ועדת חקירה בעניין האזנות הסתר כבר הוקמה – ולא הועילה בכלום

Yonatan Sindel/Flash90

ועדת חקירה על האזנות סתר? ועדה אחת כבר הוקמה ולא הועילה בכלום

הדרישה הציבורית בישראל היא להקים ועדת חקירה שתבדוק את השימוש הבלתי חוקי שעשתה המשטרה עם תוכנת הריגול פגסוס נגד שורה של אנשים, אך מתברר כי כבר לפני 15 שנים הוקמה כזאת ועדה - שהמלצותיה פשוט מוסמסו

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

גם הפוליטיקאים, ובטח בציבור, ישנה דרישה ותמיכה רחבה להקמת ועדת חקירה בנוגע לפרשיית NSO והפריצה הבלתי-חוקית של המשטרה לטלפונים של אזרחים תמימים. אלא שמסתבר כי דרישה להקמת ועדה כזאת הייתה כבר לפני 15 שנים!, אלא שמסקנותיה מוסמסו. כך דווח הבוקר (רביעי) ב'ישראל היום'.

ועדת החקירה מלפני 15 שנים הייתה ועדת חקירה פרלמנטרית אמנם ולא ממלכתית, אבל במשך שנתיים היא בדקה את נושא האזנות הסתר (אז עוד לא ידעו מה זה פגסוס ו-NSO), ולבסוף גם נתנה המלצות מפורטות. אלא שכאמור, דיוני הוועדה על 34 עמודי המלצותיה – נשכחו מאחור. מבחינת ההמלצות עולה כי אם היו מתקבלות ומיושמות בשטח כבר אז – פרשיית פגסוס יכולה הייתה להימנע.

הוועדה המליצה בין היתר על עיבוי מערך הפיקוח בתוך המשטרה, לרבות הכנסת שלבי בקרה בהליך הפנים-משטרתי. בנוסף, הוועדה המליצה לחייב את המשטרה בהכנת מדדי איכות לבחינת צווים להאזנת סתר שיועברו לבית המשפט בצמתים שונים של ההליך, וכן דרישות שונות שמטרתן צמצום מספר השופטים העוסקים במלאכה וחיובם בהכשרה מיוחדת לעניין זה.

בזמן דיוני הוועדה חוק האזנת סתר, אשר אוסר בכללי האזנת סתר ושימוש בידיעה או בתוכנה של שיחה שהושגו על ידי האזנת סתר – היה כבר מחוקק ובתוקף, אלא שכמו שהתברר לנו בפרשיית פגסוס, החוק לא כולל את כל האפשרויות ומאפשר למשטרה לנצל מספר פרצות בחוק.

חברי הוועדה הורכבו למעשה מחברי ועדת החוקה בכנסת, ועמד בראשה יו"ר ועדת החוקה דאז ח"כ מנחם בן שושן שמתח ביקורת על הגופים הממשלתיים שסירבו לקבל את המלצות הוועדה: "לפני שנתיים ביקשתי להקים ועדה שתחקור את עניין האזנות הסתר ודרכי הביצוע שלהן. התגובות של גורמים ממשלתיים היו נוקשות בסירובן, ולא נענו לבקשה. מליאת הכנסת, לעומת זאת, נענתה לפנייתי בחיוב והורתה על הקמת ועדת חקירה בנושא. אז נטען כי מאחורי ההחלטה להקמת צוות חקירה מסתתרים שיקולים פוליטיים כאלו ואחרים".

גורמים במערכת הפוליטית שמכירים את עבודת הוועדה אמרו כי "בזמן שנשמעות זעקות להקמת ועדת חקירה, ראוי לעדכן את הנוגעים בדבר וגם את אזרחי ישראל כי ועדה כזו אכן התקיימה כבר לפני שנים, עוד חזון למועד, ונתנה את מסקנותיה. עם זאת, פרשת פגסוס המזעזעת שהיכתה בעוצמה כזו מלמדת שבמשטרת ישראל לא למדו או הפנימו דבר ממסקנות הוועדה".

"מסקנות הוועדה שתקום נכתבו כבר בשנת 2009, אולם במשטרה העדיפו להתעלם ולפעול עצמאית ללא פיקוח. היו המלצות לתיקוני חקיקה, אולם היה מי שהעדיף לעבוד במחשכים". לדבריו, "ועדה הוקמה, מסקנות הוגשו, ובמשטרה צפצפו. עובדה זו מובילה לחובה להעלות את רמת הוועדה לוועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט. מסקנות שיוגשו על ידי ועדה שתוקם על ידי גורם פוליטי, ימוסמסו כמו אלו", הוסיף גורם אחר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture