תרגיל המדמה רעידת אדמה. צילום: יניב נדב/פלאש90

יִהְיֶה רַעַשׁ גָּדוֹל עַל אַדְמַת יִשְׂרָאֵל: האם המדינה ערוכה לרעידת אדמה עוצמתית?

אחרי 3 רעידות בחודש אחד, יצאנו לבדוק עד כמה ישראל לא ערוכה לרעידה שתבוא • הוועדה שלא התכנסה והתקציב הזעום • הסמפכ"ל לשעבר ניצב אלון לבבי ל'חדשות JDN': "האם נכון שהמשטרה שעסוקה עד בלי די, היא זו שתטפל בנושא?"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

שלוש רעידות האדמה שהתרחשו בישראל בחודש החולף, 2 מתוכן בתוך יממה אחת, העלו את מפלס הדאגה במדינה בכלל, ובאזורים המועדים בפרט.

בשל העובדה שארץ ישראל ממוקמת מעל אזור המגע של שני לוחות טקטונים, הלוח האפריקאי והלוח הערבי הקרוי השבר הסורי אפריקני, היא מועדת לרעידות אדמה ואלו אכן התרחשו במהלך ההיסטוריה.

הכתבות על הקיר

לפני כמעט ארבע שנים התריע מבקר המדינה דאז, השופט בדימוס יוסף שפירא, כי "מדינת ישראל אינה ערוכה כנדרש לאירוע של רעידת אדמה קשה". בתקופה שחלפה מאז פרסום הדו"ח החמור אף חלה נסיגה בכל הנוגע להיערכות לרעידות אדמה.

הגוף המקצועי היחיד בארץ שעוסק בנושא של היערכות לרעידות אדמה או לצונאמי ומתכלל בין עבודת משרדים שונים הוא ועדת ההיגוי הבין־משרדית להיערכות לרעידות אדמה. ב'ישראל היום' דווח כי תקציב הוועדה קוצץ לשישה מיליון שקלים בלבד בשנה, היא מונה רק שלושה אנשים ואין לה סמכויות אופרטיביות.

הגוף שמפקח על ועדת ההיגוי הוא ועדת שרים להיערכות לרעידות אדמה, שאותה הקימה ממשלת ישראל בעקבות רעידת האדמה שהתרחשה בטורקיה ב־1999. אלא שוועדת השרים התכנסה בפעם האחרונה בשנת 2016.

אמיר יהב, מנהל ועדת ההיגוי הבין־משרדית, אומר כי "חלקים שלמים מדו"ח המבקר לא הצלחנו להזיז, המודעות בארץ לאסון שיבוא בעקבות רעידת אדמה היא נמוכה מאוד לצערי. הוועדה בהחלט פעילה, היא מתכנסת אחת לחודש וחצי-חודשיים, מקבלת החלטות, עושה הכוונה, אבל להגיד שאנחנו מצליחים להניע את הגופים השונים בקצב שאנחנו רוצים? לצערי לא".

יהב, שמנסה לעשות את הבלתי אפשרי, עם תקציב של שישה מיליון שקלים ושני אנשי צוות, מודה כי "הוועדה היא מנוע שצריך לדחוף את כל הנושאים במדינה ואנחנו מדברים על הרבה מאוד נושאים. לכן שלושה אנשים זה באמת מעט".

במשרד הבינוי והשיכון מיפו הערים שבסיכון גבוה להיפגע ברעידת אדמה – קריית שמונה, צפת, טבריה, חצור, מגדל העמק, עפולה, קצרין, ראש פינה, בית שאן ואילת. על פי הדוח, בתרחיש בו תהיה רעידת אדמה חזקה בישראל – יש כ-80 אלף מבנים שמוגדרים בסיכון גבוה ונבנו לפני שנת 1985. במצב כזה 35% מהם יינזקו קשה – כלומר, נזק כבד גבוה ייגרם ל-28,600.

"זה לא חדש לנו שטבריה היא העיר הנמצאת ברמת הסיכון הגבוהה ביותר מבחינת רעידות האדמה", אמר בועז יוסף, הממונה על יו"ר הוועדה טבריה. "עשרות רבות של בניינים בנויים ממש על קו השבר והסכנה לקריסתם ברעידה חזקה יותר היא ממשית".

הוא הוסיף כי "אם חלילה תהיה בטבריה רעידת אדמה חזקה יותר, יהיו כאן מאות ואלפי הרוגים. בטבריה יש המון בניינים ישנים שנבנו בשנות ה-50, ה-60 וה-70 לפני תקן רעידות האדמה – זה מעיד עשרות מונים על מה שצפוי לקרות פה ברעידת אדמה חזקה יותר".

האזהרות

מומחים רבים הזהירו בשבוע האחרון, בעקבות רעש קל נוסף שהורגש בישראל, מפני תרחישי אימים במקרה של רעידת אדמה משמעותית, שכוללים אלפי הרוגים, עשרות אלפי פצועים, ועשרות אלפי בניינים שייהרסו כליל. לפי רוב ההערכות רעידת אדמה חזקה בישראל היא רק עניין של זמן.

ניצב אלון לבבי, הסמפכ"ל לשעבר ומראשי התוכנית ללימודי התמחות בחוסן לאומי וארגוני בקריה האקדמית אונו, התייחס לנושא המוכנות מדינת ישראל לרעידות אדמה בשיחה עם 'חדשות JDN' ואמר: "רעידות האדמה שהתרחשו לפני שבועיים חייבים לשמש נורת אזהרה בוהקת למקבלי ההחלטות ומעצבי המדיניות, שמבינים כעת כי עליהם להשקיע את כלל המשאבים הנדרשים בנושא חיזוק החוסן הלאומי בחירום, כמו במקרה של רעידות אדמה".

לבבי. צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90

"מדינת ישראל יושבת על שברים פעילים , כמו 'השבר הסורי אפריקאי' שחוצה את מזרח המדינה מחרמון ועד אילת, וכך גם 'שבר יגור', שנמתח בין חיפה לבית שאן ועוד. מיקום השברים ידוע. וכך גם השפעתם ההרסנית צפויה".

"בהתאם לאותם תחזיות, על המדינה להשתפר ברמת המוכנות שלה שבאה לידי ביטוי בחיזוק מבנים במקומות המועדים לפורענות ושיפור התרגול בחירום".

האם חלוקת התפקידים נכונה? ומה מקומה של רשות חירום לאומית וגופי חירום נוספים?

"הפקודות הקיימות קובעות כי המשטרה היא האחראית לפיקוד ושליטה באירוע רעידת אדמה וכפועל יוצא מזה, מוטלת עליה האחריות גם לתרגל ולאמן את כלל כוחות החירום וההצלה ובכלל זאת את הרשויות המקומיות".

"האם נכון שהמשטרה שעסוקה עד בלי די באכיפת החוק, לחימה בתאונות הדרכים, ובלחימה בפשע המאורגן והסחר בסמים, היא זו שתטפל בנושא? או לחליפין האם נכון יותר שפיקוד העורף, שמבוסס על לוחמים סדירים בקבע ובמילואים ומתאמן מרבית זמנו ועל תרחישים כמו אלו הוא זה שיישא באחריות מקצה לקצה? סוגיות אלו חייבות להגיע לידי הכרעה".

"הוריקן קתרינה שהיכתה בניו אורלינס בשנת 2005, הביאה את רשות החירום הלאומית האמריקאית לכדי הבנה כי הם נכשלו במשימתם. כך גם קבעה ועדת חקירה פדרלית".

"אל לנו להמתין לאירוע שיבוא. חייבים להשקיע משאבים וקשב ברמה הלאומית וברמה המקומית – על מנת להיות מוכנים טוב יותר לרעידה שתבוא. זו אינה שאלה של 'האם', אלא שאלה של 'מתי'", אומר לבבי.

ההתרעה

בפיקוד העורף מבשרים כי בשבועות הקרובים תהיה מוכנה מערכת "תרועה" שתפקידה להתריע בזמן רעידת אדמה. המערכת פותחה בהובלת רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון והמכון הגיאולוגי. אמנם לא ניתן לחזות רעידת אדמה, אך יהיה ניתן לספק התרעה בזמן התרחשותה.

המערכת המדוברת מתבססת על כ-120 סנסורים הפרוסים בעיקר סביב השבר הסורי אפריקאי ובקע יגור, ומיועדת לזהות רעידות בשטח ישראל ומחוצה לה, ובכך לתת התרעה מקדימה בתחילת הרעידה. המערכת תהיה מחוברת למערך ההפצה של פקע"ר, ותספק התרעה מצילת חיים באמצעות פלטפורמות המונגשות לאזרחים.

המטרה היא שאנשים יקבלו את ההתרעה לפני שהם מרגישים רעידה, אבל בפועל אנשים עשויים לקבל התרעה לפני, במהלך או אחרי שהרעידה מגיעה למיקומם. משך ההתרעה תלוי במספר גורמים, והם: כמה קרובים החיישנים הסיסמיים זה לזה, באיזו מהירות הנתונים עוברים במערכת, כמה חזקה רעידת האדמה, כמה עמוק מתחת לקרקע היה המוקד שלה, והאם היא עברה דרך חול, אדמה או שכבה סלעית. מערכת ההתרעה מבוססת על טכנולוגיה חדשנית שתמשיך ותשתפר עם הזמן.

הרשת הסיסמית של ישראל מנטרת ברציפות רעידות אדמה רבות שמתרחשות כל הזמן, אך התרעות ניתנות רק מעבר לסף שנקבע בעת תכנון המערכת. על מנת לאזן בין הצורך להתריע מהר ככל האפשר לבין הרצון לדייק את ההתרעה ולמנוע התרעות באזורים בהם הרעד לא יורגש, נקבע שכשהזיהוי הראשוני מורה על רעידה בעוצמה של 4.2-6 דרגות, תישלח התרעה רק לאזורים בהם תורגש הרעידה. לעומת זאת, עבור רעידות חזקות מדרגה 6, התרעה תישלח לכל הארץ.

הַמַּבִּיט לָאָרֶץ וַתִּרְעָד

לסיום, ואחרי כל הצורך בהשתדלות אנושית והיערכות ממשלתית, יש לזכור שכמו כל אירוע טבע – גם רעידות אדמה הן מעשה ה'. כך למשל מתוארת רעידת אדמה צפויה בספר ישעיהו: "רֹעָה הִתְרֹעֲעָה, הָאָרֶץ; פּוֹר הִתְפּוֹרְרָה אֶרֶץ, מוֹט הִתְמוֹטְטָה אָרֶץ. נוֹעַ תָּנוּעַ אֶרֶץ כַּשִּׁכּוֹר, וְהִתְנוֹדְדָה כַּמְּלוּנָה; וְכָבַד עָלֶיהָ פִּשְׁעָהּ, וְנָפְלָה וְלֹא-תֹסִיף קוּם".

בתנ"ך מתוארת גם רעידת אדמה גדולה לעתיד לבוא, בזמן מלחמת גוג ומגוג: "אִם-לֹא בַּיּוֹם הַהוּא, יִהְיֶה רַעַשׁ גָּדוֹל, עַל, אַדְמַת יִשְׂרָאֵל…וְרָעֲשׁוּ מִפָּנַי דְּגֵי הַיָּם…וְנֶהֶרְסוּ הֶהָרִים, וְנָפְלוּ הַמַּדְרֵגוֹת, וְכָל-חוֹמָה, לָאָרֶץ תִּפּוֹל".

הנחיות בעת רעידת אדמה

בעת שהייה במבנה: צאו מיד מהמבנה אל שטח פתוח. אם לא ניתן לצאת מהמבנה במהירות, היכנסו לממ"ד והשאירו את הדלת פתוחה. אם אין ממ"ד, צאו אל חדר המדרגות ואם ניתן צאו מהבניין. אם אינכם יכולים לפעול כך, תפסו מחסה תחת רהיט כבד, או שבו על הרצפה, צמודים לקיר פנימי.

בעת שהיה בחוץ: התרחקו ככל האפשר ממבנים, גשרים ועמודי חשמל.

בעת שהייה ברכב: דוממו מנוע והישארו ברכב. אין לעצור בקרבת גשרים ומחלפים.

בעת שהייה בחוף הים:  עזבו מיד את החוף מחשש לצונאמי. התרחקו מהחוף למרחק של קילומטר אחד לפחות. אם אינכם יכולים להתרחק מהחוף, עלו לקומה 4 ומעלה של בניין קרוב. אל תשובו לחוף ב-12 השעות שלאחר רעידת האדמה. שימו לב: נסיגת ים חזקה ופתאומית (שפל), היא סימן לצונאמי מתקרב.

הנחיות נוספות:

אין להשתמש במעלית בזמן רעידת אדמה ולאחריה.

במידה שאפשר, סגרו את המפסקים הראשיים של החשמל והגז.

היו מוכנים לרעידת אדמה נוספת. רעידות כאלה מופיעות דקות או ימים לאחר הרעידה הראשונה ועלולות למוטט מבנים.

אין להיכנס למבנים שניזוקו בשל רעידת אדמה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

היה ראוי לצרף את דברי ה 'פרי האדמה' ש"לא נשמע ולא ישמע שהזיק מפולת או רעש לגופי בני אדם בירושלים"

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture