Sliman Khader/FLASH90

נלחמת בטרור או משרתת דיקטטורים? החברה שבמוקד סערת הריגול המשטרתי

חברת NSO ותוכנת הריגול שלה 'פגסוס' מסרבות לרדת מהכותרות, והפעם עם חשיפה מטלטלת שהיא שימשה את המשטרה כדי לעקוב אזרחים ישראלים חפים מפשע • המצב הכלכלי הקשה, התוכנת השנויה במחלוקות ושלל שערוריות בין לאומיות

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

בואו אני יעשה לכם ספוילר, את הצמד המילים 'NSO' ו'פגסוס' אתם הולכים לשמוע הרבה בתקופה הקרובה, הרבה מאוד. אז לפני שאתם מתייאשים מראש מלהבין, כי זה חשוב מידי מבכדי להשתעמם, בואו למורה נבוכים.

חברת NSO

קבוצת אן. אס. או. טכנולוגיות בע"מ היא חברה ישראלית העוסקת בפיתוח תוכנות ללוחמת סייבר ולריגול דיגיטלי.

החברה הוקמה בשנת 2010 על ידי היזמים עמרי לביא, שלו חוליו וניב כרמי. עם הקמתה גייסה החברה סכום של כ-1.6 מיליון דולר מקבוצת משקיעים בראשותו של אדי שלו, מייסד קרן ג'נסיס. תמורת ההשקעה קיבלו המשקיעים 30% מהבעלות על החברה, כש-70% הנותרים נותרו בידי עמרי לביא ושלו חוליו (ניב כרמי עזב את המיזם זמן קצר לאחר הקמתו).

בשנת 2014 רכשה קרן האקוויטי "פרנסיסקו פרטנרס" 70% ממניות החברה, במחיר המשקף לחברה שווי של כ-130 מיליון דולר. הסכם המכירה כלל הסכמה על כך שמרכז הפיתוח של החברה יישאר בישראל. בשנה זו מוזגה החברה עם חברת הסייבר ההתקפי סירקליס שנרכשה גם היא על ידי "פרנסיסקו פרטנרס", לכדי חברה אחת.

סמל החברה

בפברואר 2019 מכרה קרן פרנסיסקו פרטנרס את חלקה בחברה בחזרה למייסדי החברה (חוליו ולביא) ולקרן הפרייבט אקוויטי האירופית נובלפינה. לפי הערכות העסקה נעשתה לפי שווי חברה של מיליארד דולר.

לפני כחודש דווח כי הולך וגובר הסיכון לחדלות פרעון של החברה השרויה בחובות בגובה של 544 מיליון דולר – זאת, על רקע הקשיים ושריפת המזומנים נוכח הגבלות הייצוא מצד ארה"ב. בסוכנות דירוג האשראי מודי'ס הורידו את דירוג האשראי של החברה בשתי דרגות, לרמה של Caa2, הנמוכה בשמונה דרגות מרמת השקעה.

לאחרונה פורסם כי החברה בוחנת אפשרות לסגור את חטיבת תוכנת פגסוס השנויה במחלוקת ולמכור את החברה כולה. החברה ניהלה מגעים בנוגע למכירתה לשתי קרנות אמריקאיות, שבמסגרתם עלתה האפשרות כי תיסגר חטיבת תוכנת הסייבר ההתקפי פגסוס. הטכנולוגיה שמאחורי פגסוס תשמש את החברה לסייבר הגנתי בלבד, לפי אותה אפשרות, והיא תתמקד בפיתוח טכנולוגיית הרחפנים שלה.

תוכנת פגסוס

החברה מפתחת ומשווקת תוכנות המשמשות ממשלות מאושרות בלבד, לריגול אחר אנשים וגופים חשודים. הריגול מתבצע על ידי השתלת תוכנת ריגול במכשיר האלקטרוני של האדם אחריו רוצים לרגל – בדרך כלל בטלפון הסלולרי.

מוצר הדגל של NSO אותו היא מפתחת ומשווקת היא תוכנת הריגול פגסוס, אשר נחשבת מיוחדת ביכולתה הגבוהה להצליח לחדור למכשיר האלקטרוני, וכן ביכולתה לפעול תוך שהיא ממשיכה להסוות את עצמה.

ברגע שהתוכנה הושתלה במכשיר, מפעיל התוכנה מסוגל להשתמש בה על מנת לגשת לכל המידע שעל המכשיר (תמונות, הודעות טקסט וכו'), להשתלט על המצלמה והמיקרופון על מנת לצותת או לצלם תמונות, לעקוב אחר מיקום המכשיר (GPS), וכן לשלוח מסרים מהמכשיר.

כיוון שפעילות החברה היא במישור הביטחוני וכן משום שמוצר החברה הוא נשק סייבר התקפי, NSO מייצאת את התוכנה שלה תחת רישיון לסחר בנשק, הניתן לה על ידי אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני (אפ"י) במשרד הביטחון ומשרד החוץ.

פרטים שהודלפו מתוכנת פגסוס מצביעים על כך שתוכנת פגסוס מסוגלת לנצל פרצות אבטחה בכל הגרסאות של ה-iOS עד גרסת iOS 14. על פי כלי תקשורת בולטים, שהמרכזי שבהם הוא העיתון האמריקאי ה"וושינגטון פוסט", פגסוס לא רק מאפשרת מעקב אחרי כל התקשורת מהטלפון (הודעות דוא"ל, חיפושים באינטרנט ועוד) אלא גם יכולה לעקוב אחרי שיחות טלפון, להשתלט על המצלמה והמיקרופון על מנת לצותת או לצלם תמונות, לעקוב אחרי מיקום המכשיר (בעזרת GPS), וכן לשלוח מסרים מהמכשיר.

תוכנות הריגול נקראות על שם סוס הכנף המיתולוגי פגסוס, דבר הרומז לעובדה שהתוכנה מתפקדת כמו סוס טרויאני.

הפרשיות

בתקופה האחרונה שמה של החברה והתוכנה עלו לכותרות הבינלאומיות בשלל שערוריות בין-לאומיות שהובילו גם למשברים דיפלומטיים בין ישראל לידידותיה בעולם.

על פי החברה, מטרת מוצרי NSO היא לסייע לגופי ביון ואכיפת חוק ממשלתיים מורשים להילחם בטרור ופשעים חמורים. עם זאת החברה ספגה ביקורת על פעילותה לכאורה במדינות כמו מקסיקו, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות ומדינות אחרות בעלות משטרים אנטי-דמוקרטיים, שבהן נטען כי נעשה שימוש בתוכנה כדי לרגל אחר אזרחים לצרכים פוליטיים.

בתחקיר ענק שפורסם ב-Forbidden Stories ואמנסטי אינטרנשיונל נחשפו 50,000 מספרי טלפון של אנשים שהפכו למטרות מעקב של תוכנת פגסוס. חלקם עיתונאים, ואחרים הם פוליטיקאים, אנשי עסקים, משרתי ציבור, פעילי זכויות אדם ואזרחים מן השורה שסומנו ככאלה שמסכנים משטרים במדינות שונות. שמות של נעקבים נוספים יפורסמו בימים הקרובים.

הרשימה שנאספה כוללת, על פי הדיווחים, 189 עיתונאים, יותר מ־600 פוליטיקאים ופקידים ממשלתיים, לפחות 65 מנהלים עסקים, 85 פעילי זכויות אדם וכמה שרים, נשיאים וראשי ממשלות. על פי הגרדיאן, השמות של אנשים אלה יפורסמו בימים הקרובים.

הסתבכו עם מקרון. צילום: STR

העיתונאים שחקרו את המספרים המודלפים הגיעו לעשר ממשלות שהיו לקוחותיה של NSO – סעודיה, מרוקו, אזרבייג'ן, רואנדה, הונגריה, הודו, בחריין, קזחסטן, איחוד האמירויות ומקסיקו. על פי התחקיר, מקסיקו הכניסה 15 אלף מספרי טלפון ומרוקו ואיחוד האמירויות הכניסו עשרת אלפים כל אחת. כאלף מספרים שייכים לאזרחי אירופה.

טלפונים סלולריים של לפחות תשעה עובדי משרד החוץ האמריקאי נפרצו על ידי תוקף אלמוני, באמצעות תוכנות הריגול -כך דווח ברויטרס. ארה"ב הכניסה את NSO Group לרשימת הגופים שפועלים בניגוד לאינטרס הלאומי שלה.

ברשימה מופיעים גם בין היתר מספריהם של נשיא צרפת עמנואל מקרון, נשיא עיראק ברהם סאלח ונשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה. גם מספרי הטלפון של ראש ממשלת פקיסטן אימראן חאן, ראש ממשלת מצרים מוסטפה מדבולי וראש ממשלת מרוקו סעד א-דין אל-עות'מאני מופיעים ברשימה הזו. בין ראשי הממשלה לשעבר שמופיעים בה נמנה ראש ממשלת לבנון לשעבר סעד אל-חרירי. המלך היחיד שמופיע ברשימה – מלך מרוקו מוחמד השישי.

הפרשה עוררה חשש מפני משבר דיפלומטי בין ישראל לצרפת. בפריז דרשו הבהרות מישראל ומקרון שוחח עם ראש הממשלה נפתלי בנט. מקרון ביקש ממנו הבהרות בנוגע לפרשה, ובנט אמר לו כי הפרשה אירעה לפני שהושבע לתפקיד – אך הדגיש כי בכל מקרה נעשית כרגע בדיקה ובמידת הצורך יוסקו מסקנות. בנובמבר דווח כי מקרון ובנט סיכמו לסיים את המשבר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יופי,נהדר.
העיקר האמת הגלויה אינה דורשת האזנת סתר,המשחק הולך גלוי וידוע לכולם,לכן כולם נושאים בו באחריות ואין יותר לא ידענו.
כלפים על השולחן,אידיוטים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture