Flash90

"מקום המשפט שם הרשע": בג"ץ הורה להעמיד לדין משמעתי את הרב אליהו

השופט אלכס שטיין כתב בפסק הדין כי העותרים הניחו בפני בית המשפט יותר ממאה התבטאויות פומביות שנויות במחלוקת של הרב אליהו, שנאמרו משך יותר מעשור. השופט שטיין חילק את ההתבטאויות למספר תחומים. רבה של צפת: "אנחנו לא נפסיק לדבר. לא נפסיק לומר את האמת"

שופטי בית המשפט העליון, ביניהם נשיאת ביהמ"ש אסתר חיות, הורו למדינה להעמיד לדין משמעתי את הגאון הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת, בגין התבטאויות גזעניות ופוליטיות. בפסק דין ארוך ומנומק הם קובעים כי דבריו חרגו מתפקידו כרב עיר, ועל כן יש מקום להעמידו לדין משמעתי.

השופט אלכס שטיין הוא שכתב את עיקר פסק הדין. הוא ציין כי העותרים הניחו בפני בית המשפט יותר ממאה התבטאויות פומביות שנויות במחלוקת של הרב אליהו, שנאמרו משך יותר מעשור. השופט שטיין חילק את ההתבטאויות למספר תחומים.

לאחר מכן ציין השופט אמירות של הרב שמואל אליהו אשר הביעו עמדה פוליטית, ותמכו במועמדים או במפלגות בקשר למערכת בחירות סמוכה. זאת אף שלרבני ערים אסור על פי החוק לקחת חלק בתעמולה. כך, למשל, ביולי שעבר חתם הרב אליהו על גילוי דעת שהביע תמיכה ברב רפי פרץ כראש מפלגה דתית-לאומית, ולאחר מכן גם הביע תמיכה בו בראיון לגלי צה"ל.

נשיאת העליון, אסתר חיות, הסכימה לעמדת השופט שטיין, אך סייגה: "על מנת לאפשר לרב עיר לממש חלק זה של תפקידו, חלות על חופש הביטוי שלו מגבלות פחותות מאלה החלות על עובדי ציבור מן המניין והכל, כמובן, בכפוף להוראות הדין. לצד זאת, רב עיר נמנה עם השדרה הבכירה של השירות הציבורי, משכורתו משתלמת, ולו באופן חלקי, מאוצר המדינה וסמכותו ניתנת לו מאת המדינה. ממרום תפקידו זה ניתן לצפות כי יתנהל באופן המקדם והמבטיח את אמון הציבור בשירות הציבורי".

עוד הוסיפה כי "אמירות אשר, בסבירות קרובה לוודאית, חותרות תחת יסודות השירות הציבורי; התבטאויות הקוראות לפעול בניגוד להוראות החוק או בניגוד למדיניות הממשלה; וכן התבטאויות המהוות פעילות מפלגתית אסורה או התבטאויות שיש בהן, לכאורה, כדי לפגוע, לבזות או להשפיל אוכלוסיות שלמות, אינן חוסות תחת חופש הביטוי הנתון לרב עיר. משמעות כהונתו כמשרת ציבור היא שאין באפשרותו להביע דעות כאלו ללא מגבלה, ועליו לגזור על עצמו התנהגות ממלכתית ההולמת את מעמדו".

רבה של צפת, הרב שמואל אליהו הגיב: "מדובר בבית משפט פוליטי. אם היה מדובר על חופש דיבור של אנשים שלהם, אין שום בעיה להציג גליוטינה או ראש ממשלה על חבל תליה. אם מדובר על רבנים או דתיים הם יעקמו את החוק כדי לבטל את הזכות היסודית הזו. אנחנו לא נפסיק לדבר. לא נפסיק לומר את האמת. לצערינו אין לציבור אמון במערכת הזו".

יו"ר האיחוד הלאומי ח"כ בצלאל סמוטריץ' הגיב על פסיקת בג"ץ נגד הרב שמואל אליהו: "בעולם מתוקן הנשיאה חיות ושופטי בג"ץ היו מועמדים כבר עשרות פעמים לדין משמעתי על עיוות פוליטי של המשפט הישראלי. שוב, בפסיקה שכל כולה סתימת פיות, מעמידים רב עיר, תלמיד חכם ומנהיג ציבור לדין על דעותיו".

"הם סותמים את הפה ומהלכים אימים על הרבנים, הם סותמים את הפה לימין, הם סותמים את הפה לכל מי שמאיים על ההגמוניה שלהם. לא ירחק היום שיסתמו את הפה גם לנבחרי ציבור שלא בצד הפוליטי הנכון. אני שולח חיזוק לרב שמואל אליהו על האומץ, על העצמאות, על האמת ועל זקיפות הקומה. לא הם יקבעו את גבולות השיח של רבני ישראל. נעמוד איתן על עצמאותם של רבנים להביע את עמדותיהם ההלכתיות בעצמאות, בחופשיות וללא מורא" – דברי סמוטריץ'.

יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ יצחק פינדרוס בתגובה להחלטת בג"ץ: "השופטים שנטלו לעצמם סמכויות לפרש ולעוות את החוק הישראלי בפלפולי סרק, מתיימרים שוב ליטול לעצמם סמכות שאינה שלהם לפלפל בחוקה האלוקית הנצחית של העם היהודי. בפסק דין מביש קבעו היום שופטי העליון כי אמירותיו של הרב שמואל אליהו, רבה של צפת: "אינם בגדר דבר תורה והלכה" עפ"ל. כ"מבינים" מטעם עצמם בתורה הקדושה בטחוני שהם מכירים בדבריו של החכם באדם: "מקום המשפט שם הרשע"… נמשיך לעמוד לימין הרבנים שיוכלו לבטא את דבר ה' בעוז וגאון וללא חשש. אף גוף אנושי בר חלוף יומרני ככל שיהיה לא ישנה את התורה הנצחית".

ח״כ אופיר סופר (ימינה) בתגובה על קביעת בג״ץ להעמיד לדין את הרב שמואל אליהו: ״שוב בג״ץ משמש ככלי פוליטי ומשרת אג׳נדה שמאלנית ופרוגרסיבית. תפקידו של בג״ץ הוא לא לסתום פיות- בטח ובטח לא לצד אחד במפה הפוליטית כפי שנעשה לא אחת. הרב אליהו הוא דמות רבנית מוערכת, מקבלת ומכילה אך לצערו הוא לא בצד ״הנכון״ וע״פ בג״ץ יש לסתום את פיו.״

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

נו, כל החיים שלכם זה המדינה ומה עכשיו?

וראש עיר יכול להיות מטעם מפלגה כזו או אחגת!?

אנחנו אוהבים את הרבנים שלנו! ורוצים לשמוע מה יש להם לומר! הדמוקרטיה נכשלה. רק התורה עומדת במבחן המציאות.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו