Alex Kolomoisky/POOL

גנץ: "אני לא מתכוון להחליף את ניסנקורן – הוא לא פועל מטעם עצמו אלא מטעמי"

רה"מ החליפי התייחס למשבר הפוליטי: "צריך להימנע מבחירות ושתהיה ממשלה מתפקדת- עם תקציבים, עם תכנון, עם מינויים אני מקווה שראש הממשלה יתעשת אבל מוכן גם לבחירות". על ניסנקורן: "אנחנו מחויבים לשמור על מוסדות הדמוקרטיה ולכן התשובה מאוד ברורה"

ראש הממשלה החליפי ויו"ר כחול לבן בני גנץ פתח היום את יום הדיונים בכנס אלי הורביץ לחברה וכלכלה של המכון הישראלי לדמוקרטיה: "אנחנו עומדים מול המשבר הבריאותי העולמי החמור ביותר שעמדנו בפניו במאה האחרונה, והמשבר הכלכלי החמור ביותר שידענו בישראל בעשורים האחרונים. בישראל, שני אלו התנגשו עם משבר פוליטי וחברתי, משבר משילותי, ומשבר של אמון הציבור בנבחריו. משבר שאני ניסיתי לסיים כשהחלטתי להצטרף לממשלת האחדות", פתח גנץ.

"עם כניסתי לממשלה, אמרתי שבמשבר הקורונה יש גם הזדמנות. מדינת ישראל נכנסה אליו עם כלכלה חזקה יחסית, עם יחס חוב תוצר נמוך ומעמד חזק בשווקים הבינלאומיים, באחוזי אבטלה לא גבוהים, ובסך הכל המצב הכלכלי בפתיחתו של המשבר הזה היה מצב כלכלי טוב, צריך להגיד את זה לשבחם של האנשים שעסקו בעניין הזה. אך פיתוח כלכלי תלוי בתוכניות כלכליות אופרטיביות, בוודאות, בתחושת ביטחון ובאופק תכנוני מספיק יציב, למרות הקשיים התכנוניים שסוג כזה של משבר מביא. כדי שנצא מהמשבר הזה- היינו צריכים להעביר כבר מזמן גם תקציב, לבסס תוכניות כלכלית ולנצל את הזמן היקר לתהליכי תכנון חוזר בראייה ארוכת טווח על מנת להניע את המשק קדימה".

"עם הגעתם של החיסונים ואולי אופק בריאותי יותר נורמלי, אנחנו צריכים לעסוק בחיזוקה של הכלכלה, החברה, כשלהערכתי במוקד העניין זה החזקת התעסוקה ושיפור הפיריון בישראל. היעדים צריכים להיות כאלה שאנחנו מורידים את מספר המובטלים, בשאיפה למספר חד ספרתי או חלילה דו ספרתי נמוך, אני מקווה שזה יוכל לרדת עד סוף שנת 2021 לחד ספרתי נמוך. לעשות פעולות שקשורות בדיגיטציה ובפרויקטים אחרים שהופכים את הפריון במדינת ישראל לגבוה יותר".

"גם בקורונה יש דברים שאפשר לעשות אותם שלא עשינו קודם, חלקם יכולים להישאר- עבודה מהבית, פחות עומס על הכבישים, דברים שיכולים לשכלל את המשק דווקא כתוצאה מההתנסות בקורונה. כמובן לפתח שווקים חדשים. יכול להיות שישראל בקרוב תפסיק להיות מדינת אי, אם באמת נצליח לייצר יחסים כלכליים איתנים עם מדינות כמו סעודיה, בחריין ומדינות המפרץ בכלל, בתקווה לשווקים נוספים".

"אנחנו צריכים להבטיח שאנחנו נותנים רשת ביטחון לענפים הכלכליים שלנו, מענקים שיחזירו את האנשים לעבודה ולעשות את זה בצורה הנכונה, הקלות מיסוי לענפים במצב קשה וגם לנצל את הזמן עד ההתאוששות לשיפור תשתיות, למשל בתחום התיירות, החינוך".

"להערכתי אנחנו צריכים לעשות פעילויות של הכשרה מחדש של אנשים, יצאנו עם תכניות אבל עשינו זאת מעט מדי ומאוחר מדי. מודל החל"ת שלנו הוא לא מספיק משוכלל, אנחנו צריכים לעבוד יותר דרך המעסיקים ופחות דרך המועסקים עצמם, על מנת להבטיח את התעסוקה ולא ללכת לכל מיני תרגילים שלפיהם לא כדאי לאנשים לעבוד. אנחנו צריכים להיפרד מהר ככל שניתן מעניין הקופסאות של הקורונה, וגם איפה שמחליטים על קופסת קורונה- לקבוע כללים נורמליים לאיזה צרכים משתמשים בזה ואיך".

"לצערי חלק מהדברים מאוחר וחבל שלא נעשו מבחינה כללית, אבל לא מאוחר מדי, במקום בחירות שיקפיאו את המשק לעוד חצי שנה-שנה, אפשר להעביר בזמן קצר תקציב שיכלול עשרות מיליארדים של השקעה בתשתיות הכלכליות, בפריפריה ובמקומות אחרים, ואם זה תלוי בי- זה מה שאנחנו נעשה. צריך להעמיד עשרות מיליארדים להחזרת התעסוקה ושיפור הפיריון, להשקיע במיזמי תשתית תומכי צמיחה, זה יכול להיות בנושאים דיגיטליים, סיבים אופטיים, שיפורי תחבורה שצריכים להתקדם, תשתיות תיירות שצריכות שדרוג, וכמובן להפחית ככל האפשר את הביורוקרטיות ולעשות הסדרות הכי מהירות שאפשר".

"או שזה יקרה עכשיו, או שזה יקרה אחרי הבחירות הבאות, והשאלה היא כמה זמן יקר נפסיד, וכמה אנשים ישלמו על כך בפרנסתם ועתידם? אני מקווה שנוכל לפתור את המשבר הזה ולהניע תקציב אחראי בממשלה מתפקדת לטובתה של כל המדינה".

"ועכשיו, אני עובר לנושא המושב- ניהול משבר הקורונה", הוסיף שר הביחון, "אני נותן ציון גבוה מאוד לממשלה בעבודה הביטחונית שלה, ואני נותן ציון טוב לנושא של ניהול הקורונה. לא במובן שאנחנו חסרי בעיות וחסרי השפעות ושאין לי ביקורת על משך הדיונים, אורכם, שיטתם, מי מחליט וכדומה, יש כמובן הרבה מאוד ביקורת פנימית, אבל בסך הכל אני חושב שהסדרנו את צורת ההתנהלות של הקורונה בצורך לאזן בין משבר לאומי של הקורונה כמו שאנחנו מכירים אותה, לבין שמירה על הדמוקרטיה".

"הקמנו גוף מקצועי לניהול המשבר במשרד הבריאות- "מגן ישראל", הקמנו קבינט מסודר שהחליף עבודה של שרים, והכנסנו, לא בלי מאבק, את מערכת הביטחון עם כל יכולותיה- אנשי חיל, כנפי חיל, מפקדת "אלון" ויחידת "אלה" שעוסקות בצורה רחבה בכל הרשויות המקומיות ובשיתוף פעולה די רחב עם משרדי הממשלה האחראיים. אני מקווה שכשיחלוף הזמן הצד הפוליטי של העניין, המגזרי, ילך ויטשטש, ונתחיל להתעסק בניהול הקורונה עצמה בלי להיגרר לכל מיני מרכיבים פוליטיים וחברתיים שישנם במציאות הישראלית כפי שאנחנו מכירים אותה".

"כאמור אני חושב שצריך להימנע מבחירות וצריך להגיע למצב שהממשלה מתפקדת, זהו משבר בריאותי, כלכלי וחברתי רחב, ורק התנהלות של ממשלה מתפקדת עם תקציבים מגובים, עם תכנון לטווח ארוך ותכנון חוזר במעלה הדרך, כי בכל זאת יש כאן שינויים- התנהלות כזו לא רק שלא תנציח את השסע והפילוג אלא היא תיצור פתרון והתקדמות של החברה הישראלית".

"אני מתעקש על עקרונות של תקציב וממשלה מתפקדת ואמשיך להיאבק על הדברים האלה ככל שרק אפשר. אני מקווה שראש הממשלה יתעשת ויבין שהליכה לבחירות היא לא הדבר הנכון שמדינת ישראל צריכה, וינחה את האנשים להתקדם עם התהליכים האלו בצורה מהירה, אין לנו הרבה זמן לפתור את זה אבל אני מוכן לכל אפשרות אחרת, ואם צריך להגיע לבחירות- אז נעשה עוד אחת".

במענה לשאלות הוסיף: "חשוב שיהיה תקציב. בסופו של דבר לקחנו מנה עיקרית אחת של תקציב הקורונה, בין שהוא תקצוב ישיר של הממשלה ובין שהוא אשראי לחברות, זה בסדר גמור ומדינות רבות עשו כך. לצד זה, לו היינו עושים עבודה ומנצלים את חצי השנה האחרונה לתכנון תקציבי מסודר- היינו יכולים באמצעות היעדרו של תקציב המשכי לבצע תהליכי רפורמות, חוק ההסדרים וכל מה שקשור בעניין הזה. הם היו הדברים ששומרים על תפיסה של האחריות הפיסקלית והסתכלות המאקרו של המדינה. לכן פספסנו בעניין הזה, הפתרון להתנהלות אחראית, יציבה ורציפה, תכנון ארוך טווח לשנה-שנה וחצי ויותר, תכנונים חוזרים תוך כדי ההתפתחות כי בסופו של דבר המשק מגיב להשקעות בו, למה שקורה בעולם, חיסונים נכנסים או לא, אלו דברים בעלי השפעה כלכלית. הפתרון היה צריך להיות בתקציב ובעיניי הפתרון נשאר בו ובחוק ההסדרים שמתלווה אליו ומביא לידי ביטוי את הרפורמות הכלכליות. המבחן העליון של הרפורמות הכלכליות צריך להיות במה נשפר את הפריון שלנו, תשתיות תחבורה, תקשורת, דיגיטציה, שירות נכון לאזרחים, שיפורי דמוקרטיה".

"אני לא מתכוון להחליף את ניסנקורן, הוא עושה עבודה טובה מאוד במשרד המשפטים, מטעם עצמו, מטעמי, מטעם כל כחול לבן ומטעם כל אזרחי ישראל. אנחנו מחויבים לשמירה על הדמוקרטיה, על מוסדות המשפט, על תהליכים כפי שיקרו ואני לא מתכוון לשנות מדרכי בעניין הזה, לכן התשובה היא ברורה".

"אני רוצה לברך על בחירתו של המפכ"ל, אני מקווה שיעבור את ועדת גולדברג כראוי ואז נוכל להצביע עבורו. ברור שמשטרת ישראל צריכה שיהיה לה מפכ"ל וזו הזדמנות טובה להגיד תודה לניצב מוטי כהן שנשא על גביו משטרה בתנאים קשים מאוד, של פשיעה מתמשכת, של משבר קורונה שמצריך אכיפה מאוד גדולה, בהיעדר גיבוי פוליטי מספק ועובדה שהוא היה רק ממלא מקום. אני רוצה לנצל את ההזדמנות לברך אותו על כך ועל כך שיהיה מפכ"ל חדש".

"מדינה זו לא מכולת, לא מנהלים אותה מעכשיו לעכשיו, מתווכחים האם צריך שיהיה תקציב דו שנתי או שנתי בשביל שתהליכים ארוכי טווח יוכלו להיות קיימים עם ודאות כלכלית, אז בטח לא תקציב ל-8 ימים", דברי גנץ בכנס.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו