אחרי 13 שנה: פג אמברגו הנשק של האו"ם על איראן – "לא נצא למסע רכש"

אתמול פקע האמברגו שהטיל האו"ם על טהרן ב-2007, ושאסר עליה לייבא טנקים, מטוסים ועוד. ארה"ב כבר הזהירה שתטיל סנקציות על מי שירכוש או ימכור לה נשק. גנץ: "אנחנו חייבים להיות חזקים ונחושים יותר מבעבר. כל מדינות העולם צריכות להירתם למאמץ החשוב הזה"

אמש בשעת חצות הסתיים אמברגו הנשק שהוטל על איראן לפני 13 שנה בידי מועצת הביטחון של האו"ם. לפיכך, מהיום מותר למנהיגי טהרן, על פי חוק, לסחור בנשק קונבנציונלי – כולל טילים, טנקים ומסוקים. סיום האמברגו על איראן נקבע ב־2015 כחלק מהסכם הגרעין בינה לבין המעצמות, צעד שלו התנגדו ארה״ב, שפרשה מההסכם, וישראל בשנה האחרונה, וניסו לדחות ואף לבטל אותו בטענה שהיא לא עמדה בהתחייבויותיה בהסכם הגרעין.

האמברגו אמור להסתיים משום שבמסגרת הסכם הגרעין בין איראן למעצמות ב-2015 נקבע שתוקפו יפוג ב-18 באוקטובר 2020. ארה"ב, שפרשה מההסכם לפני שנתיים, דורשת משאר החברות הקבועות במועצת הביטחון למנוע את הסרת האמברגו, אך הן מסרבות. האירופיות שבהן חוששות שצעד כזה יגרום לאיראן לשבור את הכלים, ויביא לקריסה סופית של הסכם הגרעין.

בכירים במשטר ציינו את המאורע והתייחסו אליו כניצחון דיפלומטי עבור טהרן. שר החוץ האיראני, מוחמד ג'ווד זרי, צייץ בדף הטוויטר שלו כי: "הנורמליזציה שהושגה היום של שיתוף הפעולה עם איראן בתחום ההגנה הוא ניצחון לעיקרון ההדדיות, השלום והביטחון באזורינו".

משרד החוץ האיראני פרסם הודעה בטלווזיה הממלכתית בה נטען כי אין בכוונתה של טהרן להצטייד כעת בכבדות בנשק זר. "הדוקטרינה ההגנתית של איראן מבוססת בעיקר על עמה ועל יכולותיה המקומיות. כלי נשק בלתי-קונבנציונליים, כלי נשק להשמדה המונית ומסע רכש של נשק קונבנציונלי אינם חלק מהדוקטרינה ההגנתית של איראן", נמסר בהודעת שר החוץ.

למרות הטענות הנשמעות מטהרן, איראן כבר הביעה את רצונה לרכוש מטוסי קרב סיניים מתקדמים מדגם J-10 עבור חיל האוויר המיושן שלה ומערכת נ"מ רוסית מדגם S-400 שעשויה להקשות על תקיפות אוויריות נגד מטרות גרעין במדינה. שגריר רוסיה באיראן אישר לפני שבועיים כי עסקה כזו אכן נשקלת על ידי מוסקבה.

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ התייחס לנושא ואמר כי "היום, עם סיומו של אמברגו הנשק על איראן, אנחנו חייבים להיות חזקים ונחושים יותר מבעבר. איראן מעולם לא הייתה בעיה ישראלית, אלא קודם כל בעיה עולמית ואזורית. כשר ביטחון אמשיך להוביל את הפעולות הנדרשות למניעת ההתפשטות וההתחמשות האיראנית עם שותפותינו הוותיקות וגם החדשות. כל מדינות העולם צריכות להירתם למאמץ החשוב הזה".

בוושינגטון איימו להטיל סנקציות על מי שימכור נשק קונבנציונלי לאיראן וירכוש ממנה.

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו