ארדואן זועם על ההסכם: שוקלים להשעות את הקשרים הדיפלומטיים עם האמירויות

נשיא טורקיה התייחס לנרמול היחסים ואיים להשיב את השגריר הטורקי מאבו-דאבי. מתפללים באל-אקצא מנסים לשרוף את דגל האיחוד. דיווח: לפחות 12 פעילים בכירים מאוד בחמאס קיבלו אזרחות טורקית. הפעילים, ששניים מהם שוחררו בעסקת שליט, תכננו בעבר פיגועים

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר היום (שישי) כי ארצו שוקלת את סגירת השגרירות באיחוד האמירויות, החזרת השגריר הטורקי מהמדינה והשהיית הקשרים הדיפלומטיים איתה בעקבות ההסכם עם ישראל: "לא ניתן להפר את זכויותיהם של הפלסטינים", אמר. לטורקיה וישראל קשרי דיפלומטיה ומסחר, אך מערכת היחסים בין שתי המדינות מתוחה מזה שנים.

משרד החוץ באנקרה מסר מוקדם יותר כי "ההיסטוריה לא תסלח לאיחוד האמירויות על ההסכם". את התנהלותה של איחוד האמירויות הגדירה טורקיה כ"צבועה". בטורקיה אומרים כי לעם הפלסטיני יש זכות "להגיב בעוצמה" על ההסכם. דובר הנשיאות הטורקית איברהים קלין אמר אמש כי "ההיסטוריה תחזה בתבוסתם של מי שבגדו בעם הפלסטיני".

בתוך כך, ב"טלגרף" הבריטי פורסם כי טורקיה העניקה אזרחות למספר רב של בכירים בארגון הטרור חמאס. מזה תקופה ארוכה שתנועת חמאס משתמשת בטורקיה כבסיס לתכנון וביצוע פעולותיה, וכעת מתברר כי לפחות 12 בכירים בתנועה קיבלו אזרחות טורקית ולפחות חמישה נוספים ממתינים לאישור בקשותיהם. עמדתה הרשמית של טורקיה בנוגע לארגון הטרור חמאס היא שמדובר בתנועה פוליטית לגיטימית שנבחרה באופן דמוקרטי ברצועת עזה.

על פי גורם בכיר שמסר לעיתון את הפרטים, מדובר בפעילים בכירים מאוד ולא בחיילים זוטרים בארגון. אותם פעילים מזוהים כגורמים שמגייסים כספים עבור חמאס ושולחים פעילים לבצע פיגועים. לפי הדיווח, בין בין מקבלי הדרכון: זכריא נג'יב שתכנן בעבר להתנקש בחייו של ראש עיריית ירושלים לשעבר ניר ברקת בעת שכיהן בתפקיד, ג'יהאד ירמור והישאם חיג'אז – שניים מבכירי משוחררי עסקת שליט שהפכו לבכירים במטה הגדה של חמאס בחו"ל. בחלק מהמקרים גם בני משפחותיהם של הפעילים קיבלו אזרחות.

במקביל בישראל, מתפללים במסגד אל-אקצא הפגינו נגד ההסכם ואף ניסו לשרוף את דגל איחוד האמירויות. גם בעזה נערכו הפגנות נגד נרמול היחסים, שם אמר בכיר חמאס מושיר אל-מצרי כי "כל המיליארדים של האיחוד וכל משאבי הנפט שלה לא שווים לאדמותיה של פלסטין. ההסכם הזה הוא מעשה תועבה דיפלומטי שאין עליו סליחה. ההסכם משווק את מדיניותה של ישראל – והוא ייזרק לפח הזבל של ההיסטוריה".

איראן אמרה כי ההסכם הוא "מסוכן ולא חוקי". בהצהרת משרד החוץ, נאמר כי "הצעד המביש של אבו דאבי לגבש הסכם עם המשטר הציוני המזויף הוא מסוכן, ואיחוד האמירויות ומדינות אחרות התומכות בו יישאו בהשלכות". עוד נאמר כי "זו תקיעת סכין בגב הפלסטינים, שתחזק את האחדות האזורית נגד המשטר הציוני".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו