צילום: פלאש 90

מיד בבג"ץ: דיון בעתירות נגד גזירת המעונות – הדיון יועבר בשידור חי

באי כח של פורום 'תורתם אומנותן': "אנו סבורים שנפלו פגמים נוספים בקבלת ההחלטה, אשר עשויים להביא לבטלות ההחלטה, עליהם נרחיב במהלך הדיון בבג"ץ". מחאת "מעון ראש הממשלה" מול בית המשפט העליון שתוכננה להיום תתבטל.

היום בשעה 13:00 ידון בג"ץ בעתירה שהוגשה נגד החלטת שר האוצר ליברמן לבטל את הזכאות לסבסוד למעונות היום עבור משפחות האברכים הלומדים בישיבות ובכוללים. באופן חריג, הדיון יועבר בשידור חי.

באי כח העותרים עורכי הדין שמואל מקלב אוריאל שטרן ויונתן פלדמן אמרו לקראת הדיון כי "בתשובת המדינה אנו עדים לכך שהמדינה הודתה, הלכה למעשה, בכך שנפלו פגמים של ממש בהחלטה המקורית של שר האוצר, וכעת היא מנסה לתקן את הנחוץ תיקון ולכלול את הלומדים לרבנות ודיינות כזכאים לסבסוד "בתנאים מסויימים", אך טרם פירסמה את אותם תנאים. מעבר לכך, אנו סבורים שנפלו פגמים נוספים בקבלת ההחלטה, אשר עשויים להביא לבטלות ההחלטה, עליהם נרחיב במהלך הדיון בבג"ץ".

בעקבות ההחלטה לשדר את הדיון המחאה, שהתקיימה בשבוע שעבר מול הכנסת, תוכננה להתקיים גם היום בזמן הדיון בבג"ץ על שתי עתירות שהוגשו לביטול ההחלטה של השר ליברמן שלא להכיר בלימודי תורה כזכאות לסבסוד והנחות למעונות היום.

הרקע לביטול המחאה הוא המעבר לשידור החי של הדיון בבג"ץ שיתקיים בהרכב של שלושה שופטים: השופט עוזי פוגלמן, השופט עופר גרוסקופף והשופט אלכס שטיין. כזכור, רק דיונים נבחרים בבג"ץ, בעלי עניין ציבורי רב מתקיימים בשידור חי.

"ההחלטה לקיים את הדיון בשידור חי מותירה בנו תקווה כי השופטים מבינים שההחלטה של השר ליברמן נעשתה בצורה חסרת רגישות, מתוך רצון לחנך אותנו ולכפות עלינו אורח חיים אחר במקום המשימה הלאומית שאנחנו ומשפחותינו מקיימות", אומרת נעמה מושקוביץ, חברת פורום "תורתם אומנותן".

המדינה הגישה ביום ראשון את תשובתה לבג"ץ בעניין ביטול סבסוד מעונות היום לאברכי הכולל, שמקדם שר האוצר איווט ליברמן, כחלק ממאמציו לפגוע בציבור החרדי ובלומדי התורה.

בתשובת המדינה לעתירות שהוגשו בין היתר ע"י אמת ליעקב ואחרים, הממשלה החליטה לצמצם את הפגיעה בציבור האברכים, כך שגזירת המעונות, לא תחול על אברך שלומד לרבנות או לדיינות.

מדובר בשינוי מהותי של המדינה שהגיע לאחר שעות רבות של שיחות בין היועמ"ש לדרג המדיני, ואכן נאלצו לשנות את הקריטריונים שהסבסוד יחול גם על לומדי דיינות ורבנות – השינוי, נעשה בניגוד לדעתו של איווט ליברמן.

מדובר בבשורה של ממש בקרב הציבור החרדי שכן האופציה היא פתח לעשרות אלפי אברכים להמשיך לשקוד על לימודם גם אם הדבר ידרוש מהם לשנות את מתכונת הלימודים.

כחלק מהבשורה, ראשי הכוללים כבר בודקים אופציות לשילוב כלל האברכים במסלולים של לימוד הלכות מעשיות כחלק מההכנות לרבנות או דיינות – כך שהגזירה של איווט ליברמן נגד הילדים הקטנים שהוריהם לומדים תורה – תתבטל מאליה.

עו"ד זלמן בלאק המייצג את העותרים מגיב כי "מדובר בהחלטה מתבקשת והעובדה שהיועמ"ש נאלץ להשקיע הרבה שעות בכדי להשפיע על הדרג המדיני לקבל החלטה המתבקשת מאליה, מלמדת כי הקיצוץ במעונות נובע ממניעים זרים. ובמסגרת הדיון נמשיך להיאבק לשינוי כלל הקריטריונים".

מוקדם יותר היום דווח כי איווט ליברמן הודיע ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי הוא מתנגד לכך שלימודי רבנות ודיינות יהיו כלולים במסלול לסבסוד מעונות יום. ליברמן טען כי "אין כל מקום" לכך בטענה שהחלטה כזו מעקרת לחלוטין את הקו שהוביל.

 

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו