Yonatan Sindel/Flash90

אטימות: המשטרה דרשה לקנוס "נאשם" בקיבוץ נדבות בכותל המערבי

השופט בבית המשפט השלום בירושלים מתח ביקורת על דרישת המשטרה שהתעקשה במאסר על תנאי. א', הנאשם, סיפר "כי הכותל הוא המקום שבאופן כללי נפתח להרבה אנשים הלב, לא כמו כל מקום אחר" • הקנס: ח"י שקלים

אטימות המערכת: סיפור מקומם הגיע להכרעתו בבית המשפט, אחרי שלוש שנים. א', בן 48, נוהג היה לקבץ נדבות בכותל המערבי – ובעקבות זאת הגישה נגדו משטרת ישראל חמישה כתבי אישום, שבהם הודה והורשע בעבירה "החמורה": בקיבוץ נדבות בכותל.

כשהדיון הגיע לבית המשפט, המשטרה התעקשה שהשופט יטיל מאסר על תנאי וקנס כספי בגובה של 5,000 שקלים – אך דווקא השופטים עצרו את הסיפור המקומם. בית המשפט השלום בירושלים מתח ביקורת קשה על דרישת התביעה להשית קנס ניכר – תוך קביעה כי מדובר בדרישה מופרזת שתלושה ממציאות חייו של הנאשם. כך פורסם ב'ווינט'.

לטענת המשטרה בדיון, א' יכול היה לקבץ נדבות מחוץ לכותל, בקבר רחל, במערת המכפלה ובכל מקום שירצה, אבל בכותל הדבר אסור. כאמור היא ביקשה להטיל על א' מאסר על תנאי וקנס של 5,000 שקל – אך השופטים התנגדו. א' טען בדיון כי "הכותל הוא המקום שבאופן כללי נפתח להרבה אנשים הלב, לא כמו כל מקום אחר".

לאחר שא' סיפר לשופט כי עבר ילדות קשה ולא הצליח להתקבל לאף מקום עבודה, פסק השופט, דוד שאול גבאי ריכטר, כי על א' לשלם רק סכום סמלי של 18 שקלים והתחייבות בסך 3,000 שקל שלא יעבור את העבירות שבהן הורשע בתוך שנה מהיום. "לא מצאתי להטיל על הנאשם מאסר על תנאי משום שיש קושי רב בהטלת מאסר בנסיבות של ביצוע עבירה מסוג זה", אמר השופט.

עו"ד מנחם שטאובר, שייצג את א' מטעם הסנגוריה הציבורית, אמר ל'ויינט' כי "אנו שמחים על עוד פסיקה הומנית, רגישה וחברתית, בה בית המשפט היה קשוב למאפייני ונסיבותיה של העבירה – אדם קשה יום שבסך הכול ביקש נדבות בכותל על-מנת לשרוד- והטיל קנס של 18 שקל". עורך דינו הוסיף: "זהו סכום שהוא גם סמלי וגם מסמל חיים, וזאת ברוח דברי חז"ל, 'צדקה תציל ממוות'".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו