Olivier Fitoussi/Flash90

בבתי החולים מעידים: החלמה מתחלואה קשה בזן האומיקרון היא מהירה יותר

העדויות של רופאים בשלל בתי החולים בישראל ובעולם, מסתדרות עם נתוני התחלואה הקשה שאמנם מנזקים - אך לא גורמים יחסית לתמותת קורונה. עוד עולה כי האומיקרון פחות גורם לאיבוד חוש הטעם והריח • האם זה יקצר את ימי הבידוד?

הבהלה מזן האומיקרון התגברה הבוקר (ראשון) לאחר שנתוני התחלואה הקשה זינקו, עם עוד 33 חולים שאושפזו בבתי החולים ברחבי הארץ במצב קשה. עם זאת, בבתי החולים בודקים כעת האם דווקא הידבקות בזן האומיקרון מביאה לכך שההחלמה מתחלואה קשה מתבצעת בצורה מהירה יותר. במקביל נבדק הנושא גם במשרד הבריאות – ואם תוצאות המחקר יצביעו שכן, מספר ימי הבידוד יופחת והדבר יהווה בשורה למשק. כך דווח ב'חדשות 12'.

מנהל מחלקת קורונה ומומחה בכיר למחלות פנימיות, ד"ר עמי נויברגר, סיפר כי רבים מהחולים שמגיעים אליו לאחר שנדבקו בזן האומיקרון, הם עם תסמינים פחות קשים מאלו שנדבקו בזן הדלתא לדוג' והגיעו למצב של תחלואה קשה. "הזן הזה הוא לגמרי אחר, יש הרבה יותר הדבקות גם בתוך בתי החולים ולכן החולים הקשה הם חולים במחלות קשות אחרות שגם ככה היו בבית החולים ונדבקו בקורונה. אך אנחנו כבר שמים לב שיש הרבה פחות תחלואה קשה" טען.

ד"ר נויברגר הסביר מדוע האומיקרון גורם לפחות תחלואה קשה – דבר שמשפיע ישירות על נתוני התמותה שנשארים כמעט אותו הדבר ללא הבדל. "באופן כללי בשנה וחצי האחרונה אנשים שמתו מקורונה הם נחנקו מקוצר נשימה שהולך. אז ראינו גם בצילום חזה שהקורונה תופסת חלק ניכר מהריאות ולכן הם היו צריכים חמצן והנשמה. כרגע באומיקרון ממה שאנחנו רואים, יש הרבה פחות שמגיעים לשלב הזה, רוב האנשים מרגישים פשוט רע כמו צינון וחום, החולים קשים יש מעט לא כמו קודם וחולים קשה שהמצב שלהם קשה כי יש להם עוד משהו חוץ מהאומיקורן. לדוגמא יש לנו במחלקת קורונה אישה שיש לה שבר מסובך ברגל ויחד עם זה היא נדבקה באומיקרון והיא לא מרגישה טוב, לכן אושפזה במחלקת קורונה. האומיקרון למעשה לא מסכן אותה – אלא פשוט גורם לה להרגיש רע" הסביר.

"אנחנו רק בהתחלה של זן האומיקרון – והכול יכול להשתנות, כל מה שאני אומר יכול להיות עוד שבוע יהיה אחרת. גם אם התחלואה קלה עדיין העומס הולך ועולה, אני מנהל מחלקת קורונה ברמב"ם, המיטות מתמלאות, עוד ימים ספורים נצטרך לפתוח עוד מחלקה וזו השלכה קשה על חולים אחרים. יש עומס אך אם 12 אלף הנדבקים היו עם הדלתא זה היה סיפור אחר לגמרי". סייג ד"ר נויברגר. הדוקטור סיפר כי "בבית החולים רמב"ם מאושפזים 3 חולים קשה כתוצאה מזן האומיקרון – מדובר בחולים עם מחלות רקע קשות שטופלו במחלקות אחרות בבית החולים ושהתגלה אצלם זן האומיקרון – לא חולים שהגיעו מתוך הקהילה".

ד"ר אריאל אבקסיס, רופא ישראלי בצרפת, סיפר גם הוא כי החולים שמגיעים אליו עם אומיקרון הם עם תסמינים פחות קשים. "באומיקרון – שמתי לב שזמני האשפוז קצרים יותר למטופלים. הווריאנט הזה פוגע גם בצעירים – הם מגיעים עם כאבי ראש וגרון רציניים, עד כדי קשיי אכילה. פה בצרפת, בכלל הצרפתים לא מתלהבים מהחיסונים. כשיש להם תסמינים – הם לא מגיעים. באומיקרון הם לא חווים שיעול והם לא הולכים להיבדק. אני מאמין שהמספרים גבוהים בהרבה ממה שמדווח, אבל בגלל שבאומיקרון אין שיעולים – אנשים לא לוקחים את המחלה ברצינות. הם לא מבינים" סיפר.

ולארי אלוש, סגנית מנהל פנימית קורונה בית החולים איכילוב, הוסיפה: "אנחנו רק בהתחלה של העבודה עם החולים הקשים מזן האומיקרון גם כי יש פחות חולים קשה וגם החולים הקשים הם קשים פחות מזנים אחרים. לפי מה שאנחנו שמים לב עד כה, אך אנחנו רק בהתחלה. החולים קשה בזן האומיקרון שהגיעו אלינו עד כה הם חולים עם מחלות רקע קשות או אנשים מבוגרים מאוד. גם אם הם התחסנו בחיסון השלישי, אם הם נדבקו ויש להם מחלות רקע יש סיכוי שהם יחלו קשה".

עם זאת, אלוש טענה כי בשבוע הקרוב המצב יכול להשתנות. "עוד לא הגיע אלינו נדבק באומיקרון שלא התחסן והיה בריא עד כה וחלה קשה. אך אפשר כבר להגיד, בינתיים ממה שאנחנו רואים שהחולים קשה פחות נזקקים לכמויות גדולות של חמצן בניגוד לחולים קשה בזנים האחרים, אנחנו לא צריכים לחבר אותם למכונת הנשמה פולשנית כמו שקרה עם זן הדלתא. זה עוד יכול להשתנות, השבוע הקרוב הוא המבחן האמיתי. מחלות הרקע שאיתם מאושפזים החולים קשה חולים במחלת לב, מחלת כליות, מחלת ריאות, מחלת כבד, אנקולוגים" אמרה.

על פי המחקרים עד כה של זן האומיקרון, התסמינים של האומיקרון באופן כללי נוטים להיות פחות חמורים מאלו של דלתא או הזנים הקודמים של הקורונה. בניגוד לזנים הקודמים שגורמים לחום כבד ואיבוד חוש הטעם בהרבה מן המקרים, זן האומיקרון שהתגלה לראשונה בדרום אפריקה אינו גורם לתסמינים הללו. ד"ר אנתוני פאוצ'י, המומחה הבכיר למחלות זיהומיות בארה"ב ציטט בשבוע שעבר שורה של מחקרים על ההשפעה של האומיקרון על עכברים ואוגרים. "הוכח שהנגיף מסוג האומיקרון מתרבה טוב מאוד בדרכי הנשימה העליונות ובסימפונות", אמר. עם זאת, בארגון הבריאות העולמי הזהירו שאין לראות באומיקרון זן "קל".

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו