צילום: שמוליק עלמני

במערכת הביטחון טוענים: "יכולנו להשיג חבילת פיצוי משמעותית יותר מארה"ב"

גורמי ביטחון טוענים כי ההסתרה ממערכת הביטחון של שיחות השלום וההסכמים עם האמירויות, עד שלב מתקדם מאוד, פגעה ביכולת של ישראל להשיג חבילת פיצוי משמעותית יותר. במשרד הביטחון קיבלו את המידע והחליטו לנצל את ההזדמנות ולצאת לשיחות בוושינגטון כדי לעבוד על פיצוי

גורמי ביטחון טוענים כי ההסתרה ממערכת הביטחון של שיחות השלום וההסכמים עם איחוד האמירויות עד שלב מתקדם מאוד שלהם פגעה ביכולת של ישראל להשיג חבילת פיצוי משמעותית יותר של אמצעי לחימה וסיוע ביטחוני בעקבות הכוונה של ארה"ב למכור מטוסי 35־F לאיחוד האמירויות, כחלק מהתמורות תמורת ההסכם – כך דווח ב'מעריב'.

על פי הדיווח של טל לב רם, במקרה של איחוד האמירויות אומנם סבורים בישראל כי לא נשקף מכך איום, אך חוששים שהמכירה עלולה להוות תקדים למכירה גם למדינות נוספות כמו ערב הסעודית למשל, שמעוניינת להשיג מטוסי קרב מתקדמים. עם זאת, גם במערכת הביטחון מבינים כי מהרגע שהממשל האמריקאי החליט שהוא מעוניין לשווק את המטוס למדינות נוספות, במיוחד לאור העובדה שמדובר בכסף גדול מאוד, לא ניתן לבלום את העסקאות שחשובות לאינטרסים האמריקאיים. לפיכך, כל שנותר הוא להתמודד עם המחירים שתגבה המכירה לאמירויות.

הגורמים הביטחוניים טוען שלא ברור לו מדוע ראש הממשלה בנימין נתניהו לא שיתף את מערכת הביטחון ומשרד החוץ כבר מהשלבים הראשונים בהתנהלות המשא ומתן, מה שעשוי היה להוביל לתמורות טובות הרבה יותר. “התוצאה של הסכם שלום היא טובה וחשובה”, הסביר הגורם, “אבל לא ברור מדוע לא ניתן היה לנהל את הדברים בצורה ישרה ומסודרת והעדיפו לעשות זאת בצורה עקומה לחלוטין”.

ב'חדשות 12' דווח כי מערכת הביטחון הופעתה לגלות שיש בעסקה שלב של מכירת F35, גורמים מתארים זאת כ"מישהו שזרק רימון לחדר" – ובשלב זה, כאשר נודע למערכת הביטחון על הדיונים, הבכירים ניסו להבין איך להפוך את הרימון ללימונדה.

אנשי משרד הביטחון, בהם המנכ"ל, יצאו לוושינגטון עצמאית, על דעתם, ובמשך חודש וחצי ישבו שם וסגרו לבדם חבילת פיצוי לישראל – אמצעי לחימה, מטוסים, מסוקים, סייבר, טכנולוגיות לוויין ועוד דברים מסווגים ורגישים ביותר. כך, לדבריהם, הבטיחו את עליונותה של ישראל במשך עשורים קדימה.

חילופי האשמות: נתניהו וגנץ הודיעו שישראל לא תתנגד למכירת F35 לאמירויות

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב אתמול במסיבת עיתונאים להאשמה של ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ כי הסתיר ממערכת הביטחון את המגעים בין ארצות הברית לאיחוד האמירויות על עסקת מטוסי ה-F35: "אין יסוד לשום אמירה כזאת, שהיה איזה משא ומתן חשאי או שהסתרנו משהו, לא היה משא ומתן כזה, לא הייתה גם שום התניה מצד האמירויות להסכמה ישראלית למכירת F35 או כל מערכת נשק אחרת כהתניה להסכם שלום, לא הייתה התניה כזאת ואכן הסכמה כזאת לא ניתנה".

"לאחר חתימת ההסכם, האמריקנים פנו אלינו ואמרו לנו שהאמירויות, שמבקשים כל הזמן לקבל את ה-F35 ביקשו מאיתנו לשקול את הדבר הזה בצורה מעשית. אנחנו שלחנו, אני ושר הביטחון בני גנץ, משלחת מקצועית של משרד הביטחון לוושינגטון שדנו עם הפנטגון בשלושה שבועות האחרונים באופן אינטנסיבי על כל הנושאים הללו. רק אתמול ניתנה הסכמה שלנו, בעקבות סיום עבודת המשלחת, בעקבות הבטחת היתרון הצבאי האיכותי של ישראל, והבטחת העליונות הצבאית של ישראל במרחב, רק אתמול נתנו את הסכמתנו לעסקה הזו".

"האמת היא פשוטה", הוסיף ראש הממשלה, "לא הייתה הסכמה כזאת, לא הייתה התניה בהסכמה כזאת, היא ניתנה רק אתמול לאחר משא ומתן ממושך של גורמי המקצוע במשרד הביטחון שעשו עבודה מצוינת, אני חושב ששר הביטחון חזר מוושינגטון עם הישגים חשובים מאוד, על חלק מהן אנחנו נדון בוועדת השרים להצטיידות בתחילת השבוע".

"הם רצו, זה לא סוד, האמירויות רוצות במשך שנים, יש לי חדשות בשבילך, הרבה מדינות אחרות רצו F35 ומל"טים ומבקשות את זה מארצות הברית, הרבה מדינות, זה לא היה חלק מההסכם, פומפאו אמר את זה". נתניהו הוסיף והתעקש כי "לא הייתה עסקה, כל עוד אין אישור גם לא הייתה עסקה, היא צריכה לעבור את הקונגרס, הדיון בא לאחר מכן".

נתניהו התייחס לאפשרות שמדינות נוספות ינרלו יחסים עם ישראל וידרשו לרכוש נשק מתקדם: "שאלת הנשק עלתה באופן פרטני לגבי האמירויות, יש לנו מדיניות כללית, הסכמי השלום אינם מכשירים באופן אוטומטי מכירת נשק מתקדם מבחינתו, זה כמובן החלטה האמריקנית, אבל מותר לנו להביע את דעתנו וכך עשינו, רק אחרי שהובטח לנו שהיתרון הצבאי האיכותי של ישראל יישמר, נתנו את הסכמתנו לאמירויות ונתנו את הסכמתנו אתמול, לא לפני זה".

גנץ מיהר להגיב ואמר כי "כשר הביטחון אני קובע שמערכת הביטחון לא ידעה ולא נחשפה למו"מ לאספקת מערכות נשק איכותיות לאיחוד האמירויות דרך ראש הממשלה. לאחר ההסכם שנחתם עם האמירויות, הנחיתי את מערכת הביטחון לנהל את השיח הביטחוני שיבטיח את יתרונה האיכותי של ישראל, תוך מעורבות אישית שלי מול הממשל האמריקאי".

"לו היה למערכת הביטחון את המידע- היה הדבר מאפשר ניהול נכון ואחראי של התהליך. אני גאה על פעולתנו המהירה והיסודית שהובילה להסכם שחתמתי ביום חמישי עם שר ההגנה האמריקאי שיבטיח את יתרונה האיכותי של מערכת הביטחון וצה"ל לעשרות השנים הבאות", דברי השר גנץ.

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו