלי, כי עוד שלושה חודשים הם הולכים לשר צחי הנגבי".

"מה לו ולציונות הדתית? אני יודע? אימו זיכרונה לברכה היתה מראשי גוש אמונים. זאת בהחלט זכות גדולה מאוד. אני אומר לחבריי בציונות הדתית, נתניהו בז לנו, בז לרבותינו, בז לערכינו, בז לתורתנו, בז לדיינינו, בז לנציגינו – גם אלה אצלו במפלגה שהוא תמיד טורח לשנמך ולשנמך, שיהיו דתיי מחמד כאלה, לא משפיעים מדי, לא מפריעים מדי".

"אם לא תהיה מפלגה ציונות דתית גדולה, חזקה, מאוחדת, כזאת שעומדת על הכבוד – לא שלנו אגב, זה לא כבוד הציבור אפילו, זה כבוד השקפת העולם, תורת ארץ ישראל הגדולה שאנחנו זוכים לשאת לעם ישראל בארץ ישראל, במדינת ישראל המתחדשת. אם אנחנו רוצים לייקר את מי אנחנו ואת הדגלים הגדולים שאנחנו נושאים, אנחנו צריכים להיות גדולים וחזקים כדי להכריח".

ח"כ איילת שקד אמרה כי "כמה אני בקמפיין הבחירות דיברתי בפני הציונות הדתית ואמרתי והסברתי, שאם לימינה לא יהיה כוח פוליטי, נתניהו ייקח את מה שחשוב לנו וימכור אותו לחרדים. והשרה חוטובלי, את כנציגת הליכוד הולכת שולל את הציבור בציונות הדתית, כי אמרת להם: אל תדאגו, אני אדאג לציונות הדתית. אני אדאג לציונות הדתית. ככה את דואגת לציונות הדתית? איך את נותנת שרשות הוועדה למינוי דיינים תעבור לידי החרדים? איך את עושה את זה? חרפה. חרפה, אין לי מילה אחרת".

לדברי שקד, "אם לציונות הדתית לא היו שישה מנדטים, אנחנו לא היינו נותנים לזה לקרות. כשאנחנו היינו בקואליציה, נלחמנו עד הרגע האחרון, והצלחנו שהוועדה למינוי דיינים לא תהיה בידיים של החרדים. אבל באתם אתם ובא נתניהו, עוד לפני שידענו שאנחנו באופוזיציה, נלחמנו מלחמת חורמה על זה. נלחמנו מלחמת חורמה על זה. אבל בא נתניהו ואמר: אתם תלכו לאופוזיציה, תסתפקו ברסיסים של משרדים, תסתפקו בדברים שלחרדים הוא בחיים לא היה מעז להציע, וגם את הוועדה לבחירת דיינים אני אתן לחרדים. זו חרפה".

"אני מקווה מאוד שהציונות הדתית בפעם הבאה תהיה חכמה, ותראה איך נתניהו הוליך אותם שולל ואיך אתם הולכתם אותם שולל, כי על האקט הזה של העברת הוועדה למינוי דיינים לידי החרדים הציבור לא יסלח לכם". ח"כ משה אבוטבול מש"ס התפרץ לדברי שקד וצעק: "למה? אנחנו לא ראויים איילת? אנחנו לא ראויים?"

"רק אצלכם מותר שזה יהיה? למה רק אצלכם? מי אתם שזה יהיה רק אצלכם? גם מותר לנו למנות. למה אצלכם? מי אמר שזה שלכם? אנחנו רוצים גם למנות דיינים", אמר אבוטבול. שקד השיבה: "אדוני חבר הכנסת אבוטבול, אני רוצה לראות שאתה היית מסכים שבצלאל סמוטריץ' יעמוד בראש הוועדה. אני רוצה לראות את זה". אבוטבול: "מה זאת אומרת? למה, רק לכם מותר? אתם שווים יותר?"

העימות נמשך כי ושקד אמרה לשקד במליאה: "חבר הכנסת אבוטבול, תהיה ישר עם עצמך. תהיה ישר עם עצמך", אבוטבול הגיב: "אל תתנשאו עלינו. לא להתנשא עלינו. מותר גם לנו להיות יושבי-ראש". שקד המשיכה: "האם ש"ס הייתה מסכימה שחבר הכנסת סמוטריץ' יהיה בראשות הוועדה לבחירת דיינים?", אבוטבול הגיב: "בושה וחרפה. מה זאת הגזענות הזאת? למה, רק אתם פה? קצת בושה. קצת בושה. לפחות תסתירי את זה, לא להבליט את זה. מה זאת אומרת?"

שקד: "תגיד לי את האמת, תשים יד על הלב". אבוטבול: "חוצפה. כאילו חרדים זה לא. חרדים יהיו בראש הוועדה. אנחנו נהיה בראש". שקד: "אני רוצה שתגיד לי, האם ש"ס הייתה מסכימה שחבר הכנסת סמוטריץ' יהיה בראש הוועדה לבחירת דיינים?". אבוטבול: "ואם לא מתאים לך – אנחנו נהיה בראש". שקד: "אני רוצה שתגיד לי את האמת, חבר הכנסת אבוטבול, תעמוד פה ותגיד לי: האם ש"ס תסכים או הייתה מסכימה שחבר הכנסת סמוטריץ' יהיה בראש הוועדה לבחירת דיינים?"

עודד פורר מישראל ביתנו התערב בעימות ואמר לשקד: "אבל, איילת, את הסכמת לכל מה שהחרדים רצו. ארבע שנים הם עשו מה שהם רוצים". שקד אמרה כי "אני רוצה לדעת". אבוטבול הגיב: "הדיינים לא רק שלכם". שקד: "לא רק שלנו, אבל גם לא רק שלכם. אתה תגיד לי את האמת. תגיד לי עכשיו את האמת: האם ש"ס הייתה מסכימה שסמוטריץ' יהיה בראש הוועדה?"

אבוטבול הגיב בעקציה: "מה קרה? רבני צהר כועסים עלייך? רבנים צהר כועסים עלייך?". שקד חזרה ואמרה: "מה? האם אתם מסכימים? אני רוצה שתגיד לי: האם אתה רואה סרט בעולם שש"ס הייתה מסכימה שסמוטריץ' יהיה ראש הוועדה לבחירת דיינים? שום סרט". אבוטבול: "אם היינו באופוזיציה זה היה קורה. זה קרה כשהיינו באופוזיציה".

שקד הוסיפה ואמרה לאבוטבול כי "אני אגיד לך עוד משהו: גם אם לנו היו 15 מנדטים ולכם היו חמישה מנדטים, ש"ס לא הייתה מסכימה שסמוטריץ' יהיה יו"ר הוועדה לבחירת דיינים, ואתה יודע את זה. ואתה יודע את האמת. אתה יודע את האמת וכולם פה יודעים את האמת, ונתניהו – רגע, אם לכם היו חמישה מנדטים ולנו היו 15, גם אז נתניהו לא היה נותן לסמוטריץ' את הוועדה לבחירת דיינים, ואתה יודע את זה".

לאחר מכן עלה לנאום ח"כ ינון אזולאי מש"ס שאמר לשקד כי "אני מתפלא על מה את נזעקת. הדיינים – ראש הוועדה עבר למי? לשר לשירותי דת. את שכחת מה שמרן אמר כל החיים שלו. הוא תמיד אמר: שליש לחרדים הספרדים, שליש לאשכנזים החרדים ושליש לציונות הדתית". הוא הוסיף ותקף: "הלוואי שהיית הוגנת כמו שש"ס. ראינו את הזלזול שלך, איך זלזלת בסרטון ברב יצחק יוסף".

ינון אמר כי "יש לך עזות מצח לבוא לפה ולדבר? אנחנו, שמכבדים אותך? את תבואי ותגידי: למה נתנו לחרדים? את יודעת כמה שהיינו הוגנים איתך, כמה שאנחנו הוגנים איתכם. את יודעת כמה שאנחנו עושים שיתופי פעולה ועשינו. איילת, את יודעת טוב מאוד, את יודעת כשמו"ר אבי ז"ל היה שר לשירותי דת כמה כבוד הוא רחש לך, כמה הוא שמע את הדעה שלך. אבל היום את מסוגלת לעמוד פה ולהגיד: נתתם את זה לחרדים, מכרתם את זה לחרדים – מה, אנחנו לא לגיטימיים? מה, אנחנו חיות? אנחנו לא לגיטימיים? אנחנו אלה שדואגים לכם, אנחנו אלה שמתנהגים אליכם בממלכתיות".

ח"כ בצלאל סמוטריץ התפרץ לנאומו של אזולאי ואמר "שנייה, אני שואל אותך שאלה, ותהיה הגון. אנחנו לא ביקשנו שזה יהיה אצלנו. זה היה אצלה כשהיא הייתה שרת משפטים, אתם דרשתם שזה לא יהיה אצלנו אלא יעבור לליכוד האובייקטיביים, למה כשהיא הייתה שרת משפטים דרשתם להוציא את זה ממנה, ועכשיו אתם דורשים שזה יעבור אליכם? אנחנו לא פסלנו אתכם, למה פסלתם את איילת?"

שר הדתות יעקב אביטן ויו"ר ש"ס השר דרעי. צילום: יעקב כהן

מאוחר יותר נאמה השרה ציפי חוטובלי מהליכוד שאמרה כי "כנציגת הציונות הדתית בליכוד אני פשוט מתביישת במופע הצבוע שניהלו כאן גם חבר הכנסת סמוטריץ' וגם איילת שקד. במשך שנים הם רצו להיות חיקוי של הליכוד, וכשיש חיקוי ומקור הציבור הולך למקור, לא כי הוליכו אותו שולל, כי אתם הולכתם אותו שולל".

"הצביעות הזאת לדבר עכשיו על הוועדה למינוי דיינים כשבמשך שנים התרחקתם מכל אינטרס של הציבור הדתי לאומי בישראל, אין גבול לחוצפה ואין גבול לבושה. אתם תוקפים כאן משרד התיישבות כשסמוטריץ' התאבד פה בשביל החטיבה להתיישבות. אז פתאום כשזה במשרד ממשלתי לגיטימי, להעביר את הכספים לבסיס התקציב שקוף וגלוי לציבור זה לא לגיטימי? זה דבר לא מכובד?".

"אני חושבת שבאמת אין גבול לצביעות, והמתקפה הזאת כולה באמת בעיניי היא בושה וחרפה. הם הוזמנו להיות שותפים בממשלת האחדות הזאת; הם הוזמנו להיות שותפים בממשלת הריבונות הזאת; הם סירבו להנהיג את חינוך ילדי ישראל, ערך ציוני דתי מרכזי. מערכת החינוך משוועת תמיד להנהגה שרוצה לשים בה ערכים, והם העדיפו להפנות עורף לערך הזה, ולכן אני אומרת לכם שיש כאן בעיניי צביעות גדולה".

"אין ספק שחשבון הנפש הזה מתבקש באופוזיציה כשציבור גדול, למעלה מארבעה מנדטים, האמין בליכוד והאמין בנבחרים הציונים הדתיים בליכוד, כשאני וחבריי, השר יולי אדלשטיין והשר זאב אלקין, מייצגים נאמנה את עולם הערכים הזה. הם תמיד באו אלינו וידעו שיש להם נציגים נאמנים לעולם הערכים הזה", אמרה חוטבולי.

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

חוץ מפוליטיקה זולה, אין באמת שום הבדל בין הדיינים הציוניים לחרדים, מעבר לכך שהדיינים ה'חרדים' מביישים את הציבור החרדי, וה'ציוניים מביישים את הציבור הציוני.
איך אמר מי שאמר… הגל ג'ובים. גם כאן.

קנאי שוטה!!! סמוטריץ' אתה פשוט בדיחה גרועה גם הלכתם לאופוזיציה עם שפע גאווה ועכשיו עוד יש לך תלונות????

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו