Oren Ben Hakoon/POOL

בכיר בכחול לבן: "נפרוש מהממשלה רק אם נתניהו ישבור את הכלים באופן חריג"

ניסנקורן החל בהליך איתור פרקליט המדינה. בכחול לבן מעריכים: בג"ץ יכריח את נתניהו להצביע על פרקליט מדינה חדש. גנץ לחברי מפלגתו: "התפטרות של המפלגה תשאיר את הבמה לנתניהו לעשות ככל העולה על רוחו". אשכנזי: "לא יודע אם תהיה רוטציה"

בכיר בכחול לבן המקורב ליו"ר כחול לבן וראש הממשלה החליפי בני גנץ, אמר כי המפלגה תפרוש מהממשלה "רק אם נתניהו ישבור את הכלים באופן חריג". עוד הוסיף הבכיר שצוטט ב'כאן חדשות': "בכל מקרה, הנזק הפוליטי למפלגה כבר נעשה כשנכנסנו לממשלה עם נתניהו".

עוד דווח כי גנץ שוחח עם חברי הכנסת של כחול לבן שהביעו חוסר נחת מההישארות בממשלה. גנץ הסביר בשיחות שהתפטרות של המפלגה מהממשלה רק תשאיר את הבמה לנתניהו לעשות ככל העולה על רוחו, לפחות לעוד חצי שנה. בתוך כך, כחול לבן צפויה לקיים ישיבת סיעה אחרי החג כדי לדון בדברים, ואם יהיו התפתחויות תיתכן גם הצהרה של גנץ, אולי מחר.

ב'חדשות 13' דווח כי בכחול לבן מעריכים שבג"ץ יכריח את ראש הממשלה בנימין נתניהו להצביע בממשלה על מינוי פרקליט מדינה, שתבחר ועדת איתור סמוך למועד שבו תקציב המדינה צפוי לעבור. עם זאת, אם בליכוד ינסו לסכל את המינוי, שר המשפטים אבי ניסנקורן ימנה פרקליט מדינה בפועל. זאת אחרי הודעתו של גנץ כי בכוותו לקדם את הליך מינוי של פרקליט מדינה חדש,

ב'ווינט' דווח כי שר המשפטים אבי ניסנקורן הודיע ליועמ"ש אביחי מנדלבליט כי החל בהקמת ועדת איתור לבחירת פרקליט מדינה חדש – מבלי לתאם עם הליכוד. הודעה בעניין נמסרה לכמה מהחברים הצפויים לקחת חלק בוועדה: מנדלבליט יהיה היו"ר שלה ואליו יצטרפו מנכ"לית משרד המשפטים סיגל יעקבי ונציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ. עוד ישתתף נציג שייבחר על ידי דיקני בתי ספר למשפטים ונציג לשכת עורכי הדין.

שר התיירות לשעבר אסף זמיר הסביר בראיון ל'חדשות 13' את הסיבות שהובילו להתפטרותו מהממשלה, ותקף בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו: "נתניהו אחראי ל-90% מהכשלים ומהבעיות, אחראי למחדל שבגללו אין לנו תקציב מדינה, אחראי למצב מערכת הבריאות אחרי עשור של הזנחה תקציבית". לדבריו, "אנחנו במשבר ענק – אני חושב שנתניהו לא יכול לנהל אותו. עד שהוא לא יעזוב לא יהיה פתרון למשבר".

זמיר תיאר את ההתרחשויות שהובילו להחלטתו להתפטר מהממשלה: "הדבר האחרון שקרה זה התקנות שהגבילו את ההפגנות. בשבוע האחרון, למרות שכל המדינה בוערת, והמחלקות הפנימיות קורסות, ובעלי העסקים לא סוגרים את החודש – רוב הזמן עסקו בהפגנות. מדובר בסך הכול בהפגנה אחת, ועוסקים בזה על חשבון דברים אחרים. זו דוגמה רק מהשבוע האחרון לזה שבסופו של דבר הבעיותה אקוטיות אינן מטופלות – קודם כל על ידי ראש הממשלה".

למרות שסיים את תפקידו כשר, זמיר ימשיך להיות חלק מסיעת כחול לבן ויכהן כחבר כנסת מטעמה. "אני חבר בכחול לבן ומאמין בה ובבני גנץ, ומותר שיהיו בה מחלוקות", הדגיש. "אם לא היינו נכנסים לממשלה המצב היה גרוע יותר. לכל אחד יש קווים אדומים, ואני בנקודה הזו החלטתי לפרוש, לחזור לכנסת ולנהל משם את המאבק להחלפת נתניהו".

"אני לא מכחיש קורונה", אמר בראיון ל'חדשות 12'. "המדינה נמצאת במשבר כלכלי ובריאותי אדיר. אני חושב שאנחנו בבעיה ענקית, אבל אני חושב שלא נפתור אותה כשבנימין נתניהו מנהל אותה. גם 700 פרויקטורים לא יעזרו כשהוא עוסק בה במקרה הטוב במקום השני בסדר העדיפויות שלו".

הוא הוסיף: "אני חי במציאות שהיא מאוד מורכבת. אני לא בא להבטיח רק סיסמאות ואני רוצה להזכיר ששלוש פעמים ניסינו להחליף את בנימין נתניהו. לא הצלחנו. הוא לא ניצח אבל נשאר שליט יחיד, שולט יחיד לבדו בממשלת נתניהו-ליצמן-אוחנה, שבסגר הראשון השתמש בה כדי לסגור את בתי המשפט ולדחות את המשפט שלו. אז אני אומר: בתוך המורכבות הזאת, מדינת ישראל יכולה לחיות במצב שבו אני לא שר התיירות כדי שנקיים את הדיון שחייב להחליף את נתניהו בכל דרך, כי עד אז – לא יהיה פתרון".

"בעיניי כל מי שנמצא סביב שולחן הממשלה למעט נתניהו ואולי שני שרים – מסכימים (איתי), האחריות היא אחריות משותפת", אמר על האפשרות להחליף את ראש הממשלה. "אני פשוט לא חושב שצריך לחכות שנה – צריך לפעול כדי להחליף אותו ועד שזה קורה לא צריך לוותר על מוקדי הכוח שבהם אנחנו נמצאים… אבל, אותו חייבים להחליף כי הוא לא עוסק בקורונה, וכשכן – דעתו משובשבת והציבור בגלל זה לא מאמין לממשלה".

השר המתפטר דחה את הטענות שבחר לעזוב כי הוא לוטש את עיניו לראשות עיריית תל-אביב: "כל אחד עושה חשבון נפש לעצמו. אני יודע שזה לא נשמע אמין ושכולם מייחסים כוונות זדון לכולם. אני לא עוסק באף בחירות אחרות – לא לעיריית תל אביב ולא לבחירות כאן. אני חרד כי אני רואה מה קורה, אני חי בשטח. אנחנו במשבר אדיר. המדינה הזאת על סף התפרקות מוחלטת ואני ראיתי אתמול את ההודעה שהוציאה כחול לבן על מינוי פרקליט המדינה. אני חושב שזה צעד נכון, (חלק מתוך) צעדים רבים שנצטרך לעשות כדי להשיב את האמון ואת הסדר ולייצר במדינת ישראל ממשלה שעם ישראל יאמין בה בתקופה הכי קשה שהייתה לו".

מהליכוד נמסר בתגובה לריאיונות כי "בשעה שצריך לאחד כוחות נגד המלחמה בקורונה, אסף זמיר בורח מהמערכה כדי לקושש קולות בבחירות המקומיות בתל אביב ובאותה העת כחול לבן נלחמים בממשלה מתוך הממשלה בניסיון נואש להציל את מפלגתם הקורסת בסקרים על גבם של אזרחי ישראל. הגיע הזמן שכחול לבן יחליטו אם הם נלחמים במחלה או נלחמים בממשלה".

שר החוץ גבי אשכנזי בראיון ל'חדשות 12' כי הוא אינו יודע אם הרוטציה תתקיים וגנץ ייכנס לתפקיד ראש הממשלה בעוד כשנה. "אם נרגיש שאנחנו לא יכולים להשפיע, זה קו אדום", אמר. "אם נתניהו רוצה בחירות זה לא איום עלינו – זה איום על הציבור".

אשכנזי אמר: "אנחנו חושבים שצריך אחדות. ציפינו שנתניהו יתנהג באופן אחר, אי אפשר לומר שאנחנו מופתעים. אנחנו מקווים שנתניהו יתעשת וילמד לחלוק את השלטון". אשכנזי הוסיף: "אנחנו לא יודעים מה יקרה עוד חודש או חודשיים. לא יודע אם תהיה רוטציה בעוד שנה. אני לא יודע לענות. אנחנו נכנסנו כדי שלא תהיה מדינה של מוטציה עם שלטון פגום".

אשכנזי תקף והבהיר כי לפי עמדת כחול לבן, אין אפשרות לעבוד ללא מפכ"ל או פרקליט מדינה, לכן החליט בכחול לבן לקדם את מינוי הפרקליט. שר החוץ התייחס גם לשר המתפטר אסף זמיר: "אני מבין את הקשיים, מכבד את ההחלטה אבל לא מסכים איתה. אם רוצים להשפיע אפשר לעשות את זה רק מתוך הממשלה. התפטרות זה להשאיר את הזירה הפוליטית לנתניהו. אי אפשר לטפל בזה מבחוץ".

השר איציק שמולי מ'העבודה' תקף את נתניהו בטוויטר ואמר כי "בשיא המשבר הכי גדול שידעה ישראל מאז מלחמת יום כיפור הקברניט, שגם כך כהונתו מוגבלת, עסוק יותר מדי בעצמו. בשם המאבק במגיפה יש ניסיון מתמשך להכריע גם את הדמוקרטיה. לא נאפשר זאת. נאותנו להיכנס לממשלה קשה, אך ורק עבור המדינה- ממש לא עבורו".

שמולי הוסיף כי "בחירות הן דבר איום והרסני בעת הזו לישראל, אך אם לא יתעשת ויחליט לעשות את שנדרש עתה לטובת אזרחיה, ובמיוחד: העברת תקציב הכולל סיוע חירום למשק ולאזרחים הקורסים וקבלת החלטות הנובעות רק משיקולים בריאותיים ולא מלחצים פוליטיים, לא יהיה עוד טעם בכך ונפעל להחליפו בכל דרך העומדת לרשותנו".

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה הגיב להאשמות המופנות כלפי הממשלה בכל הנוגע לניהול משבר הקורונה, ולסערה הפוליטית בעקבות התפטרותו של שר התיירות אסף זמיר. "העיסוק של נתניהו זה בענייני הקורונה", הבהיר. "מי שמתעסק בפוליטיקה בעת הזו זה כחול לבן. כל השיקולים שלהם מונעים מפוליטיקה, גם הספין לנסות להסית את תשומת הלב מההתפטרות של אסף זמיר באמצעות מינוי פרקליט המדינה".

לטענתו, אחרי ההתפטרות מתברר כי כחול לבן מנסים להחריף את הטון, ולמרות המאמצים לקיים ממשלה שתשרוד 4 שנים – ייתכן מאוד כי הבחירות מתקרבות. "יש לנו אופוזיציה בתוך הקואליציה וזה לצערי לא יאריך ימים", אמר. בהמשך הוסיף כי "אם כחול לבן לא יתעשתו ויפסיקו לעסוק בפוליטיקה אנחנו נלך לבחירות. זה לא תלוי רק בצד אחד של הקואליציה אנחנו צריכים לפעול ביחד. הם יצאו מגדרם להגן על המפגשים האלה כי זה הפגנות נגד נתניהו".

המשבר בקואליציה – כל הכתבות:

דרמה בכחול לבן: שר התיירות אסף זמיר הודיע על התפטרותו מהממשלה

גנץ הורה לקדם מינוי של פרקליט מדינה: "מי שזה לא מתאים לו, שיקבע מועד לבחירות"

הליכוד: "זמיר בורח מהמערכה – כחול לבן מייצרים תוהו ובוהו בתוך הממשלה"

גנץ החליט: פרקש הכהן תמונה לשרת התיירות ותתפטר מהכנסת

בעקבות הממשלה השברירית: מרצ תגיש הצעת אי אמון קונסטרוקטיבית

 

הכתבות המעניינות ביותר

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

גנון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו