שינויים בכוחות הרפואה לקראת המערכה העתידית: "טיפול יותר מהיר- ויותר קדימה"

חיל הרפואה פתח במהלכים משמעותיים כדי להתאים את כוחותיו בגדודים הלוחמים לשדה הקרב המשתנה • מטפלים מומחים נוספים יצטרפו לכוחות, כלים מיוחדים ישפרו את הפינוי והחילוץ, וגם הרופאים ידעו לתפעל את המאג

השינוי הדרמטי בשדה הקרב העתידי גולש גם למערך הרפואה הקרבית: כיוון שכיום הגדוד הלוחם עלול להתפצל בין סמטאות בנויות, ולהיעלם מן העין בתוך יער סבוך, נדרש שינוי עמוק גם בתפישת ההפעלה של הטיפול הרפואי בשטח, והפינוי ממנו. בעקבות כך הוטמעו בתקופה האחרונה מספר שינויים מהותיים בכוחות הרפואה של גדודים קרביים.

השינויים הינם רחבי יריעה- לכל גדוד בצה"ל התווספו שני מטפלים בכירים, רופא או פרדמיק, שיאפשרו את פיצול הצוות הרפואי לחוליות קטנות. כך למשל יוכלו רופא וחובש להצטרף לפלוגה בודדת, הנשלחת להשמיד עמדת גרילה. יתר על כן, נלמד בצוותי רפואה מסוימים חילוץ מכלים של חילות אחרים.

"לפרוס מוקד טיפול אחד בלבד בדמות תאג"ד (תחנת איסוף גדודית- בה מטפלים בפצועים), ולהתנייד בנגמ"שים זה כבר לא מספיק- עלינו להסתגל לצורת הלוחמה במסגרות קטנות, תוך שאנחנו עדיין ממשיכים להיצמד לכוחות הלוחמים", סיפרה לאתר צה"ל סרן ד"ר סשה סטנובסקי, קצינת הרפואה של עוצבת "סער מגולן".

קרא עוד:

[postim]

למערך החי"ר צוותו ריינג'רים קרביים שישמשו אותם לפינוי פצועים מהיר, להיכן שנגמ"שים לא מגיעים. "כל התהליך ייקצר את הפינוי ויביא את הסיוע קדימה, לחזית החדשה", הדגיש קצין הרפואה של גולני, סרן גילעד שפיגל.

זירת חילוץ מורכבת יותר

אחת הבעיות של מערך הרפואה, שנלמדה מלבנון השנייה, היא שבמלחמה הבאה יילחמו החיילים במקומות שקשה להגיע אליהם, מתחת לקרקע או מעליה, והחילוץ מהם יהיה מורכב. "בלבנון מדובר על שטח הררי וסבוך, בעזה זה מנהרות ומבנים", העיד סרן גילעד שפיגל.

סרן שפיגל לוקח בחשבון כי אם שם יילחמו- שם גם עלולים להיפצע. לכן, הרפואה הקרבית עמלה על פיתוח יכולת חילוץ מתקדמת. כאן באים לידי ביטוי אמצעים המתאימים לתוואי השטח, כמו ריינג'רים המשמשים לפינוי פצועים גמיש ומהיר, ואלונקות המתחברות למסוק שיכנסו בהמשך לשימוש. אותה אלונקה בעלת כבל ההרמה יכולה לשמש גם כדי לחלץ פצוע ממנהרת טרור.

צהל אלונקה

"מדברים היום על זירת קרב מורכבת בהרבה, כשגדודי החי"ר והשריון מתפצלים ועלולים להתפרש רחוק מכוחות אחרים", הבהירה סרן סשה. "לאחרונה נכנס בחי"ר עניין של חוליה רפואית. פעם דיברו על תאג"ד אחד, והיום כבר מפצלים אותם בין ארבע הפלוגות של הגדוד, וכך הטיפול הרפואי ניתן יותר מהר ויותר קדימה", המשיך ואמר סרן שפיגל. "השינוי התאפשר הודות לצירוף גורמים רפואיים במילואים, שיתגייס בחירום", הוסיפה סרן סשה.

אימונים רפואיים אינטנסיביים

את החובשים מתרגלים ביתר אינטנסיביות בהגנה עצמית, כך מעידה סרן סשה. כדי להבין את הצורך של הצוותים הרפואיים באימון לוחמה, צריך להבין תחילה כי במלחמה הבאה ייטשטש הגבול בין חזית לעורף, וכמוהו, תיטשטש גם האבחנה בין לוחמים לתומכי לחימה. לזאת יש להוסיף את דעתם של קצינים בכירים בפיקוד הצפון, המעידים כי מטרת החזבאללה בעימות הבא בלבנון תהיה פגיעה מקסימלית בישראלים. "אנחנו מבינים שהם כוח אג"מי לכל דבר ועניין, וזה שיש להם מגן דוד על הצד של הזרוע, לא הופך אותם למוגנים. אימנו אותם בירי ובשימוש במא"גים", ציינה הקצינה מעוצבת "סער מגולן".

צהל פצוע

מאפיין בולט נוסף של צורת הקרב העתידית הוא שיתוף פעולה מובנה וצמוד בין חילות השדה, שיפעלו כצוות קרב פלוגתי או גדודי. מדובר בכוחות שריון, חי"ר, הנדסה, תותחנים ואיסוף קרבי. "היום כבר אין דבר כזה קרב שריון נקי. התאג"ד והפינוי של השריון למדו לחלץ מפומ"ות (פורצי מכשולים הנדסיים) ונמ"רים של כוחות החי"ר, ומכל הכלים שמשתתפים איתם בקרב- זו הסתגלות של הזמן האחרון", הסבירה סרן סשה.

בחודש שעבר התאמנו צוותי הרפואה של שתי החטיבות, כשבין הכשירויות תורגלו גם חלק מהטקטיקות החדשות. במקביל, מתאמנים על שיפור הכושר הפיסי של החיילים. "האתגר הוא שונה לגמרי ברגע שאתה לא מגיע עם רכב עד הפצוע אלא מצטרף לחולייה רגלית. יש לך אתגר פיסי מאוד גדול", הוסיף. בחטיבה מטמיעים את השינוי גם בתפישת המ"פ הלוחם. " אנחנו מסגלים את המפקדים לזה, המ"פ לא היה רגיל שיש לו רופא איתו בפלוגה", סיפר.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו