בית המשפט העליון של ארצות הברית. צילום: ויקיפדיה

השופטת היהודייה בעליון של ארה"ב נפטרה – מאבק על מילוי מקומה

ביידר-גינסבורג מונתה לתפקיד על ידי ביל קלינטון באוגוסט 1993 והייתה לאישה היהודיה הראשונה ששימשה בו. כעת, התפנה מקומה בבית המשפט וטראמפ יכול למנות שופט שלישי ולהרחיב את הרוב השמרני ל-6-3. הדמוקרטים דורשים לחכות לאחר הבחירות בנובמבר

שופטת בית המשפט העליון האמריקני רות ביידר-גינסבורג הלכה בשבת לעולמה בגיל 87. ביידר-גינסבורג, משפטנית יהודיה, מונתה למשרה לפני 27 שנים בידי הנשיא ביל קלינטון והייתה הנציגה הליברלית הבולטת בבית המשפט העליון של ארצות הברית. היא הובילה שורה של פסקי דין שעסקו בסוגיות חברתיות בהן הגירה, שירותי בריאות ואפליה מתקנת.

היא בלטה בעיקר בזכות פסיקותיה שקידמו שוויון לנשים. בשנים האחרונות נחשבה למנהיגת האגף הליברלי בבית המשפט העליון, ונעשתה לדמות אהודה מאוד בשמאל האמריקני. בשנת 2009 הפכה ביידר גינסבורג לשופטת המבוגרת ביותר בהרכב בית המשפט העליון, ועל אף ביקורת שנשמעה בעניין – היא סירבה לעזוב את עבודתה במהלך כהונתו של ברק אובמה כדי לאפשר לו למנות שופט ליברלי צעיר יותר.

הנשיא טראמפ התבשר על מותה של ביידר במהלך עצרת והגיב בתדהמה: "היא נפטרה עכשיו? וואו. לא ידעתי את זה, אני שומע את בפעם הראשונה". עוד אמר הנשיא: "היא חיה חיים מדהימים מה עוד אפשר לעשות? היא הייתה אישה מדהימה בין אם הסכמת איתה ובין אם לאו. היא הייתה אישה מדהימה שחיה חיים מדהימים. האמת שאני עצוב לשמוע את זה".

בחודש יולי האחרון הודיעה גינסבורג כי היא עוברת טיפולי כימותרפיה בשל חזרתו של הסרטן, ולדבריה הטיפולים "מראים סימנים חיוביים". היא מסרה בהודעתה אז: "אמרתי לא פעם שאשאר חברת בית המשפט כל עוד אני יכולה למלא את תפקידי במלוא המרץ. אני עדיין מסוגלת לעשות את זה". ואכן, עד יומה האחרון נותרה בתפקידה.

שופטי בית המשפט העליון, שמקבלים מינוי לכל החיים, ממלאים תפקיד עצום בעיצוב המדיניות האמריקנית בנושאים חשובים כמו זכויות נשק, חירות דתית, עונש מוות וסמכויות נשיאותיות. מותה מעניק לנשיא דונלד טראמפ הזדמנות להרחיב את הרוב השמרני בעליון והוא ישפיע על המרוץ לנשיאות.

טראמפ אמר מאוחר יותר כי יש לו "מחויבות" למנות "ללא דיחוי" שופט עליון במקומה. בציוץ בחשבון הטוויטר, שהופנה לרפובליקנים, כתב טראמפ: "הוצבנו בעמד הכוח וההשפעה במטרה לקבל החלטות עבור הבוחרים שלנו, שהחשובה שבהן היה בחירת שופטים לבית המשפט העליון. יש לנו את המחויבות הזו, ללא כל דיחוי".

טראמפ, שדיבר בעצרת בחירות בפאייטוויל שבצפון קרוליינה, רמז שגם אם לא ייבחר ב-3 בנובמבר, הוא יפעל לטובת המינוי עד לתום כהונתו ב-20 בינואר 2021. הוא הבטיח לדחוף להצבעה מהירה בסנאט ללא קשר לתוצאות הבחירות. לדברי הנשיא, "אציג מועמדת בשבוע הבא. זו צריכה להיות אישה". בזמן שדיבר קראו תומכיו: "מלאו את המושב הזה". הוא השיב: "אמרתם את זה טוב יותר ממני".

אם טראמפ אכן יצליח למנות שופט שמרן לתפקיד – זה יהיה המינוי השלישי מאז כניסתו לבית הלבן, וכך יתרחב הרוב השמרני ל-6-3 לעומת השופטים הליברלים. מנהיג הסיעה הדמוקרטית בסנאט, צ'אק שומר, קרא לא למנות שופט חדש למילוי מקומה עד לאחרי הבחירות, והסביר: "לאמריקאים צריכה להיות השפעה על המינוי הבא לבית המשפט העליון. לכן, יש לחכות עד לבחירת הנשיא הבא".

הכתבות המעניינות ביותר

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

איזה דרישה חצופה של הדמוקרטיים.
ממש מזכיר את העזות והניתוק של השמאל בארץ.
אל דאגה, בעזרת ה' טראמפ ייבחר שוב.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו