הנסיך חמזה בן חוסיין, הלילה. צילום מסך מתוך הסרטון שפרסם

הדרמה בירדן: הנסיך פרסם סרטון – "אני במעצר בית, מנסים להשתיק אותי"

לאחר שבירדן טענו כי יורש העצר הקודם של הממלכה ובנו הבכור של המלך חוסיין לא נעצר, חמזה בן חוסיין מסר סרטון לרשת-BBC וגילה כי הצבא הורה לו שלא לצאת מהבית ולא לדבר עם איש. הנסיך הצהיר: "לא אני אחראי לשחיתות שנפוצה במוסדות הממשל שלנו כבר 20 שנה"

לאחר שדווח כי שלטונות ירדן עיכבו לחקירה את יורש העצר הקודם של הממלכה ובנו הבכור של המלך חוסיין, חמזה בן חוסיין, בגין "איום על יציבות המדינה", הכחישו בממלכה את דבר המעצר וטענו כי הוא התבקש להימנע מתנועות ומפעילות שינוצלו לפגיעה בביטחון וביציבות בירדן.

למרות ההודעה אותה הוציא הרמטכ"ל הירדני, בסרטון שהעביר הנסיך על ידי עורך דינו של לרשת-BBC, גילה הנסיך חמזה כי הוא במעצר בית, ותקף בחריפות חסרת תקדים את מנהיגי המדינה. בסרטון הוא האשים אחיו של המלך עבדאללה את בכירי ירדן בשחיתות – על רקע הדיווחים על סיכול תוכנית הפיכה.

"מפקד הכוחות המזוינים של ירדן ביקר אותי הבוקר ויידע אותי כי אסור לי לצאת, ליצור קשר עם אנשים או להיפגש איתם כי בפגישות שנכחתי בהן – או בהתכתבויות ברשתות החברתיות בנוגע לביקורים שעשיתי – הייתה ביקורת על הממשלה או על המלך", נשמע אומר בסרטון הנסיך חמזה.

לדבריו, הוא לא השמיע בעצמו את אותה ביקורת – אבל בסרטון הוא תקף בחריפות: "אינני האדם שאחראי להתמוטטות הממשל, לשחיתות ולחוסר היכולת שנפוצים במוסדות הממשל שלנו ב-15 עד 20 השנים האחרונות ושהולכים ומחמירים… ואני לא האחראי לחוסר האמון של העם במוסדות שלו. זה הגיע לנקודה שבה איש אינו יכול לדבר או להביע עמדה על שום דבר בלי שיטרידו אותו, יעצרו אותו או יאיימו עליו". המלך עבדאללה שולט בירדן כבר 22 שנה כך שהביקורת המרומזת מופנית למעשה אליו אך מבלי להזכירו בשמו.

ב"גרדיאן" דווח כי כבישים באזור הסמוך לארמון הנסיך חמזה נחסמו אמש על ידי כוחות הצבא הירדני, והמשטרה מפטרלת סביב הכניסות לבירה ובכבישים הראשיים באזורים אחרים במדינה. בירדן דיווחו כי הצבא הזהיר את חמזה להפסיק בפעולות "המערערות את היציבות".


הנסיך חמזה בן חוסיין, הלילה. צילום מסך מתוך הסרטון שפרסם

בתוך כך, מחלקת המדינה האמריקנית התייחסה לאירועים בירדן: "אנו עוקבים מקרוב אחר הדיווחים ואנו בקשר עם גורמים ירדנים. המלך עבדאללה הוא שותף מרכזי של ארצות הברית, והוא זוכה לתמיכה המלאה שלנו".

כמו כן, גם בית המלוכה הסעודי מביע תמיכה בבית המלוכה הירדני לאחר "סיכול ניסיון ההפיכה", בהודעה שפרסמו נכתב: "אנחנו עומדים לצד ירדן ותומכים בהחלטתו של מלך עבדאללה לשמור על ביטחון מדינתו"

אמש אישרו שלטונות ירדן כי כוחות הביטחון של הממלכה ביצעו סדרת מעצרים מ"סיבות ביטחוניות". בהודעה רשמית שפרסם הרמטכ"ל הירדני נאמר, הנסיך חמזה לא נעצר. הוא התבקש להימנע מתנועות ומפעילות שינוצלו לפגיעה בביטחון וביציבות בירדן. החקירה נמשכת ונפרסם את מסקנותיה בשקיפות מלאה. כל הפעולות שבוצעו היו במסגרת החוק.

כזכור, מוקדם יותר דווח כי שלטונות ירדן עיכבו לחקירה את יורש העצר הקודם של הממלכה ובנו הבכור של המלך חוסיין, חמזה בן חוסיין, בגין "איום על יציבות המדינה". לפי הדיווח, נגד הנסיך חמזה מתנהלת כעת חקירה בגין ניסיון להדיח מהשלטון את המלך עבדאללה השני, שהוא אחיו למחצה.

ב"וושינגטון פוסט" דיווחו כי הוא קיבל הודעה על מעצרו מקצינים בצבא ירדן שהגיעו לביתו כשבאותו הזמן כוחות הביטחון יצאו לבצע את המעצרים של החשודים האחרים. על פי החשד בירדן, בן חוסיין רקח מזימה להדיח את אחיו למחצה, המלך עבדאללה השני. 20 בני אדם נוספים נעצרו. בן חוסיין שוהה כעת תחת הגבלות בארמון עמאן.

עוד דווח כי המידע על המעצרים נשען על "מקור מודיעיני רשמי במזרח התיכון" שעודכן באירועים. וכי המעצרים בוצעו בעקבות מה שבירדן תיארו כ"מזימה מורכבת ומרחיקת לכת שכוללת לפחות עוד בן מלוכה ירדני אחד, וכן מנהיגי שבטים וחברים בממסד הביטחוני של המדינה".

הגורם המודיעיני אמר לעיתון כי המזימה שעליה שקדו המעורבים הייתה מזימה "מאורגנת היטב", וכי נראה שלשותפים בה היו "קשרים עם גורמים בחו"ל". בין העצורים גם שריף חסן, אף הוא בן משפחת המלוכה, ואזרח סעודי בשם באסם עוודאללה.

המלך חוסיין מלך בירדן בין השנים 1952 ל-1999. הנסיך חמזה שנעצר לפי הדיווחים הוא בנם הבכור של המלך המנוח חוסיין, שמת ב-1999, ושל רעייתו המלכה נור. הנסיך חמזה כהן כיורש העצר של ירדן ומי שעתיד לרשת את הכתר במשך ארבע שנים, אך אז הוא הודח לטובת בנו הבכור של המלך המכהן עבדאללה. כעת חוסיין הוא המיועד לרשת את הכתר.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו