האיום החדש: ארגון "דאעש" הידוע לשמצה פועל בגלוי ברצועה

בהלווית פעיל הטרור שחוסל על ידי ישראל בסוף השבוע, הונפו דגלי ארגון הטרור המשתלט על עיראק וסוריה, ככל הנראה באחת ההופעות הפומביות של הארגון בעזה • הארגונים ברצועה בלחץ מנוכחותו, דובר חמאס הכחיש: "אין דאעש ברצועה" • פרס: "דאעש הוא האויב המשותף של כולם"

האם ארגון הטרור הרצחני המשתלט בעיראק וסוריה כבר פועל בעזה? חיסולם של שני פעילי טרור ביום ו' ברצועת עזה על ידי חיל האוויר הביאו ליציאתו לאור של ארגון הטרור דאעש בעזה. זאת, לאחר שבהלוויתו של אוסמה אל-חסומי, אחד הפעילים שנהרגו בחיסול, הונפו בגלוי דגליו של הארגון המשתלט בימים אלו על עיראק וסוריה, ופועל להקמת "המדינה האיסלאמית של עיראק וסוריה הגדולה".

פעילותו הפומבית של הארגון הינה התפתחות חדשה. לפני מספר חודשים, דווח על נוכחות פעילי טרור סאלפים בעזה שהיו קשורים לאל-קאעידה, אשר נשבעים אמונים לארגון דאעש העולה. הפעילים אישרו את הדיווח, אולם סירבו לחשוף את זהותם בפני כתבת הערוץ, בשל חשש מממשלת חמאס. בנוסף, דובר חמאס ברצועה, סמי אבו זוהרי הבהיר אז כי "לא קיים דאעש בעזה".

עם זאת, בתמונות שפורסמו בהלוויות הפעיל בסוף השבוע שעבר, נראה כי גופתו נעטפה בדגל הארגון, ומלווים רבים נופפו בדגלים אלו באופן בולט. ההלוויה נערכה לאחר שחיל האוויר תקף את המכונית בה נסע אל-חוסומי יחד עם מוחמד אל פסיח במחנה הפליטים אל שאטי במרכז הרצועה.

לפי דובר צה"ל, השניים היו מעורבים בירי רקטות לעבר אשקלון לפני כעשרה ימים. "גדודי סאלח א-דין" – הזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות העממית אמרו כי השניים שייכים לארגון ונטלו אחריות לירי הטילים לישראל. עם זאת, בתמונות נראה כי ארגון דאעש ופעיליו בעזה "פרשו את חסותם" על ההלוויה. טרם הוברר מהי מעורבתו של דאעש בירי הרקטות עצמו שבוצע על ידי השניים.

במקביל להלווית הפעילים, עצרו גורמי ביטחון מצריים במסגרת מלחמתם נגד הטרור בסיני, פעילים שזוהו כפעילי דאעש, אשר הסתננו לחצי האי דרך המנהרות ברפיח. בחקירתם הודו העצורים כי הם נמצאים בקשר עם גורמים בכירים בארגון, במטרה להקים חליפות אסלאמית בסיני ובעזה. כך פורסם באתר העיתון המצרי "אל-מסרי אל-יום".

משרד הפנים ברצועת עזה דחה את הטענות. איאד אל-בזם, דובר משרד הפנים בממשל חמאס המתפטרת בעזה, הכחיש את נוכחותם של פעילי דאעש בעזה: "הדיווחים המצריים על פעילי הארגון שחודרים למצרים דרך המנהרות מעזה אינם נכונים, ונועדו לגרום להמשך הלחץ על תושבי רצועת עזה". הוא הוסיף כי "הארגונים היחידים שנמצאים בעזה הם ארגונים פלסטינים, ואין שום נוכחות למה שמכונה 'דאעש' ברצועה".

IRAQ-UNREST-KIRKUK

סאמי פארג' מומחה לטרור באוניברסיטה האסלאמית במצרים, אמר כי ברצועת עזה קיימים תאים של דאעש שנכנסו לוואקום שהותיר ארגון החמאס. לדבריו, תאים אלו נכנסו לפעילות מואצת בעקבות הסכם הפיוס שנחתם בין פתח' לחמאס, ובעקבות הפיכת ארגון החמאס לגורם שלטוני.

"בשנים האחרונות עזה נהפכה לקרקע פורייה עבור גורמי ג'יהאד סלפיים קיצוניים. אחרי התבססות דאעש בסוריה, הארגון פתח סניף גם בעזה, מה שהוביל להכרזת מלחמה של חמאס נגד הארגון". לפי פארג', באוגוסט 2009, במהלך המלחמה שהכריז חמאס על נציגי הג'יהאד העולמי בעזה, חוסל ברצועה פעיל בכיר בשם אבו נור אל מקדסי יחד עם תומכיו, לאחר שהכריז על עצמו כ"אמיר אסלאמי". לדברי פארג', אל מקדסי הוא שיצר את הבסיס של דאעש ברצועת עזה, עוד טרם המלחמה בסוריה, שפרצה ב-2009.

פארג' הוסיף כי "חמאס קיוו שמותו של המנהיג יחליש את הארגון, אבל הם ייצרו תופעה הפוכה. מאות תושבים עזתים הצטרפו למוסדות הקשורים לדאעש, וכעבור מספר חודשים הופיעו שוב חמושים של הארגון". הפרשן חזר על העובדה שהפיוס הפנים פלסטיני הוביל למוטיבציה גדולה יותר של נציגי הארגון הקיצוני לפעול נגד ישראל".

נוכחותו של הארגון הקיצוני בעזה, מכניסה ללחץ לא רק את ארגון החמאס אלא גם – הג'יהאד האסלאמי, שנחשב לקיצוני אף יותר. רק לפני חודש הכחישו מנהיגי הפלגים בעזה הפועלים במקביל לשלטונו של חמאס את נוכחות ארגון דאעש ברצועה. חאדר חביב, בכיר הג'יהאד האסלאמי הכחיש דיווחים בנוגע לשיתוף פעולה עם הארגון – "אין לנו שום קשר עם דאעש הקיצוני, אנחנו לא מסכימים עם דרכיו".

בכיר הג'יהאד התייחס לכך בעקבות דיווחים על צעיר מעזה שנהרג בסוריה, אחרי שהצטרף לדאעש. במקביל לדיווח, פורסם ד"ח אמריקני לפיו בין מובילי ארגון דאעש בעיראק ובסוריה עומדים כמה דמויות פלסטיניות שהגיעו מרצועת עזה. "הופתענו מהפרסום, ואנחנו חושבים שמרבית הפרטים שפורסמו הם שקר שהומצא על ידי האויב הציוני", אמר בכיר הג'יהאד האסלאמי בתגובה לדו"ח.

IRAQ-SYRIA-UNREST

בסוף השבוע האחרון העלו גורמים בממשל בארה"ב את החשש כי הארגון עלולות לגרור את ישראל למלחמה. על פי דיווח באתר החדשות "דיילי ביסט" בכירים בוושינגטון אמרו בתדרוך מסווג לוועידה של סנאטורים כי הארגון החל להתכונן לפלישה לירדן, מהלך שעלול להצית מלחמה כוללת באזור.

בראיון לעיתון "הפינגטון פוסט" נשאל נשיא המדינה שמעון פרס האם ישראל תהיה מוכנה לסכן את חיי אזרחיה בשביל להגן על ירדן נגד "דאעש" במקרה של התקפה על הממלכה. פרס, אשר לא ענה לשאלה ישירות, אמר כי יהיה זה מעשה לא אנוכי, וציין כי "אנו לא מסכנים חיים של אחד בשביל השני. אנו מנסים להגן על חיי שנינו, בגלל שיש לנו אויב משותף".

ארגון דאעש הוקם ב-2003 ובתחילה ופעל בתחילת דרכו כזרוע של אל-קאעידה בעיראק. ב-2014, בעקבות חילוקי דעות, הוכרז על התנתקות מאל-קאעידה ומפקדיו הפכו אותו לארגון עצמאי. העומד בראש דאעש כיום הוא אבו בכר אל-בגדאדי. בחודשים האחרונים נוחל הארגון נצחונות במערכה גדולה בה פתח בעיראק, ופעיליו מאיימים לעשות את דרכם לכיוון בגדד.

הארגון קורא להקמת חליפות אסלאמית מאוחדת בכל האזורים אותם הוא כובש, ופועל להחיל את ההלכה האסלאמית בשטחים אלו. לוחמיו מפעילים שיטות אכזריות, ובמהלך כיבושיהם בעיראק הוציאו להורג כ-1,700 לוחמים בצבא העיראק.

צילומים: AFP

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כתבה ללא רבב, מעניינת, מרעננת, שנונה ומה לא.
ללא ספק היא מעידה על איכות האתר!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו