צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

אחרי הכישלון הצורב של הקואליציה: חוק הדיינים אושר סופית

קצת אחרי 2:00 לפנות בוקר הצביעו בעד החוק הפוגעני 59 ו-54 הצביעו נגד החוק שמטרתו להרחיק רבנים חרדים ממינויים ברבנות. כהנא: "הוועדה למינוי דיינים בראשותי תבחר דיינים מצויינים שיתנו שירות מעולה. לא משנה סוג הכיפה שלראשם"

מליאת הכנסת אישרה הלילה (בין שלישי לרביעי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הדיינים. בהצבעה שהתקיימה קצת אחרי 2:00 לפנות בוקר הצביעו בעד 59 ונגד הצביעו 54. החוק הפוגעני שמטרתו להרחיק רבנים חרדים ממינויים ברבנות עבר אחרי הכישלון הצורב של הקואליציה לפני כשבועיים בהפסד בהצבעה על החוק.

לפי הצעת החוק בוועדה יהיו 13 חברים: שני הרבנים הראשיים לישראל; שני דיינים של בית הדין הרבני הגדול, שייבחר חבר דייניו לשלוש שנים; לממשלה יהיו 3 נציגים בוועדה (במקום שניים כיום): שר המשפטים (שהממשלה רשאית, בהסכמתו, למנות שר אחר במקומו), השר לשירותי דת, וחבר אחר של הממשלה שייבחר על ידה; שני עורכי דין, שייבחרו על ידי המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין לשלוש שנים; יכהנו בוועדה שתי טוענות רבניות (במקום טוענת רבנית אחת כיום), שייבחרו האחת על ידי שר המשפטים והשנייה על ידי השר לשירותי דת, תוך שלושה חודשים ממועד כינון ממשלה חדשה.

בנוסח החוק נקבעו הוראות מעבר שונות, בין היתר, גם הוראה הקובעת כי תקופת כהונתה של הטוענת הרבנית שמונתה לפני כניסתו לתוקף של חוק זה, תסתיים בתוך שנה מיום התחילה של החוק. עם תום כהונתה ימנה השר לשירותי דת טוענת רבנית במקומה.

שוב תבוסה לקואליציה: חוק הדיינים נפל – "אין להם סיעתא דשמיא"

כזכור, לפני כשבועיים, לאחר ההצבעה על חוק הדיינים בקריאה השלישית נרשם שוויון 51 בלוח האלקטרוני, בקואליציה הועלו טענות כי נפלה טעות בהצבעה. מליאת הכנסת יצאה להפסקה של עשר דקות דרמטיות לקבלת ייעוץ משפטי, אולם בסופה הוחלט כי החוק נפל. כעת תצטרך הקואליציה לחוקק את החוק מחדש.

לפי טענת הקואליציה, יו"ר הכנסת מיקי לוי טעה בהצבעה וכך הם הפסידו בהצבעה. לוי דורש לשנות את הצבעתו, אך באופוזיציה טענו כי הקואליציה מנסה לגנוב הצבעה. זאת לאחר שהתוצאות הוקראו. לטענתם, הקואליציה ניסתה להכשיר צעד לא חוקי.

לאחר בחינה משפטית ראשונית נקבע כי חוק הדיינים נפל. יו"ר הכנסת מיקי לוי חידש את ישיבת המליאה והכריז שלא ניתן לשנות הצבעה ולכן חוק הדיינים לא עבר, ישיבת המליאה ננעלה.

הלאחר שהחוק עבר הלילה בקריאה שלישית אמר השר לשירותי דת מתן כהנא : "חוק חשוב שיאפשר להתניע את תהליך בחירת הדיינים לבתי הדין". לדבריו, "הוועדה למינוי דיינים בראשותי תבחר דיינים מצויינים שיתנו שירות מעולה לאזרחי מדינת ישראל. סוג הכיפה שלראשם וארץ המוצא של הוריהם לא יהוו יותר שיקול."

הכתבות המעניינות ביותר

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בעיקרון על פי חוק
חוק שנפל אי אפשר להעבירו בחמי שנה הקרובה
מקווה שחוץ מלצעוק ולקשקש חברי הכנסת גם ידעו לפנות לבית משפט

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו