איראן הודיעה: נעניק לפקחי הגרעין של סבא"א גישה לשני מחסנים חשודים

איראן הסכימה להעניק לפקחים מטעם האו"ם גישה לשני אתרים סודיים החשודים כמתקני גרעין לשעבר. בתמורה לגישה, אמרו גורמים בטהרן, הם דורשים מהאו"ם שלא ירדוף אחר חקירות המבוססות על "מידע מפוברק"

איראן הודיעה כי הסכימה להעניק לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) גישה לשני אתרים שישנו חשד כי נערך בהם בעבר שימוש בחומר גרעיני או שהם שימשו לאחסון חומר שכזה. אחד מהאתרים החשודים שאליו יקבלו פקחי סבא"א גישה הוא ככל הנראה המתקן ליד העיר אבאדה שמדרום לאיספהאן, אותו חשף נתניהו בנאומו בספטמבר 2019. המתקן השני נמצא סמוך לעיר כאראג', כ-30 ק"מ מערבית לטהראן.

בהודעה המשותפת מסרו יו"ר סבא"א רפאל גרוסי וראש תכנית הגרעין של איראן עלי אכבר סאלחי, כי "איראן תספק מרצונה את הגישה לאתרים לרשות סבא"א", וכי סוכם בין הצדדים על התאריכים שבהם תינתן הגישה לבחינת האתרים. עוד נמסר כי "לסוכנות אין שאלות נוספות כלפי איראן ובקשות נוספות לגישה למקומות שאינם מוצהרים". גם נשיא איראן חסן רוחאני אמר כי "איראן תמשיך בשיתוף הפעולה עם סבא"א, כמו בעבר".

גורם איראני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס שבמסגרת ההסכם איראן דורשת מסבא"א לא להסתמך על "מידע מפוברק" בבואה לבקש מטהרן גישה לאתרים שונים. אולי בכך מתייחס הגורם להכרזותיו השונות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שחשף כמה אתרים שלטענתו שימשו את תוכנית הגרעין האיראנית ודרש שסבא"א תבחן את הנעשה בהם.

שירותי הביון של ארצות הברית והסוכנות לאנרגיה אטומית מאמינים כי איראן החזיקה בעבר תוכנית סודית לפיתוח נשק גרעיני שהופסקה בשנת 2003 לאחר שעלה חשש כי תתגלה. הרפובליקה האסלאמית הכחישה פעמים רבות כי בכוונתה לייצר כל ינשק גרעיניים וטוענת כי כל הפעילות הגרעינית בתחומה היא למטרת מחקר והפקת אנרגיה.

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו