פינוי מעלה רחבעם: 8 מבנים נהרסו וכ-5 פעילים נעצרו

בעקבות "בג"ץ ששת המאחזים" פעלו אמש כוחות המינהל האזרחי להריסת המאחז 'מעלה רחבעם' • למרות צו בית משפט שלא לפעול בהליכים בלתי הפיכים החליטו מפקדי הכוח במקום לצמצם את הפרשנות ולהרוס את הבתים

בתום יום של עימותים, החלו כוחות צה"ל, מג"ב, משטרת ישראל והמנהל האזרחי, לעזוב בעצלתיים את אזור היישוב מעלה רחבעם, במזרח גוש עציון.

הכוחות הרסו 8 מבנים, ועצרו כ5 אנשים. מארגון חננו המסייע משפטית לעצורים, נמסר לסוכנות תצפית כי כל העצורים הם בגירים בגילאי שנות ה-20 המאוחרות וה-30 לחייהם. עוד נמסר מארגון חננו כי בין העצורים גם זוג נשוי.

במהלך היום אירעו עימותים בין נאמני ארץ ישראל לכוחות המשטרה ומג"ב. מספר תושבים דיווחו לסוכנות תצפית על אלימות קשה ובלתי מגמתית שהופעלה כנגדם. באזור מעלה רחבעם הוקמו מחסומים שעיכבו אנשים מלהגיע לבתיהם ולמקום עבודתם.

קרא עוד:

[postim]

בעקבות תיעוד שהעבירה סוכנות הידיעות תצפית לתקשורת של שוטרים כאשר הם ללא תגי זיהוי בניגוד לחוק, התעורר רעש בדיון הבוקר בוועדת הפנים בכנסת, שדנה בנושא מדד האלימות הלאומי וחיזוק הביטחון האישי, כאשר ח"כ זבולון כלפה שאל את השר לביטחון פנים על התופעה החמורה "בדקות אלה יש אנשי משטרה במעלה רחבעם שיצאו לגרש יהודים ללא תגים, איך אתה מטפל בעניין הזה אדוני השר?"

ח"כ הגב' סטרוק הוסיפה והקשתה על השר באומרה: "שוטר ללא תג הוא כמו מסיכה ששודד שם על הפנים במהלך השוד. חוק התגים שהוועדה הזו החילה עליו דין רציפות תקוע בוועדת שרים בגללך. אנו מצפים ממך לטפל בבעיות הפשיעה החמורות כמו פרוטקשן ומטענים בערי ישראל ולא להקים ימ"ר מיוחד לטיפול רק בעבירות לאומניות מהצד היהודי. הטיפול צריך להיות לפי חומרת העבירות ולא לפי האווירה התקשורתית".

על כך השיב השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ: "שוטרים ללא תגים פועלים בניגוד להנחיות. הנושא ייבדק. אני חושב שכל שוטר צריך לשים תג ויש מפכ"ל שיפקח על הדברים. כל תלונה של אלימות שוטרים צריכה תיבחן במח"ש"

מעלה רחבעם כמשל

במאחז מעלה רחבעם שבמזרח גוש עציון, נערכו אמש לקראת היומיים האחרונים בהם על פי לוחות הזמנים שקבע בג"ץ למנהל האזרחי, בעתירה המכונה "בג"ץ ששת המאחזים", נצפה כי כוחות הביטחון יהרסו בתוך שבועיים שמונה מבנים במעלה רחבעם. על פי הערכות שונות של גורמים בהתיישבות, הפינוי יתרחש באור יום, ובתוך שעות, כפי שאכן אירע.

כזכור, בשנת 2007 עתרה תנועת שלום עכשיו בדרישה לאכוף את צווי התיחום ולהרוס את המבנים במספר מאחזים בהם מעלה רחבעם.

בשנת 2013 קבע בג"ץ מועד סופי להריסה של מבנים בחלק ממאחזים אלו, כאשר על רובם של הקרקעות והמבנים באותם המאחזים אין אף תביעת בעלות, ועילת ההריסה הנה אך ורק היותם כביכול על שטחי B. בין המבנים המיועדים להריסה במעלה רחבעם ישנם גן ילדים אליו מגיעים ילדים ממעלה רחבעם ומיישובים סמוכים, עמדת תצפית צבאית החולשת על האזור, וכן בתי משפחות, בהם משפחות של קציני מילואים.

כבר שלשום, בשעות הערב והלילה, החלו להגיע לאזור גוש עציון, נאמני ארץ ישראל מכל רחבי יהודה ושומרון, זאת במטרה לשבש ככל הניתן את הפינוי וההרס הצפויים. חלק מפעילי הימין שהגיעו ליישוב, עסקו בשעות הבוקר בהכנות לחסימת הציר המוביל ליישוב, על מנת לעכב את הכוחות שיגיעו למקום.

המאבק המשפטי

בעוד כוחות מג"ב משטרה ומנהל אזרחי, נערכים סביב הבתים המיועדים לפינוי לפני תחילת ההרס, נעצר לפתע הפינוי בצו בג"צ, לסוכנות תצפית נודע כי הצו הוצא לאחר שתושבי המקום הציגו לבית המשפט תיעוד המעיד על רכישת הקרקעות.

אך כעבור דקות מועטות הוציאה דוברות בתי המשפט הודעה כי מתן צו על תנאי בעניין מעלה רחבעם לא היה ולא נברא, אך עם זאת מהמועצה האזורית עציון התעקשו לטעון כי הם ביצעו את הרכישה, וכי הוצא צו ביניים לעצירת ההרס. מח"ט עציון אל"מ עמית ימין התעקש לקבל אישור מפורש מרמ"ש איו"ש לביצוע ההרס לאחר השמועות בגין הצו.

על פי הניסוח המשפטי אותו נקט בית המשפט. מדובר בהמלצה שלא להרוס "לא לנקוט בצעדים שיגרמו לתוצאות בלתי הפיכות". אך לא הוראה שלא להרוס. כאמור, המנהל האזרחי ומשרד הביטחון התעלמו מהמלצת בית המשפט, והרסו את הבתים.

הצו

המתנחלים כאובים

ראשי המתנחלים אינם מבינים הכיצד ייתכן שבו בזמן שהמפלגה המתיימרת לייצג אותם מהווה צלע איתנה בקואליציה- מעזים גופי הממשל השונים לפעול נגדם ביד קשה, ואילו חברי הכנסת של 'הבית היהודי' מסתפקים בגינוי כזה או אחר.

ראשי שדולת א"י בכנסת מסר כי "הרס הבתים במעלה רחבעם הוא שיא של אכיפת חוק מפלה ודראקונית, שמתבטאת בצווי התיחום, צוים שגובשו ונחתמים אך ורק נגד יהודים. גם העובדה שהצלחנו למנוע את הריסת הרוב הגדול של המאחזים המתוחמים, אינה מצדיקה את ההרס המתבצע כעת. נפעל לביטולם של צוי התיחום כמו גם לכל אכיפה מפלה".

ראש המועצה האזורית גוש עציון דוידי פרל אמר כי " כל הריסת בתים היא ביטוי לחולשה ולרפיון באחיזתנו בארץ ישראל" לדבריו "הגיעה העת להכריז קבל עם ועולם על ריבונותנו על הארץ הזאת".

ממועצת יש"ע נמסר לסוכנות תצפית בתגובה: "הרס בתים הוא מעשה חמור בעיקר לאור העובדה שממשלת ישראל דורשת מהרשויות אחריות על הבניה אך לא נותנת לנו כל סמכויות. מצד אחד ישנה קריאה חוזרת ונשנית מההתיישבות לערוך תוכניות בניה מסודרות ולהסדיר את המבנים, אך מאידך משרד הביטחון וראש הממשלה מייבשים את וועדות התכנון במנהל האזרחי ואת מכרזי הבניה".

"אנו קוראים לראש הממשלה: לא תוכל להקפיא ולייבש. עליך לבחור בין בניה מוסדרת ומתוכננת שאותה אתה מייבש כעת, לבין המשך עימותים עם ההתיישבות"

צילום: AFP

צילום: שריה דיאמנט-סוכנות תצפית
תמונה3 (1)

תמונה4 (1)

תמונה5 (1)

תמונה6

תמונה7

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יש מדרש, אינני זוכר אותו כלשונו, אבל התוכן הוא כך: שבגלל שלא נותנים שכר לומדי תורה בגלל זה נעקרים יישובים !!
מה לא קיצצו כאן בארץ ללומדי התורה? והכל כשהבית היהודי בקואליציה. יש פלא שקורים כאלו דברים???

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו