קולות בדגל התורה נגד הצטרפות לקואליציית ברקת

"זוהי הדרך היחידה לחשוף את המניעים של סיעת 'בני תורה' ניתן להם להתמודד לבד עם גל חילולי השבת ואירועי השחץ כך הסיעה הזו תאבד את הלגיטימציה" • גלגל חמישי

מי יוזמן ראשון לחדרי המשא ומתן עם ברקת? איזה תפקידים תקבל ש"ס? ולמה קולות עקשניים בדגל התורה מעדיפים להישאר באופוזיציה? • וגם: שאלת התפקיד הבכיר מה אומר הסכם הבחירות בין יוסי דייטש ליצחק פינדרוס • הכל על הדרך רצופת המכשולים של החרדים לשותפות שלטונית בירושלים.

חמישה ימים לאחר שההימור של ש"ס ודגל התורה על ראשות עיריית ירושלים כשל, מתפנים חברי הסיעות החרדיות בעיר לערוך בקרת נזקים: היום (ב) צפויה סיעת 'יהדות התורה' בעיריית ירושלים להתכנס לישיבת סיעה ראשונה, במהלכה יתקבלו שורת החלטות הנוגעות לניהול המשא ומתן הקואליציוני מול ראש העיר הנבחר, ניר ברקת.

הסיעות הראשונות שהוזמנו לנהל מו"מ קואליציוני הן המפלגות שתמכו במופגן במועמדותו של ברקת, יחד עם סיעת 'בני תורה', שהריצה מועמד עצמאי לראשות העיר וחיבלה בסיכוייו של משה ליאון לכבוש את כיכר ספרא. כבר ביום חמישי הגיעו נציגי סיעת 'בני תורה' לישיבת משא ומתן ראשונית בלשכת ברקת וככל הנראה תקבל הסיעה תפקיד של סגן ראש עיר בשכר, זאת למרות שבאמתחתה מנדט אחד בלבד.

בין אם היה הסכם חתום על נייר עם 'בני תורה' ובים אם היה מדובר ב'תורה שבעל פה', לשבחו של ברקת ייאמר כי הוא עמד בהם במלואם, ועל הדרך תקע סכין בגבה של מפלגת 'דגל התורה' שלא תמכה בו בבחירות האחרונות.

בימים האחרונים נפוצו שמועות על כך שמלבד תפקיד סגן ראש העיר תקבל סיעת 'בני תורה' גם את האגף לחינוך חרדי, אגף שהיה בקדנציה האחרונה בשליטת יו"ר סיעת 'דגל התורה' בירושלים, יצחק פינדרוס. על פי אותם מקורות, גם יהושע פולק, איש שלומי אמונים לשעבר שערק לשורותיה של מפלגת 'בני תורה' במהלך הבחירות האחרונות, אמור להתמנות למנהל האגף. אך ממידע שהגיע לידי 'משפחה' עולה כי על שרשרת השמועות הללו, ניתן לומר את מה שאמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: החלק הראשון לא היה, החלק השני לא יהיה. ל'משפחה' נודע כי סיעת 'בני תורה' תוכל לבחור בין שני תיקים: תרבות חרדית וח"ן חרדי. שני תיקים בעלי חשיבות משנית.

לתיק תרבות חרדית יש יותר משמעות בשל העובדה שמי שמחזיק בו קובע אלו אירועים חרדיים ימומנו על ידי העירייה. כך אם עד היום מומנו אירועים שזוהו עם 'דגל התורה', מעכשיו התמונה יכולה להשתנות, ואירועים אחרים יתוקצבו. אולם בשלב זה לא ברור האם המפלגה תרצה לקחת עליה את התיק הזה.

ומה תקבל יהדות התורה? אם הדברים תלויים בניר ברקת, יהיה צילום מצב, ו'יהדות התורה' תקבל אותם תפקידים ומשרות שבהם החזיקה בקדנציה הקודמת. התפקיד הבכיר יהיה תיק חינוך חרדי, הבאים אחריו שיפור פני העיר, תחבורה ציבורית תברואה ועוד.

הפירורים של דגל

תוצאות הבחירות שקרעו את הציבור החרדי לגזרים, נטרלו את האופציה לגבש גוש חוסם שבו יהיו חברות המפלגות החרדיות והימניות במטרה למנוע מראש העיר להקים קואליציה בלי שימולאו כל דרישותיהן. בעקבות המחלוקות, מבינות כל הסיעות כי אין כל ערך לסיכומים, והמירוץ לקואליציה מעולם לא נראה כל כך תזזיתי.

הראשונה שתוזמן ללשכת ברקת תהיה ככל הנראה סיעת ש"ס. מגעים ראשונים כבר החלו, ונראה שיו"ר המפלגה אריה דרעי מעדיף לגמור את העניין כמה שיותר מהר, ולהותיר את הסיפור מאחוריו. אם ש"ס תהיה זו שתחתום ראשונה, היא צפויה ליהנות משדרוג משמעותי בכוחה, ולקבל תפקידים ביצועיים שישביעו את הרעב של החברים החדשים בעירייה. ש"ס גם הגדילה את כוחה בבחירות האחרונות מה שיעזור לניר ברקת לתת להם עדיפות בחלוקת התיקים.

רק אחרי שחלוקת השלל הראשונית תושלם תוזמן סיעת 'יהדות התורה' לחדרי המשא ומתן. בימים האחרונים נשמעים לא מעט קולות בסיעה – בעיקר בחלק ששייך לציבור הליטאי – שלפיהם אין כל סיבה לרוץ לקואליציה של ברקת. "אחרי שהוא יצרף את ש"ס ובני תורה, הוא יקרא לנו לבוא ללקט את הפירורים? אין שום היגיון להיכנס לקואליציה שכזו.

"אם לא נהיה השותפים הבכירים – עדיף לשבת באופוזיציה ולמרר את חייו של ראש העיר", אומר לנו בכיר ב'דגל התורה'. שלא לייחוס הוא מוסיף כי זוהי הדרך היחידה לחשוף את המניעים של סיעת 'בני תורה'. לדבריו, בעיר כמו ירושלים יש לא מעט חילולי שבת שאותם מנעו נציגי 'יהדות התורה'. אם אלו יישבו מחוץ לקואליציה, ייאלץ חיים אפשטיין להתמודד לבדו עם גל חילולי השבת, אירועי השחץ ושאר המרעין בישין. "אז יקרה אחד מהשניים: או שסיעת 'בני תורה' תאבד את הלגיטימציה הציבורית שלה בעקבות השותפות שלה עם מחללי שבת, או שאפשטיין ייאלץ לפרוש מהקואליציה. שני התרחישים – מצוינים", הוא מסביר את הסיבות שעלולות להביא את יהדות התורה להישאר באופוזיציה.

עונת הספינים

אבל למרות הכל, נראה שנציגי הציבור שיושבים שנים ארוכות בקואליציה יתקשו לעמוד בפיתוי ויצטרפו בסופו של דבר לקואליציה של ברקת. ההצטרפות לקואליציה נובעת בעיקר מהעובדה שלנציגי 'אגודת ישראל' אין סיבה שלא להצטרף לקואליציה, לאחר שהחליטו לשבת על הגדר בבחירות. מכיוון שדגל התורה לא יכולה לכפות על חברתה להצטרף אליה לאופוזיציה, ההערכה הרווחת היא כי בסופו של דבר גם הנציגות הליטאית תצטרף לקואליציה.

ההסכם בין הסיעות קובע כי מי שיקבל את התפקיד הבכיר יהיה יצחק פינדרוס, העומד בראש סיעת 'דגל התורה'. ההסכם קובע כי אם הסיעה תקבל את תיק תכנון ובניה, יקבל אותו יוסי דייטש, אך בעקבות ההפסד של ליאון, התיק יישאר בוודאות בידי קובי כחלון איש מפלגתו של ברקת, מה שיאפשר לפינדרוס להמשיך ולהחזיק ככל הנראה בתיק חינוך חרדי ולדייטש ככל הנראה להחזיק בתפקידיו הנוכחיים.

הגישושים רק החלו, כעת תחל עונת הספינים, בעוד שלושה שבועות תקום קואליציה חדשה, ולנציגים החרדים נותר רק להתפלל.

 

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו