השעות נוקפות וחוסר הוודאות גובר, סיכום היום החמישי

היום החמישי עבר חלף לו ועדיין כולנו מחכים לאות חיים: "ההורים חזקים ומרשימים" בנתיים הרחיב צה"ל את פעילותו בגדה, אבל חוסר ודאות עדיין אופף את המשפחות שנפגשו לראשונה בנוף איילון. יעלון: "החמאס ישלם מחיר כבד". סיכום עוד יום דרמטי ומורט עצבים ללא בשורות.

איפה החטופים:
חמישה ימים חלפו מאז חטיפתם של הנערים אייל יפרח, גיל-עד שער ונפתלי פרנקל בגוש עציון, וככל שנוקפות השעות כך גובר חוסר הוודאות. חרף ההכרזה של בנימין נתניהו בתחילת השבוע, אף ארגון לא לקח אחריות לאירוע עד כה, סימן חיים לא התקבל, חמאס ממשיך להכחיש קשר, ובהתאם מתפזרת פעילות צה"ל על אזורים שונים ונרחבים בגדה. היום (ג') ביצעו החיילים סריקות נרחבות בין כפרים ובודקים בורות מים, בארות, מערות ומרתפים. עם זאת, בישראל שוללים אפשרות של יציאה למבצע בסגנון "חומת מגן" וההתמקדות כעת היא בפעילות היקפית מודיעינית מוכוונת משימה.

גורמי ביטחון, החטופים בגדה:
ההנחה היא שהחוטפים לא הצליחו להעביר את שלושת הנערים לרצועת עזה, ושהם מסתירים אותם בחיים בשטחי הגדה המערבית. ולכן, מאז יום שישי נסרקו יותר מ-700 בתים, בדגש על בתי פעילי החמאס, נבדקו יותר ממאה מערות והונח "כתר" על העיר חברון והסביבה.

המעצרים נמשכים:
בימים האחרונים עצרו כוחות הביטחון למעלה מ-200 פעילי חמאס, אך לפי שעה העצורים משחקים את המשחק היטב. זו מלחמה מוחות שדורשת זמן, סבלנות אך ביקר מאמץ ויצירתיות. "בכל מקום שבו מעורבים בני אנוש, יש טעויות", אמר הערב גורם ביטחוני בכיר. "אנחנו מחכים לטעות אחת קטנה, לאדם אחד שיפתח את הפה, כדי לסגור מעגל – וזה יקרה במוקדם או במאוחר"

נתניהו בפגישה עם טוני בלייר:
ראש הממשלה בנימין נתניהו אומר כי החטיפה האכזרית של שלושת הנערים הישראלים חושפת את הפנים האמתיות של חמאס שאינו מחויב רק לרצח ישראלים, אלא גם לחטיפת ילדים, כדבריו.

בפתח פגישתו עם שליח הרביעיה הבינלאומית למזרח התיכון טוני בלייר אמר ראש הממשלה נתניהו כי על הקהילה הבינלאומית לגנות את חמאס על פעולות הטרור שלו, לתמוך בזכותה של ישראל להגנה עצמית ולקרוא לנשיא עבאס לסיים את הברית עם חמאס. הקבינט המדיני בטחוני התכנס היום לדיון שנמשך שלוש שעות בסיומו הוחלט על הקשת תנאי מאסרם של אסירי חמאס הכלואים בישראל, ובדיקה של היועץ המשפטי לממשלה אם ניתן לגרש בכוח את בכירי חמאס משטחי הרשות הפלסטינית לשטח רצועת-עזה.

יעלון מאיים:
קודם לכן קיים שר הביטחון משה (בוגי) יעלון הערכת מצב בהשתתפות בכירים בצה"ל, שב"כ ומתאם הפעולות בשטחים, שבסופה אמר כי "חמאס ביהודה ושומרון ישלם מחיר כבד מאוד בעקבות החטיפה".

הודעת הפלגים בעזה:
מוקדם יותר הערב כינסו הזרועות הצבאיות של הפלגים הפלסטיניים מסיבת עיתונאים קצרה בעזה. אף שהמשיכו להימנע מלקיחת אחריות, הם שיבחו את החוטפים במשימתם שנועדה לשחרר אסירים ונציגיהם אמרו: "אנו תומכים בכל מאמץ שנועד לשחרר את האסירים, אנו לא נשב בחיבוק ידיים לנוכח ההסלמה ביו"ש" איימו.

פגישת המשפחות:
בינתיים נפגשו הבוקר לראשונה משפחות הנערים בבית משפחת פרנקל ביישוב נוף איילון. מעבר להן, ואף שזרם הפוליטיקאים הידלדל במהלך היום, עדיין נאלצו השומרים שהציב היישוב להדוף בנימוס את עשרות האזרחים שהגיעו מכל חלקי הארץ וביקשו להיכנס לבית משפחת פרנקל כדי להביע תמיכה הזדהות. רבים מהם עזבו אחרי שהשאירו פתקים ומכתבים לבני המשפחה. עם זאת, אחת לכמה דקות עצר רכב בסמוך לבית ופרק חבילות מזון ששלחו תושבים מכל רחבי הארץ.

זרם האורחים לא פוסק:
בין הבאים היה תושב אזור הדרום, שביקש לספר להורים על היכרותו עם נפתלי: "לפני כשנה, בגלל קושי כלכלי, פניתי לישיבת מקור חיים וביקשתי סיוע כספי. בלי לחשוב פעמיים הוא הכניס יד לכיס ונתן לי 100 שקל. ככה, בלי לחשוב פעמיים. כשראיתי את התמונה שלו בתקשורת ישר זיהיתי אותו. כזה ילד טוב, באתי לספר להורים איזה ילד יש להם"

חיים מבני ברק הגיע עם בניו ועם מכתב מהגאון רבי יצחק זילברשטיין, "הרב כתב מכתב לשלוש המשפחות ובו ציין שכל הציבור מתפלל בעבור בניהם, בלי חלוקה לזרמים ועדות. אני התנדבתי להעביר את המכתב כדי להביע גם את ההזדהות האישית שלי".

דובר היישוב רמי ליבר: "אנחנו מקבלים המון פניות מהציבור שרוצים לעשות פעולות, כנסים וכולי. את חלקן אנחנו מקבלים, כמו עצרת התפילה במודיעין, אבל רבות אנחנו נאלצים לדחות באדיבות".

השכנים בטלמון נחלצים לעזרה:
משפחת שער יצאה בבוקר מהיישוב טלמון לפגישה בנוף איילון, ואחרי שחזרה הסתגרה בביתה. חבריהם ליישוב ממשיכים לעטוף ולדאוג להם, ובזמן ששהו מחוץ לטלמון הגיעו השכנים לנקות את החצר, כיסחו את הדשא והוציאו גזם. בסמוך לבית הציבו ילדי היישוב שלטים שעליהם נכתב "שובו אחים", "מצפים לשובכם", "רחל מבכה על בניה", "שובו בנים לגבולם".

ביקור המפכ"ל:
בשעות אחר הצהריים הגיע מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו לבקר את המשפחה. לפי גורם שנכח בבית, הוא סקר באוזניהם את פעילות המשטרה ואחר כך דיבר איתם בחדר צדדי זמן רב. דנינו סירב לענות לשאלות עיתונאים ושוטריו ניסו למנוע מצלמים לתעד אותו מגיע.

גם תומכי חמאס מתנגדים לחטיפה:

גם השייח סאלם אל ראזל ביקר את המשפחה וסיפר לאחר מכן: "הגעתי להביע תמיכה במשפחה החזקה הזאת. חבריי ואני נלך גם למשפחות אחרות. נקווה שהילדים יהיו פה חזרה במהרה ונחגוג בשמחה. איש מאיתנו לא מסכים לחטיפה של ילדים קטנים. לא המגזר הבדואי וגם לא תושבי שטחים רבים שאני מדבר איתם, שחלקם תומכים בחמאס.

גם חבר הכנסת לשעבר איוב קרא הגיע לבקר את משפחת שער, עם שייח תושב עוספיה. ולאחר מכן התייחס קרא לדברים שאמרה ח"כ חנין זועבי, ולפיהם החוטפים אינם טרוריסטים: "אם הייתי ראש ממשלה הייתי משנה את חקיקה כך שייפסק הניצול הציני של הדמוקרטיה בישראל. אם היא הייתה אומרת את זה בעזה היו מוציאים אותה להורג".

בטלמון ביקר גם אביו של החייל המנוח מג'די חלבי מדלית אל-כרמל, שנעדר במשך שבע שנים עד שגופתו נמצאה ב-2012. "הגעתי לחזק את המשפחה", אמר. "אני ושיחים נוספים מכל העדה הדרוזית מחזיקים להם אצבעות ומתפללים שכל הילדים יחזרו בשלום. אנחנו סומכים על זרועות הביטחון שיעשו את הכול".

אלעד-הפרטיות נשמרת:
תושבים רבים מגיעים גם לבית משפחת יפרח באלעד, אבל רק מעטים מצליחים לחצות את השוטרים והחברים מהיישוב ששומרים על פרטיותה. קרובים, חברים, רבנים ופוליטיקאים הם היחידים שמורשים לפגוש את המשפחה בתוך הבית.

מקווים לבשורות טובות בסיכום היום השישי בעז"ה.

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו