שיחות העבר עם איראן • By U.S. Department of State - https://www.flickr.com/photos/statephotos/23787344524/in/dateposted/, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=46455198

ישראל הזהירה את המעצמות: "הגישה הרופסת תוביל לאלימות"

על רקע שיחות הגרעין המדשדשות במשא ומתן המתנהל שוב מול איראן, בירושלים תוקפים את הגישה הרכה מצד מעצמות המערב, ומזהירים אותם מפני "סערה אזורית" • גורם ישראלי מאשים כי "הקהילה הבינלאומית פוחדת להשתמש בחרב"

ישראל העבירה אזהרה למעצמות המערב, המנהלות את המשא ומתן עם איראן, כי הקו הרופס שהן מגלות יוביל להתחדשות האלימות במפרץ הערבי ובמזרח התיכון – כך מפרסמים הבוקר (ראשון) כתבי "ישראל היום", הכתב המדיני אריאל כהנא וכתב החוץ ארז לין.

ההערכה בישראל בדבר ההידרדרות במצב הועברה בעקבות ההסכמות המקדמיות שהושגו בסוף השבוע בין איראן לבין המעצמות. בין הצדדים הוסכם על דעת ארה"ב כי מועצת הנגידים של סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית) לא תתכנס בקרוב.

בתמורה, איראן תתקין ותפעיל מחדש מצלמות מטעם סבא"א במתקן הגרעיני בכרג'. המצלמות המקוריות הושמדו, לדברי איראן, בפיצוץ שאירע בכרג' בקיץ והשבית את הסרכזות המתוחכמות שפעלו בו.

בישראל סבורים שההסכמה הבינלאומית לוותר על כינוס מועצת הנגידים של סבא"א, שומטת מידי המעצמות את אחד משני הקלפים האחרונים שנותרו להן. לאיראנים היה חשוב מאוד למנוע את כינוס המועצה, כיוון שהחלטה שלילית שלה עשויה להוביל לגינוי של מועצת הביטחון, ואף לסנקציות חדשות.

יצוין כי מי שאיימה לכנס את מועצת הנגידים של סבא"א היא ארה"ב, בעוד רוסיה היא זו שהשיגה את ההסכם הנקודתי של החזרת המצלמות בתמורה להסרת האיום.

בישראל סבורים שדווקא הגישה הרכה של המעצמות, שאינן מוכנות להציב לאיראן קו אדום, היא שתוביל לאלימות. ההערכה במערכת המדינית היא שאם השיחות לא יתחדשו או לא יובילו להסכם, איראן תחזור לתקוף מטרות בינלאומיות במפרץ הערבי ובמזרח התיכון. היא תעשה זאת, סבורים בישראל, כדי להרתיע את המערב מלהטיל עליה עיצומים חדשים, וכדי לשפר עמדות בשיחות.

מאידך, משוכנעים בירושלים, אם המעצמות היו מעמידות קו קשיח מול איראן, היא זו שהיתה מתגמשת ונזהרת ממתיחת החבל. "לקהילה הבינלאומית יש חרב כבדה לאיים בה על איראן, אבל היא מפחדת להשתמש בה ולכן לא מנופפת בה", תיאר את המצב גורם ישראלי.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו