Olivier Fitoussi/Flash90

מרגי בראיון ל'JDN': "אם חוק הגיוס לא יפגע בישיבות – אולי נימנע" • צפו

הח"כ השס"י מציג עמדה מפתיעה לגבי החוק: "אם זה בא רק לכסות צרכים של מישהו, נתפלל שבג"ץ לא יבטל את החוק" • על השת"פ עם הממשלה: "לא אשב עם כהנא" • על חילול השבת של הליכוד: "משלמים מחיר כבד על השותפות עם נתניהו"

סגן יו"ר הכנסת ח"כ יעקב מרגי הוא אחד מוותיקי חברי הכנסת, זאת הכנסת התשיעית בה הוא מכהן כבר 18 שנה, ומאחוריו רקורד פרלמנטרי של תפקידי יו"ר ועדת החינוך, יו"ר ועדת הכלכלה, יו"ר סיעת ש"ס, וכן התפקיד המיניסטריאלי של השר לשירותי דת.

הוא ראה את המפלגות החרדיות בקואליציה ובאופוזיציה, ויודע דבר או שניים על מלחמות פרלמנטריות. עם ציון חצי שנה להקמת הממשלה פגשתי אותו בלשכתו לראיון עבור עיתון 'שחרית' ואתר 'חדשות JDN'.

כשהצעתי לו לברך את הממשלה, הוא הסכים: "אני רוצה להתפלל עליה שחצי שנה יהיה די והותר בשבילה". והוא מסביר: "זאת ממשלה שהחליטה לא להתעסק במחלוקות והיא מתעסקת רק בסוגיות של זהות יהודית ודת ומדינה, על זה הממשלה הזו מסכימה. יש הסכמה בכל חלקי הקואליציה לפגוע בכל מה שקדוש וחשוב לנו, בנושאים מדיניים הם לא עוסקים, נושאים במחלוקת לא נוגעים, רק בסוגיה של כשרות, גיור, מינוי רבנים ומועצת הרבנות, מתווה הכותל, בכל אלו הם נוגעים".

הממשלה מינתה ביום ראשון את השר כהנא לאחראי על ההילולא במירון, אם הוא יבקש לפגוש אותך כדי לשמוע ממך כשר לשירותי דת לשעבר על ניסיונך – תיענה לבקשה?

מרגי מזכיר שבאותה העת הסמכויות היו בידי משרד התיירות, אך לגופו של עניין הוא מבהיר שהתשובה שלילית. "אני חלק מגוש הימין. אם גוש הימין, או לפחות המפלגות החרדיות יחליטו שמשתפים פעולה עם שר הדתות, אני אשתף. כל עוד ההחלטה היא לא לשתף איתם פעולה, אני לא אעשה. זה פועל יוצא של המעשים שלו. במציאות הנוכחית אני לא אשתף איתו פעולה. כן אברך אותו שיצליח, אם זה כדי לשמור על חיי אדם בהילולא הקרובה, אם זה כדי לשמור על בטיחות החוגגים בהילולא במירון, אני אתפלל שיצליח ושלא תצא תקלה תחת ידו".

הוא מכוון לעימות או להצלחה?

"את כל זה אנחנו שומעים רק מהסביבה, איך אומרים מ.י. זה לא רק ר"ת יעקב מרגי אלא מעשיו יקרבוהו ומעשיו ירחיקוהו. אין לנו שום דבר אישי נגד מתן כהנא אלא נגד מעשים, אם המעשים שלו חיוביים נברך אותו, אם ההיפך נתקוף אותו".

לדבריו מדובר בהוראה שייחודית לכהנא, ועם שרים אחרים הוא עובד. "כרגע ההחלטה היא לא לשתף עם שר הדתות, לא החלטה כללית. אם למשל אני אצטרך לשבת עם שר הביטחון לטובת הציבור שלי, וודאי שאני יעשה את זה. למשל שרים כלכליים וודאי שאנחנו יושבים איתם, אנחנו לא יושבים איתם במשרד, אבל ברור שאנחנו משתפים פעולה. אנחנו פונים אליהם ומדברים איתם, אבל כאשר מדובר בשר הדתות ישנה כעת החלטה לא לשתף פעולה ואנחנו לא משתפים פעולה".

עם רה"מ בנט, בעבר. צילום: יונתן סינדל/פלאש90

בישיבה שכינסו במפלגות החרדיות בשבוע שעבר להקמת מטה המאבק בממשלה, אמר יו"ר ש"ס, ח"כ דרעי כי "מי שבמלחמה לא פוגש את מי שרצח אותו". מרגי מודה כי מדובר באמירה קיצונית, אך מוצדקת.

"האמירה היא קיצונית אבל היא מתבקשת כדי לבטא את גודל הכאב והשבר. אנחנו מדברים בסלחנות לשרים אחרים אבל כשמדובר בשרי ימינה אנחנו לא סלחנים, כי יש פה מעשה רמיה במידה מסוימת, הם לקחו מנדטים מהימין והעבירו אותם לשמאל, לממשלה שנלחמת בזהות היהודית. האמירה של יו"ר המפלגה שאומר שאתה לא עוזר למי שרצח אותך, באה לבטא את גודל הכאב והשבר".

"הממשלה הזו הם אלו שקורעים את החברה, היא מרחיבה ומעמיקה את השסע ואת הפערים. אנחנו כל הזמן דורשים מהממשלה למתן את הפעולות שלה כדי לא לקרוע את החברה הישראלית. הצעדים שהם עושים, זה שהם יוצרים קרע בחברה הישראלית".

חוק הגיוס

מנגד, מרגי מציג עמדה חרדית מפתיעה באחד הנושאים הבוערים שעל סדר היום החרדי, חוק הגיוס. כשאני שואל האם יצביע בעד, התשובה לא שלילית: "תלוי מה יורו לנו גדולי ישראל כשהוא יגיע לקו הגמר. גם הנוסח שאנחנו הבאנו לא תמכנו בו, כי זה השקפת העולם שלנו לגבי גיוס בני הישיבות, לא התנגדנו ואפשרנו לו לעבור – זה מוצר שאנחנו קידמנו, כל שכן כאשר מישהו אחר מביא חוק גיוס".

אז גם הפעם תתנו לו לעבור?

"אם אנחנו נראה שהוא לא פוגע בעולם התורה ופחות או יותר משמר את המצב הקיים ונותן מענה רגשי לכל מי שדיבר על נושא הגיוס, יכול להיות… אני לא יודע מה יחליטו גדולי ישראל, אבל זה הכיוון פחות או יותר. לתמוך בוודאי שלא, אם הוא יהיה פוגעני לעולם התורה והישיבות ודאי שנתנגד ונזעק ונעשה הכל שהוא לא יעבור. אבל אם נראה שזה בא רק לכסות צרכים רגשיים של מאן דהו בקואליציה והוא לא פוגע בעולם התורה – אני אומר לך בחיוך נקיים עצרת גדולה של המיליון, בעצרת הזו נתפלל שבג"ץ לא יבטל את החוק".

"נתניהו צריך לגלות רגישות"

כמו כל חברי הכנסת החרדיים, למעט ח"כ משה אבוטבול, גם ח"כ מרגי לא גינה את חילול השבת על ידי דוברו של נתניהו בשבת האחרונה. "מי שמכיר אותי יודע שאני לא קופץ אחרי כל דבר, היו כאלה שכבר מחו אז אני לא ממחזר. אם מישהו כבר עשה משהו אני לא ממהר ולא קופץ ככרוכיה וזועק", הוא מסביר את שתיקתו.

עם חבריו למפלגות החרדיות. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

"אבל אין ספק, אם אתה שואל לדעתי, אז אני חושב שנתניהו צריך לגלות רגישות, במיוחד שאנחנו משלמים מחיר כבד על השותפות איתו. עם כל הכבוד, הציבור שלנו הוא הציבור היחיד שסובל בגלל שאנחנו באופוזיציה. הליכוד אולי מפסיד תפקידים, מפסיד במוטיבציה ובאג'נדה, אבל אצלנו למשל כל החינוך החרדי לא מופיע כלל בבסיס התקציב, אנחנו תלויים בחסדי הסכמים קואליציוניים, הגזרות שהשית משרד האוצר לאחרונה מכוונים ישירות לציבור החרדי, כמו החד"פ, השתיה הממותקת, והמעונות. אנחנו משלמים מחיר כבד, אני חושב שהוא היה צריך לגלות רגישות".

נתניהו לא 'שם' עליכם, אז למה אתם כל כך מסורים ונאמנים לו?

"אצלי זה לא שחור ולבן. אם הוא לא גילה רגישות זה אומר שהוא לא שם עלי? לא אמרתי את זה. הוא שם עלינו, הוא מחשבן לנו, הוא היה צריך להיות יותר רגיש לגבי כבודה של השבת ולגבי רגשות שותפיו"

שמענו לאחרונה מספרים גדולים מאוד, מאות מיליוני שקלים ולפי חלק מהדיווחים אפילו מיליארדים, שהממשלה הסכימה לתת לעולם התורה והישיבות בתמורה להימנעות בתקציב – זה לא היה שווה את זה?

"אני לא מקבל את זה. לא היו שום הצעות מעשיות. אולי דיבורי סרק".

כשמדברים על שר הביטחון בני גנץ, מרגי מלא חרטה על הפלת הממשלה הקודמת. "יש לי קשרים טובים עם גנץ ואפילו יש לי הערכה רבה אליו ואני מוקיר אותו. אני מאלה שאומרים שאני מיצר על כך שהממשלה הפריטטית לא השלימה את ימיה, הייתה צריכה להתקיים הרוטציה וכך לא היינו במצב המביך והמביש שאנו נמצאים בו היום. אני חושב שיש לו זכויות רבות וגם מידות, אני חושב שבפוליטיקה צריך גם מידות, לצערי הרב לא כל אחד יודע לתרגם את המידות הטובות שלו. יוצא לנו לדבר על הרבה נושאים אבל כאשר יש שיחה בין שני חברים לא נהוג לפרסם מה דובר".

אתה חושב שיש סיכוי שוב להקים ממשלה ביחד איתו?

"בפוליטיקה אין מצב של אין סיכוי, הכל הפיך בפוליטיקה"

"לפיד משתמש בכנסת כחפץ"

כסגן יו"ר הכנסת, למרגי ביקורת רבה על יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי: "אנחנו עדים להתנהלות בכנסת של הקואליציה הנוכחית, היא מנהלת את הכנסת – אסור שזה יקרה. תמיד יושבי ראש הכנסת הם ממפלגות פוליטיות בכנסת, אבל מרגע שהם נבחרים הם יודעים להיות ממלכתיים, הם צריכים לפחות להראות ממלכתיים".

"כשאנחנו רואים שיו"ר יש עתיד יאיר לפיד לוקח את הכנסת כחפץ ומעביר אותה מיד ליד. מי מנהל את יו"ר הכנסת? מילא היה זה רק יאיר לפיד, יו"ר מפלגה גדולה, ראש ממשלה חליפי – מנהלים אותו ח"כים זוטרים כמו בועז טופורובסקי או עידית סילמן, הם פשוט מנהלים את יושב הראש".

M5 פרלמנטר וותיק. בדיון בכנסת לפני כעשור וחצי. צילום: מיכל פתאל/פלאש90

"אז מה קרה? בר מינן, הקואליציה הפסידה בהצבעה אחת מתוך עשרות רבות בחצי שנה האחרונה אז מיד מורים ליו"ר הכנסת להחליף את יו"ר הישיבה? היום זה טיבי, מחר זה אני. מעבר לכך אנו עדים לעובדה שתמיד משבצים אותנו בזמנים לא קריטיים של הצבעות כאילו אין להם אמון בנו, כאילו אנחנו מועדים בגניבת הצבעות או בהטעיית דיונים וכו', אני חושב שאנחנו מתנהגים יותר ממלכתיים מנציגי הקואליציה בנשיאות הכנסת".

יו"ר הכנסת מיקי לוי לא ממלכתי?

"אני יודע מה הוא מרגיש ואני כואב את כאבו, אין לו ברירה. מנהלים אותו, פוגעים בו, פוגעים במעמדו, ומעל הכל הם פוגעים במעמד הכנסת"

יו"ר הכנסת מנוהל על ידי אנשים אחרים?

"זה ידוע שהוא מנוהל על ידי יו"ר המפלגה שלו. בדיוני התקציב הוא בא אליו ואפילו לא ביקש ממנו לכבות את המיקרופון, לעיני כל העם והעדה הורה לו 'תרד ותיתן לאיתן גינזבורג לנהל את הדיון'. מתי היה כדבר הזה? זה זילות במוסד הכנסת ובמעמדה ויו"ר הכנסת".

חתמת על כתב הוויתור מהחברות בוועדת העתיקה מרצונך החופשי?

"בזמן שאני רואה קואליציה כל כך דורסנית שתשתמש בוועדה הזו רק כדי לפגוע בחברי האופוזיציה, אני צריך לשתף עם זה פעולה? המינוי של יו"ר הכנסת היה חד צדדי. אם יגיעו להבנות עם האופוזיציה אהיה נאות למלא אחר בקשתם, לא נשמש כחברים כל עוד אין הסכמות על נושא הוועדות".

רוצה את ראשות ש"ס? "לא!"

לסיום, ועל רקע החדשות המרעישות של הימים האחרונים לגבי מצבו המשפטי של יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי, אחרי עינוי דין של כשש שנים, אנחנו שואלים את מרגי את השאלה המתבקשת: מערכת המשפט מחזיקה אתכם בגרון?

"לא, ההיפך הוא הנכון. תשאל כל פרקליט זוטר בצאלח הדין, ש"ס תתמוך בפסקת ההתגברות, ש"ס בעד ביהמ"ש לחוקה שיפקיע את הסמכות של בג"ץ לגעת בחוקי יסוד, ש"ס בעד הפרדת התביעה מהייעוץ המשפטי, כל הרפורמות שכולם מדברים עליהם – כולם יודעים שש"ס תתמוך בהכל, אז איך היא מחזיקה אותנו בגרון?"

תופרים לדרעי תיק?

"אני לא יודע, הוא ביקש שלא יתעסקו בזה אז אני לא יתעסק בנושא"

ביום מן הימים אתה אולי תעמוד בראשות ש"ס?

"אין סיכוי, אני לא רוצה, לא רציתי, לא רוצה ולא ארצה".

ואם גדולי ישראל יבקשו?

"אני אשכנע אותם שזה לא נכון בעת הזו. יש לנו יו"ר טוב, חזק, אני חושב שהוא הוכיח את עצמו באופוזיציה גם כמנהיג ואני חושב שהסוגייה הזו לא על הפרק בכלל".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture