Wissam Hashlamoun/Flash90

הפרשן צבי יחזקאלי: "חמאס בהלם"; ומה גרם להתפרעויות ערביי ישראל?

הפרשן הבכיר לענייני ערבים מדבר על ההלם בחמאס מהתקיפות העוצמתיות של צה"ל ועל הנסיבות שהובילו את ההתפרעויות של ערביי ישראל: "חמאס זה סוג של רגש שקיים אצל כל המאמינים, השאלה אם אתה מדליק אותו" • עמוס גלעד: "לישראל אסור להפסיק"

צבי יחזקאלי, הפרשן הבכיר לענייני ערבים, הביא היום (חמישי) בראיון ל103 את התגובות ברחוב העזתי לתקיפות העוצמתיות של צה"ל. לדבריו, ארגון הטרור חמאס נכנס להלם, ולכן מבקש הפסקת אש.

"הם בשלב ההלם כרגע מתגובת צה"ל, וניצבת בקשה להפסקת אש מצד חמאס; שהיה מאוד רוצה לצאת עשיו בתחנת יציאה מסיפור הזה". לדבריו, "יש עוד הרבה עבודה בעזה, הצבא הצליח להשיב חלק מההלם ומהניצחון התודעתי שחמאס הביא, אבל העבודה עוד ארוכה".

יחזקאלי ניסה להסביר את המניעים שגרמו לערביי ישראל, בייחוד בערים שהיוו סמל לדו קיום, להתקומם כנגד שכניהם היהודיים ולבצע בהם לינצ'ים: "מה שקורה ברחובות ישראל, אני מייחס לחמאס".

הפרשן לענייני ערבים של חדשות 13 הסביר: "חמאס זה סוג של רגש שקיים אצל כל המאמינים, השאלה אם אתה מדליק אותו. ראו שיש אפשור למשהו שהיה חבוי הרבה זמן בבטן ויכול לצאת. אני מכיר את לוד מעולה, אשתי בת העיר, סבתא שלה שגרה מול הערבים שם ניצולת שואה סיפרה שסגרה את הדלת כי ידעה שמשהו מתהפך. זה התהפך כי הם ראו שכנראה יש מומנטום לרגש עתיק, שאפשר היום לעלות על היהודים".

עוד הוסיף, כי: "יש חולשה ברחוב, תראו את השוטרים, תראו איך אנחנו מתנהגים. הפזורה הבדואית לא מקרין? חולשת הישראלים לא מקרינה? מוגבלות השוטרים? עזות מול שוטרים? זה מחלחל, בטח במקום כמו לוד שיש שנים את עניין הכספומטים והפשע". יחזקאלי הדגיש: "אני לא מאשים את המגזר הערבי ולא את החמאס, זו עבודה שלנו. אנחנו מדינה שמאוד מקדשת את הדמוקרטיה, וזה טוב. אבל חיים במרחב שלפעמים 'אובר' נתינה וליברליות נתפסים כחולשה".

אלוף (מיל') עמוס גלעד, לשעבר ראש האגף הביטחוני מדיני אמר בראיון ל103 כי "הצבא החל לפעול בעוצמה אדירה, אך לא רואים את ההישגים מול הנזקים שנגרמים פה. כשנפגעים שם בכירים, יש לכך השפעה, והם מוכנים להפסקת אש כבר לפני שבועיים. יש להם הישג לראייתם – הפיכתם למגיני ירושלים והאיסלאם. מי הם בכלל? 'מגיני הרשות הפלסטינית' שהזנחנו אותה. בהישג התודעתי הזה אפשר מבחינתם להפסיק את האש".

עוד הוסיף, כי: "צה"ל החריף את התגובות, ולכן הם סופגים נזקים". לדעתו, "לישראל אסור להפסיק על אף שיהיה לחץ בינלאומי לעשות זאת", וציין כי "אנו מרחיבים את ההתקפה. המטרה כשתושג הפסקת אש, יהיה מחיר שהם ישלמו בתודעה. פגענו בהם בהרבה יכולות ייצור, גם מבחינת אלה שעושים את הרקטות".

גלעד העריך כי ניתן לגבות מחיר משמעותי מהחמאס, מבלי להיכנס למערכה קרקעית בעת הזו. זאת כיוון שחמאס "מופתעים, בצה"ל סוף סוף עברו לשיטת פעולה כזאת רחבת היקף, מבוססת על מודיעין מדויק שנאסף שנים, עם יכולת למצוא אנשים. יש מתקן, מנהרה התקפית שבה עשרות מחיילי היחידות המובחרות שלהם – הם מתים, וזה משפיע עליהם; זה ישפיע עליהם בעתיד על ההחלטות".

כמו כן, הבהיר כי החמאס הוא ארגון בעל מטרה דתית, "שישראל לא תהיה פה. יש להם יעד אסטרטגי – להשתלט על יו"ש. בצד המדיני אסטרטגי, אני חושב שעם כל מה שקרה בירושלים, הצעדים שננקטו ומה שקורה בערים המעורבות, זה מבחינת החמאס הישג ברמה המדינית אסטרטגית. ברמה הצבאית, מה שצה"ל עושה – הוא עושה עבודה מצוינת".

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו