Hadas Parush/Flash90

אלי כהן בראיון לסוכנות ידיעות סעודית: "איראן היא האויבת המשותפת שלנו"

שר המודיעין אלי כהן בראיון ראשון מאז קום המדינה לסוכנות הידיעות הסעודית: "ישראל רותמת את כל יכולותיה, אפילו את הצבא, כדי למנוע איראן גרעינית - אני מזמין את מדינות האזור לנרמל אתנו את היחסים ולא לחכות להסדר עם הפלסטינים מכיוון שהוא רחוק"

היסטוריה ביחסים עם מדינות ערב: שר המודיעין והאסטרטגיה אלי כהן העניק לראשונה בתולדות המדינה, ריאיון מיוחד וארוך לסוכנות הידיעות הסעודית "אילאף", במהלכו אף התייחס לשיתוף הפעולה בין שתי המדינות, ולברית המשותפת מול הגרעין האיראני.

בין היתר אמר כהן: "האיומים האיראניים על השכנים מבהירים למדינות המפרץ ולמדינות ערב אחרות מיהו האויב האמיתי ומיהו השותף האמיתי, וללא ספק ישנם אינטרסים משותפים המפגישים את מדינות המפרץ עם ישראל להעמקת הביטחון והשיתוף הכלכלי. איראן היא שתקפה את מתקני הנפט בסעודיה. יש לנו אויב משותף מצד אחד, ויש לנו אינטרסים כלכליים משותפים וסמיכות גיאוגרפית שיוצרת הזדמנויות חדשות מצד שני".

"אני מאמין כי כוחה של ישראל וארצות הברית הוא להבטיח יציבות באזור", אמר כהן והוסיף כי, "אני יודע שאיראן הייתה נוקטת בצעדים עוינים כלפי חלק משכנותיה אלמלא נוכחותה של ישראל ופעילותה בהתמודדות עם איראן. ניתן לראות את המצב בבירור, מכיוון שאין ישראל או ארצות הברית, ואיראן מנסה למצב ולהפיץ את כוחותיה ונשקיה, כפי שקרה וקורה בסוריה, בלבנון, בעזה, בתימן ובמקומות אחרים בעולם".

"מי שמשלם מחיר גבוה עבור התערבות זו הם האזרחים התמימים של מדינות אלה. אי-יציבות ניתן לראות במדינות בהן איראן מתרחבת, כפי שאנו רואים קריסה כלכלית, ומעורבות בעימותים שאינם מתכוונים לאוכלוסייה ואזרחיה של מדינות אלה. לדוגמא, אני רואה שהעם הלבנוני לא רוצה להתעמת עם מדינת ישראל, שכן הם, כמו עמים אחרים, אוהבים את החיים, השגשוג הכלכלי והתפתחות התיירות והסחר. לבנון זכתה לכינוי שוויץ המזרח, אך כניסה לאיראן דרך חיזבאללה תגרור אותם לעימותים שהם הכרחיים איתם".

שר המודיעין התייחס לנורמליזציה אומר כי, "אני מאמין שהצעדים בשנים האחרונות והחום ביחסים עם המפרץ יובילו אם לנורמליזציה וכינון יחסים, כאן אני רוצה לומר לפלסטינים שהחיים מתקדמים ואני שואל אותם: האם הם הסכימו להצעה כלשהי מאז ימי אהוד ברק, אהוד אולמרט ואחרים? הם תמיד דחו כל פשרה וכל הצעה, ולכן עלינו לקבל את התוכנית האמריקאית ולהעביר אותה קדימה".

השר כהן הוסיף: "אנחנו תמיד רוצים דיאלוג. הייתי עם השר כפתרונות, פגשנו את המנהיגים הפלסטינים וניסינו לקדם ולפתח את הכלכלה. אבל לפלסטינים יש קבוע כזה, וזה לדחות כל תוכנית שלום. נסענו לגמרי מעזה, אז מה הם עשו עם הכסף שקיבלו ממדינות המפרץ? הם בנו מנהרות שנהרסו מעל לראשם, ובנו מפעלי טילים שהרסנו".

עוד הוסיף אלי כהן כי, "ישראל תאפשר, למקם את איראן בסוריה, ובעוצמתה הצבאית העצומה ופיתוחה הטכני הרב נמשיך למנוע מאיראן למצוא מקום בסוריה. אנו גם נמנע מאיראן בכל אמצעי גישה לנשק גרעיני ולאיים עלינו ועל השכנים ועל המדינות השכנות. כוחה הצבאי של ישראל הוא גדול, וגם כוחה הטכני, ואנחנו לא נאפשר לאיראן להחזיק נשק גרעיני בכל האמצעים".

לסיום התייחס גם לעניינים הפוליטיים ואמר כי, "אנחנו בממשלת אחדות, אבל תקפנו זה את זה בסבבי בחירות. אנחנו עדיין לא רגילים להיות שותפים, אבל לממשלה זו יש תמיכה פופולרית רחבה ועלינו להתרגל לעבוד יחד. הממשלה צריכה לקום ועלינו להתרגל לעבוד יחד. כמובן שכמו בממשלות האחדות הקודמות, ישנם קשיים רבים. ממשלה זו עומדת בפני משימות ועומדת בפני אתגרים לאומיים, פנימיים וחיצוניים".

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו