צילום: פלאש 90

ליצמן: "מאז שראו אותי עם שטריימל חיפשו עליי דברים שהתגלו כשקר"

יו"ר יהדות התורה מצהיר כי "אנחנו תומכים בתקציב חד־שנתי". על הערבות לגנץ: "מי שנתן זה דרעי". על חוק הגיוס: "אני מניח שאם בית המשפט יפסול שוב ושוב, נצטרך להגיע לפסקת התגברות". לדבריו, "הממשלה איחרה בטיפול בגל השני, היו צריכים לעשות יותר"

יו"ר יהדות התורה השר יעקב ליצמן מותר ביקורת על ההגבלות שתוכננו להטיל על בתי הכנסת ואומר כי "לא יכול להיות שיעשו רק דברים בנוגע לבתי כנסת ומה שנוגע לחרדים, ולאחרים לא עושים. אם עשו סגר חלקי באשדוד, לפי אותם נתונים היו צריכים לעשות גם בערים נוספות, ולצערי לא עשו כלום. לכן ברור שזה מפריע לי. לומדים בקפסולות בבתי ספר, אז למה בתי כנסת אי אפשר בקפסולות?"

"בזמנו ביקשתי סגר על בני־ברק, וטעיתי רק בדבר אחד: הסגר היה צריך להיות על שכונות מסוימות, לא על העיר. אחר כך הם תיקנו את זה ועברו לשיטה של שכונות. בשבוע האחרון הטילו סגר ברבעים באשדוד ובאלעד ובמקומות אחרים לא סגרו בכלל, למה? בתל־אביב המצב נורא ואיום בחלק מהמקומות, אז למה רק אצל החרדים אוכפים ככה? בטבריה הבינו שטעו ותיקנו. לא יכול להיות שהאכיפה סלקטיבית".

בראיון ל'מקור ראשון' נשאל איך זה קורה כשהמפלגות החרדיות חלק משמעותי מהממשלה והשיב כי "לצערי אנחנו עדיין לא רוב בממשלה או במדינה. יש לנו הערות לכל מיני דברים, ואנחנו מתקנים פה ושם. לא סוד שהאוצר רוצה להגיע לדברים יותר קיצוניים. מבחינתי היו צריכים להחמיר יותר עם הסגר עכשיו, לסגור את הדברים ולראות מה קורה".

"אני יודע דבר אחד", הוסיף בראיון לשרית אביטן-כהן, "אני מסתובב בשכונות החרדיות, אני גר שם, מתפלל בבוקר בבית כנסת גור, וכולם לובשים מסכות, כולם מקפידים על הנהלים. להגיד לך מאיפה באה ההתרבות של הקורונה במגזר החרדי? זה בא ממקורות חוץ לצערי הרב. אני מניח שיעשו את הבדיקות ויגלו מאיפה זה הגיע ומה צריך לעשות. בינתיים אני לא מפחד שיחמירו קצת".

"יש לי ביקורת על ההתנהלות עכשיו", אומר שר הבריאות לשעבר, "אני חושב שאיחרו בטיפול בגל השני, והיו צריכים לעשות צעדים יותר קיצוניים". לדבריו, "השר אדלשטיין ומנכ"ל משרדו עשו כמיטב יכולתם, אבל מה שקרה פתאום שפתחו בבת אחת את כל הדברים – השחרור היה מהיר מדי וגדול מדי. בחלק מהדברים תמכתי, אבל לא היה נכון לעשות את זה בהיקף הזה. הלכו הכול לפי הכלכלה, אני לא חושב שהכלכלה צריכה לנהל את הדברים במדינה".

לטענתו, עשו לו עוול ציבורי כי הוא חרד: "ברגע שראו אותי במוצאי שבת בא למסיבת עיתונאים עם שטריימל חרה אפם של כמה כתבים, ומאז חיפשו עליי כל מיני דברים, שאני לא שומר על החוק והמרחק. חלק מהדברים התגלו כשקר, ובאחד המקרים מתנהלת כעת תביעה. תמיד שמרתי על כל הכללים. אני יכול לגלות לך עוד דבר, חיתנתי נכד לפני שבוע, ואחד העיתונים שלח צלם לראות אם אני שומר על החוק, ועובדה ששמרתי".

"אין לי בעיה שמחיר למשתכן תמשיך"

על מעברו למשרד השיכון הוא אומר כי "זה לא סוד שכבר תקופה ארוכה יש עליי לחצים לעבור לשיכון. דיור הוא אחת הבעיות הגדולות במגזר החרדי. אני דגלתי כל השנים, וזה הבייבי שלי, לעזור לפרט שעבורו העזרה היא הצלת חיים. יעידו על זה פניות הציבור שמגיעות אלינו מכל המגזרים. אז סחבתי בבריאות כמה שאפשר".

"בשנים האחרונות המצב בדיור קריטי. במשרד השיכון התעלמו מהמגזר החרדי, אין דירות. ואני לא מתבייש להגיד שאני באתי לעזור למגזר החרדי. אני עוזר לכולם, אבל המצוקה במגזר החרדי גדולה יותר כי לא נתנו להם שום פתרון בשנים האחרונות. אז כל עוד הקורונה הייתה בעלייה לא דיברתי, כשראיתי שזה בסוף, אמרתי לראש הממשלה והוא הסכים מיד לתת לי את השיכון. אם הייתי מבקש קודם, היו אומרים שהדיחו אותי בגלל הטיפול בקורונה".

הוא מתייחס לתוכניות שלו ואומר כי "אין לי בעיה שמחיר למשתכן תמשיך, אבל למה ללכת למקומות יקרים שבהם זוכים בדירה בשני מיליון שקלים? זה על חשבון אלה שאין להם. אפשר לעשות מחיר למשתכן במקומות סבירים. בערי פיתוח וערי ביניים, עפולה וראש־העין, אין לי בעיה, אבל לא במקומות חזקים. אני אבקש גם סיוע לאזורי פיתוח, כמובן. יש המון דירות ריקות, גם חדשות וגם יד שנייה. למה אנשים צריכים לחכות ארבע שנים עד שיקבלו דירה חדשה, כשהם יכולים לקנות דירה מיד שנייה בחצי מחיר, לקבל מענק ולשפץ מיד כמו חדש, ובלי לשלם שכר דירה?"

לדברי ליצמן, תוכניתו המפורטת לפתרון משבר הדיור מצויה בהכנה בימים אלה ותתפרסם בקרוב, והוא מעדיף שלא לפרט על אודותיה בשלב זה. "אני מתכוון להוריד את מחירי הדירות בצעדים שאפרט בהמשך, להגדיל סיוע כמה שאפשר לרוכשים. ברגע שהציבור יראה שיש מגמה לאזורי פיתוח ושאפשר לקבל דברים בזול עם סיוע – אנשים ילכו לשם. הדיור הוא המנוף של הכלכלה בישראל. אם נגיע למצב של עידוד רכישת דירות בזול, זה יציל את ענף הבנייה והקבלנים ואת הזוגות הצעירים שאין להם דירות, וזה יביא ברכה".

"מי שנתן ערבות לגנץ זה דרעי"

הוא מתייחס בראיון לדיווחים שלפיהם המפלגות החרדיות ערבו לגנץ שהממשלה אכן תשרוד עד כניסתו ללשכת ראש הממשלה: "הצעה לתת ערבות לגנץ הגיעה ממני כבר לפני שתי מערכות בחירות, אבל בקואליציה הנוכחית לא נתתי ערבות כי לא ביקשו. מי שנתן זה דרעי. אני לא רואה סיבה לפרק את הממשלה".

"ברור שאנחנו תומכים בתקציב חד־שנתי כי אנחנו חייבים, וגם ימינה שבאופוזיציה חייבים. יש הרבה דברים שהם לא בבסיס התקציב, ומה שכל אזרח בישראל מקבל באופן שוטף, אני צריך בשביל זה כספים קואליציוניים. אז סידרנו שתקציב הישיבות ייכנס בבסיס התקציב. אבל יש עוד המון דברים. אני צריך לקבל ענייני תרבות ותלמודי תורה לפי הסכם קואליציוני, וכשאין תקציב אני לא מקבל אותם, וזה אסון".

על ימינה הוא אומר כי "אני בהחלט חשבתי לנכון שחייבים להכניס אותם לקואליציה. אגב, אני קורא להם גם עכשיו להיכנס. יכול להיות שאני הייתי מתנהג אחרת מהם במו"מ, אבל אני בהחלט תומך בהם וגם פניתי לנתניהו שיכניס אותם. הייתה להם בעיה מסוימת, היו להם הרבה שרים שלפי הקריטריונים היה קשה לתת להם תפקידים. אני לא נכנס לזה, לא יכולתי להתערב בזה, אבל אני בהחלט קורא עכשיו לראש הממשלה 'בוא תכניס אותם' וקורא להם להיכנס".

הוא אומר כי הוא עדיין בקשר עם אנשי ימינה: "היום ב־11:00 ישבתי עם איילת. אספר בטיפה שינוי, אבל אגיד לך את זה. באחד התקציבים הייתה בעיה עם תקציבי ההתיישבות וחרדים, וכולם רצו להסתדר איתי ופחות עם ימינה. ואני סירבתי ואמרתי, או כולם או אף אחד. ועובדה שהם קיבלו את כל הכסף רק בגלל התנאי שלי".

על חוק הגיוס הוא אומר כי "קיבלנו הארכה בבית משפט, והגענו להסכמה עם כחול לבן שאם בית המשפט ידחה שוב את החוק אנחנו נביא את זה עוד פעם בתמיכה שלהם, ואני חושב שזה חשוב. אני מניח שאם בית המשפט יפסול שוב ושוב, נצטרך להגיע לפסקת התגברות". לדבריו, "כולם יודעים שאף אחד לא יגייס. לכי לאהוד ברק, מה הוא אמר בזמנו? כל הקמפיין שלו היה רק על הגיוס, והוא גייס? לא היה כלום".

בראיון, שנערך ב-1 ביולי, הוא נשאל על החלת ואמר כי הוא "לא יודע אם התכוונו שיהיה היום, לא יודע מי יזכה בבחירות באמריקה. רבותיי, לא צריך לעשות מזה עסק כרגע ולשבור את הדברים. אני חושב שנתניהו באמת רוצה, ואני לא בטוח שגנץ לא רוצה, השאלה מה יהיה". עוד הוסיף כי "אנחנו לא קבענו עמדתנו בסיפוח, נקבע אותה בהתאם לקביעת מועצת גדולי התורה, ואני אצביע לפי מה שהם יגידו לי. מעבר לכך זה לא נושא ללכת עליו לבחירות כל חמישה חודשים. אם יהיו נושאים עקרוניים ביהדות, עליהם אולי כן צריך ללכת".

הכתבות המעניינות ביותר

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
6 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אני לא מבין מה הוא מתגאה כל כך עם ההופעה שלו עם השטריימל, באמת אין שום סיבה ללכת עם שטריימל במסיבת עתונאים, לא היה קורה כלום אם הוא היה הולך עם כיפה או עם כובע, מסיבת עתונאים זה לא בית כנסת

אין שום ענין ללכת עם שטריימל במסיבת עתונאים

בגלל מסיבת עתונאים

יש אנשים שבוחרים את צבע המכנסים שילבשו, לפי אופי הארוע שאליו הם הולכים.
יש אנשים שקוד הלבוש שלהם קבוע על פי כללים אחרים, קודמים.
אלה וגם אלה לא יצליחו לעולם לְרַצּוֹת את כל העולם. ובכל זאת יש משהו יפה בעקביות ובשמירת עקרונות, שאינה מזיקה לאיש, אלא מקסימום לא מוצאת חן בעיני מישהו.

צבי, אתה מתבייש בציציות שלך? זה הלבוש היהודי ועם זה הולכים. אין סיבה ללכת עם זה? אין סיבה לא ללכת עם זה! איך שהאווירה של החרדים החדשים חדרה אלינו… את השטריימל לשמור לבית כנסת? מי היה מאמין שנקרא כזה משפט…

כמנהג החסידים שבמוצש הולכים עם שטרימל למה שישנה?? הוא אדם חסידי ואין שום טעם לשנות את המלבוש הוא לא צריך להתבייש מאף אחד

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו