Nati Shohat/FLASH90

תחקיר: כך התחזו האיראנים לחרדים כדי לעודד אלימות נגד ערביי ישראל

בימי מבצע "שומר החומות", כשבישראל גבר המאבק בין יהודים לערבים, הקימו איראנים קבוצות ברשתות החברתיות בהם הפיצו תוכן אנטי-אסלאמי שמטרתו "לתדלק" מלחמת דת תוך "ליבוי פחד, שנאה וכאוס" • הקבוצה טירגטה חרדים וימניים

תחקיר של ה-BBC ומיזם "פייק ריפורטר", שפורסם הבוקר (חמישי) העלה כי המשטר באיראן הקים קבוצות "חרדיות" ברשתות החברתיות, בזמן מבצע "שומר החומות", ובה הפיץ תוכן אנטי-אסלאמי תוך עידוד לפעילות אלימה נגד ערביי ישראל.

לפי התחקיר של פייק ריפורטר, מיזם מחקר שהוקם על ידי חוקרים, מומחי רשת ואקטיביסטים, מטרת העמוד הייתה "לתדלק" מלחמת דת תוך "ליבוי פחד, שנאה וכאוס". על פי התחקיר, הקבוצה טירגטה ארגוני ימין קיצוני וציבור חרדי.

מבצע התעמולה, שאושר כאיראני גם על ידי חברת פייסבוק, הושק דווקא כאשר האלימות בין אזרחיה היהודים והערבים של ישראל הגיעה לנקודת רתיחה בימי מבצע "שומר החומות" בעזה. האיראנים הקימו מותג חוצה-פלטפורמות בשם "אדוק – האיחוד הדתי הווירטואלי למען הקהילה הדתית", ושילבו במסריו תכנים דתיים ופוליטיים שרובם גנובים ממשפיעני רשת.

התכנים מופנים לקהילה החרדית-לאומית ולתומכי תפיסת מאיר כהנא בישראל, וכוללים: לגלוג והשפלת האסלאם; האדרת איתמר בן גביר ומסריו; עידוד אלימות נגד ערבים; סרטוני אלימות בין אזרחים ערבים ויהודים בישראל; והתקפה על הממשלה החדשה, ובפרט על ראש הממשלה, נפתלי בנט.

הקבוצה האיראנית המשיכה לפעול עד לאחרונה כאשר הפיצה את הסרטון ובו העימות בין חבר הכנסת איתמר בן גביר עם מאבטחים ערבים כשהוא שולף אקדח. מעל הסרטון כתב המפעיל האיראני של הקבוצה – ״חבל שלא נתן לו אחד בראש".

מפייק ריפורטר, מיזם שהוקם על ידי חוקרים, מומחי רשת ואקטיביסטים, נמסר: "האיראנים אינם בוחלים באמצעים, מעודדים אלימות ושנאה, ונראה שישמחו לראות כאן מלחמת דת. נדרש שיתוף פעולה של המדינות הדמוקרטיות בעולם ולחץ על חברות הטכנולוגיה לייצר מרחב רשת בטוח שישמור על הציבור ועל דמוקרטיות מפני ישויות וגורמים זדוניים".

בפייסבוק הגיבו לתחקיר: "מדובר בניסיון של האיראנים להקים מחדש קבוצות ועמודי פייסבוק שאת חלקם הסירה החברה עוד בחודש מארס אשתקד".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו