הקרב על המנהרות: הלילה נהרגו עשרות מחבלים

המבצע הקרקעי מתרחב: כוחות יבשה נכנסו לרצועה מלווים בתקיפות מהאוויר ובירי ארטילרי כבד. קצין בכיר: "איתרנו מחבלים רבים יוצאים ממנהרות, ובתוכן חומרי נפץ ואפילו מיני-בונקר" | חיילים נפצעו ופונו לבתי החולים שיבא בתל השומר ובלינסון בפתח תקווה

מאמש (מוצ"ש) הצטרפו לכוחות הפועלים ברצועת עזה עוד כוחות יבשה גדולים . דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, מסר כי הפעולה יצאה לפועל בהמשך להחלטת הדרג המדיני ועל פי התכניות המבצעיות של צה"ל, וכי היא תימשך בהתאם להערכת מצב של המטה הכללי. עוד נמסר כי הכוחות נכנסו לפעילות לאחר תקופת אימונים מוגברת ותהליכי היערכות יסודיים. עיקר הפעילות היא בצפון הרצועה. "שלב זה מתבצע בהתאם לתכנון ובהמשך ליעדי המבצע שהושגו עד כה, ועל מנת להביא להמשך פגיעה קשה בארגון הטרור חמאס, ולמציאות ביטחונית טובה יותר", מסר דובר צה"ל לפנות בוקר.

תא"ל אלמוז אמר הבוקר לחדשות וואלה "מערך המנהרות הוא משמעותי ונבנה כדי לעשות פיגועים משמעותיים בישראל. חיילי צה"ל פשוט מפרקים את המערך הזה, מנהרה אחר מנהרה". לדבריו, "לא ניתן להבטיח שנגיע לכל המנהרות". דובר צה"ל הסביר: "המצב מזמין היתקלויות רבות בטווחים קרובים. צה"ל פועל במערך אש גדול מאוד כדי לסייע. הפעילות היא בתוך שטח סבוך ומורכב". הוא הוסיף: "אנו נראים במקום טוב מאוד מול חמאס. למבצע יש גם מחירים, אבל כששופטים הישגים של חמאס, כשרואים שהוא לא הצליח בירי הרקטי שלו ואת פעילות המנהרות, ניתן לראות כי חמאס נכשל".

קצין בכיר בצה"ל אמר לפנות בוקר כי הלילה אירעו היתקלויות רבות עם מחבלים ברצועה. "איתרנו מחבלים רבים שיוצאים ממנהרות ופירים, חמושים במטולי RPG, נשקים ועוד", אמר הקצין הבכיר. לדבריו, הלילה "נהרגו עשרות מחבלים. מצאנו במנהרות סמי הרדמה שכפי הנראה יועדו לסייע בחטיפת חיילים. בתוך המנהרות מצאנו אמצעי קשר, חומרי נפץ, אמצעי לחימה, קווי קשר, ואפילו מיני-בונקר כדי להתמודד עם התקפות". הקצין הוסיף וסיפר כי בקיבוץ נתיב העשרה שבמועצה האזורית חוף אשקלון נחשפה "מנהרה מאוד משמעותית. יש מספר רב של מנהרות שנחפרו לתוך שטח מדינת ישראל: 14 מנהרות ו-36 פירי מנהרות", ציין הגורם. "אנחנו נבדוק ונפוצץ אותן. נראה שחמאס ברגע האחרון נותן הנחיה להפעיל אותן כי הוא מבין שאנחנו מגיעים אליהן".

לוחמי צנחנים נתקלו אמש במחבל שיוצא מפיר מנהרה ופתח לעברם באש. הכוח השיב באש והרג את המחבל. בנוסף, כמו כן הפעילו מחבלים מחמאס אופנוע תופת על כוח צה"ל הפועל ברצועה, ובחסדי שמים איש מהחיילים שהיו שם לא נפגע. במהלך פעילות של חיל השריון שוגר טיל נ"ט לעבר טנק בשטח הפלסטיני. כתוצאה מהשיגור, הופעלה מערכת "מעיל רוח", ומסיבה לא ברורה היא פגעה בחייל. החייל נפצע באורח קשה ופונה לבית החולים סורוקה בבאר שבע. נסיבות האירוע נחקרות.

לבית החולים סורוקה פונו  שישה חיילים שנפצעו בפעילות ברצועה. אחד מהם הוא מפקד חטיבת גולני, אלוף-משנה רסאן עליאן, שנפצע לפנות בוקר באורח קל-בינוני בפעילות ברצועת עזה. בסך הכול מאושפזים בסורוקה 15 חיילים. אחד מהם, שמצבו קשה, נותח במהלך הלילה. בבית החולים שיבא בתל השומר, שם מאושפזים ארבעה חיילים, הובאו הבוקר שמונה חיילים נוספים. בבית החולים בילינסון בפתח תקווה מאושפזים עוד שלושה חיילים.

סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" דיווחה כי היו הלילה עשרות הרוגים בתקיפות צה"ל. דובר משרד הבריאות בעזה, אשרף אל-קדרה, אמר כי אוסאמה אל-חיה, בנו של חבר הנהגת חמאס חליל אל-חיה, נהרג יחד עם אשתו ובנו בתקיפת צה"ל בשכונת שג'עייה במזרח העיר עזה. דווח כי יותר מ-70 פצועים הגיעו הלילה לבתי החולים ברצועה בעקבות אותה תקיפה בשכונת שג'עייה.

מיום חמישי בלילה עם כניסת כוחות צה"ל רגלית לעזה חשף צה"ל עשרות מנהרות טרור, חמש מהן הן כאלה שאורכן המלא מגיע משטח רצועת עזה לשטח מדינת ישראל. יותר מ-85 מחבלים נהרגו בפרק הזמן הזה, 20 מהם ביממה הראשון. 15 מחבלים נעצרו, והם הועברו לחקירה בישראל. מאז יום חמישי בלילה תקף צה"ל יותר מ-470 מטרות טרור ברצועת עזה מהאוויר, מהיבשה ומהים. בסך הכול, מתחילתו של מבצע "צוק איתן" הותקפו כ-2,600 מטרות ונהרגו 360 פלסטינים, מאה מהם מתחילת המבצע הקרקעי.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו